به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۲۶۳۸۸۶

توافق ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم

توافق ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم
گروه سیاسی: ایران و آمریکا بر سر مذاکره «غیرمستقیم» با حضور دیگر قدرت های جهانی برای بازگشت دوجانبه به برجام به توافق رسیدند.
اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفتگوهای خود طی هفته آینده در وین خبر داده اند. آمریکا حضورش در مذاکرات هفته آینده در وین را تائید کرده و برای گفتگوی «مستقیم» با ایران نیز اعلام آمادگی کرده است.
ند پرایس مذاکره «غیرمستقیم» در وین را «گامی سالم و رو به جلو» توصیف کرد. در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفتگوی «مستقیم» با واشنگتن را «غیرضروری» دانست.ایران و قدرت های جهانی در این جلسه مجازی در مورد راه های بازگشت به اجرای «کامل» و «موثر» توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ گفتگو کردند. شرکت کنندگان همچنین اعلام کردند که از بازگشت آمریکا به برجام استقبال خواهند کرد.
هدف از گفتگوهای هفته آینده تعیین اقدامات لازم برای لغو تحریم ها علیه ایران و اجرای تعهدات هسته ای تهران عنوان شده است.
برخی رسانه‌ها پس از نشست مجازی روز جمعه گزارش دادند که آمریکا نیز قرار است در مذاکرات هفته آینده کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشته باشد. واشنگتن ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تائيد کرد.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست مجازی روز جمعه گفت که هدف از گفتگوهای هفته آینده در وین «زمینه چینی» برای بازگشت آمریکا به برجام است. بنا به اعلام اتحادیه اروپا قرار است جوزپ بورل در وین به طور جداگانه با همه طرف‌های برجام و آمریکا رایزنی کند.انریکه مورا از مسئولان ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست روز جمعه را برعهده داشت گفتگوهای انجام شده را «مثبت» ارزیابی کرد.
میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین پس از جلسه مجازی گفت: «به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم اما طی مسیر پیش رو راحت نخواهد بود و تلاش‌های زیادی می‌طلبد. به نظر می‌رسد طرف‌های اصلی برای آن آماده هستند.»
از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از توافق طرف‌های مناقشه بر سر پرونده هسته‌ای ایران برای دیدار در وین استقبال کرد. وی افزود که کشورش به همراه فرانسه و بریتانیا طی هفته‌های اخیر برای «اجرای کامل» برجام تلاش زیادی انجام داد.ایران و آمریکا در حالی بر سر گفتگوی «غیرمستقیم» با یکدیگر بر سر بازگشت به برجام توافق کرده‌اند که نزدیک به سه سال از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای خروج این کشور از برجام می‌گذرد.



 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها