به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۶۳۹۱۳

ضوابط طرح ترافیک تغییر کرد

ضوابط طرح ترافیک تغییر کرد
گروه جامعه: آمار دقیقی از میزان ترافیک تهران در ۲ هفته عید وجود ندارد، اما آنچه نمای کلی بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نشان می‌داد، حجم بالای خودروها نسبت به نوروز سال‌های پیش‌تر بود. با این وصف و با تجربه سال پیش، به‌راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که دست‌کم از فردا، ترافیک در بسیاری از معابر تهران به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.۱۶ فروردین سال گذشته (روز پس از تعطیلات نوروزی)، پایتخت ۳پیک ترافیکی عجیب داشت؛ یکی از ساعت ۸ صبح تا حدود ۱۱، سپس از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ و در ادامه ۱۶:۳۰ تا ۲۱. این در حالی بود که ترافیک شدید تهران در هفته‌های بعدتر هم تداوم یافت. حالا نیز اگر از همین امروز، از یکسو مدیریت ترافیک به‌خوبی اعمال نشود و از سوی دیگر شهروندان همراهی لازم را نداشته باشند، باید منتظر قفل شدن تعداد زیادی از بزرگراه‌ها و خیابان‌ها در برخی از ساعات شبانه‌روز باشیم.

این درصورتی است که با برنامه‌ریزی، استفاده کمتر از خودروی شخصی، بهره به‌موقع از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پرهیز از سفر شهری غیرضروری می‌توان بار ترافیکی نیمه دوم فروردین‌ماه را کاهش داد. یادمان نرود که ‌ماه مبارک رمضان نیز در پیش است و چنانچه برنامه مناسبی نداشته باشیم، در ساعات نزدیک به افطار، ترافیک یا ازدحام در مترو و اتوبوس امان‌مان را خواهد برید. در این بین، توجه به پیشنهادهای زیر می‌تواند تا حد زیادی برای کاهش ترافیک و تردد راحت‌تر در شهر تهران مفید واقع شود.

استفاده از مترو با ایستگاه‌های جدید
از ۲۷ آذر تا ۲۶ اسفند سال گذشته، ۹ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو به بهره‌برداری رسید که برای اهالی جنوب شرق، شمال‌غرب و مرکزی تهران می‌تواند حسابی به‌کار بیاید.نکته جالب این که ایستگاه‌های جدید ویژگی‌های خاص به‌هم‌پیوستگی دارند و به‌خوبی می‌توانند دسترسی شهروندان را به ناوگان ریلی امکان‌پذیر کنند. به‌عبارت دیگر ۴ ایستگاه در خط ۶ و ۳ ایستگاه در خط ۷ پشت سرهم قرار دارند و مسافران از طریق آنها می‌توانند خود را به مرکز شهر برسانند یا بالعکس.ایستگاه‌های جدید، ظرفیت سرویس‌دهی مترو در هر روز را حداقل ۲۰۰ هزار سفر افزایش ‌داده‌اند؛ بنابراین مترو گزینه مناسبی برای ساکنان جنوب‌شرق و شمال‌غرب به جای استفاده از خودروی شخصی است.ایستگاه‌ اقدسیه در خط ۳ نیز در شرف تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.۵ ایستگاه جدید: ایستگاه‌های یادگار امام، شهید اشرفی‌اصفهانی، شهید ستاری و دانشگاه تربیت‌مدرس در محدوده غرب و شمال‌غرب تهران پشت سرهم قرار دارند و ایستگاه امیرکبیر در محدوده مرکزی شهر جدا از این ایستگاه‌ها واقع شده است. 

۲ ایستگاه مرزداران و شهرک آزمایش در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسند. با اضافه شدن ۷ ایستگاه به خط ۶ مترو، این خط به‌طور کامل احیا شده و کاربردی به‌حساب می‌آید؛ چراکه پیش از این تنها ۶ ایستگاه آن هم پراکنده از یکدیگر در حال خدمت‌رسانی داشت، اما با افتتاح ۲ ایستگاه جدید دیگر، تعداد آنها به ۱۳ ایستگاه می‌رسد. 
اهالی محله‌های واقع‌شده در محدوده تقاطع بزرگراه‌های یادگار ‌امام و شهید حکیم، شهید اشرفی ‌اصفهانی، مرزداران، بلوار پیامبر، شهرک‌های انقلاب و ژاندارمری، کوی استاد مطهری، تهران‌ویلا، دانشگاه تربیت‌مدرس، میدان توحید و گیشا می‌توانند از ایستگاه‌های جدید خط ۶ بهره‌مند شوند.

خط۷
۴ ایستگاه جدید: ایستگاه‌های آهنگ، چهل‌تن دولاب و میدان قیام در این خط پشت سرهم قرار گرفته‌اند و دسترسی اهالی جنوب‌شرق تهران به مترو را پس از سال‌ها انتظار برآورده می‌سازند. شهروندان با چنین ایستگاه‌هایی می‌توانند به آسانی خود را به ایستگاه‌های تقاطعی دیگر خطوط مترو رسانده و به دیگر نقاط شهر بدون ترافیک سفر کنند. برج میلاد، جدا از این ایستگاه‌ها قرار دارد. ایستگاه‌های جدید این خط تسهیل دسترسی شهروندان به مترو به‌ترتیب در مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۱ و ۱۲ را به‌همراه داشته است. ایستگاه باقرخان در این خط تا پایان اردیبهشت تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

تهران من را نصب کنید
اپلیکیشن تهران من اکنون ۳میلیون کاربر دارد؛ برنامه‌ای که جدا از خدمات مربوط به ثبت درخواست‌های شهری در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ و خدماتی مانند نشانی میادین میوه و تره‌بار نزدیک به شما و خرید از فروشگاه‌های آنلاین، قابلیت‌های فراوانی برای تردد درون‌شهری و خودرو دارد. با این اپلیکیشن می‌توانید به نقشه تهران دسترسی پیدا کرده و مسیرهای مناسب تردد درون‌شهری را به‌ویژه برای استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی انتخاب کنید. همچنین در این اپلیکیشن امکانات مربوط به طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای فراهم شده؛ طرح ترافیکی که از امروز با جزئیات تازه‌تر به اجرا درمی‌آید.

جزئیات طرح ترافیک ۱۴۰۰
برای ورود به محدوده طرح ترافیک از امروز باید در سامانه «تهران ‌من» نسبت به رزرو روز ورود خود به طرح اقدام کنید. پیش از این می‌توانستید ابتدا به طرح وارد شوید تا سپس به‌صورت خودکار عوارض طرح از حساب شهروندی‌ شما در سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir کسر شود، اما در شرایط جدید باید پیش از ورود به طرح، روز موردنظر خود را رزرو کنید؛ در غیر این ‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷۵۰تومان مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو انجام خواهد شد. شرایط اعلام‌شده از سوی شهرداری تهران برای رزرو طرح هم به شرح زیر است:

امکان رزرو مجوز روزانه طرح از ظهر روز چهارشنبه هر هفته برای هفته بعد وجود خواهد داشت. همچنین امکان رزرو مجوز روزانه طرح برای روزهای هفته‌ای که در آن قرار داریم، درصورت تکمیل نشدن ظرفیت روزانه، وجود دارد.
اگر ظرفیت مجاز روزانه رزرو مجوز روزانه طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نخواهید بود.خودروهایی که بدون رزرو اقدام به ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک کنند، غیرمجاز تلقی می‌شوند.مبلغ پرداختی از بابت ثبت رزرو مجوز روزانه طرح برای ورود به محدوده طرح ترافیک، در حساب شهروندی شما مسدود خواهد شد که این مبلغ برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی ۶۳ هزار تومان، خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۴۴۱۰۰ تومان و خودروهای برقی یا هیبریدی ۷ هزار تومان است.

امکان لغو رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است.درخواست‌های ثبت ‌شده برای رزرو مجوز روزانه طرح شما منحصر به پلاک خودروی مشخص است و درصورتی ‌که شما چند خودرو در حساب کاربری دارید، باید برای تردد هر یک جداگانه اقدام به ثبت رزرو کنید.امکان جابه‌جایی رزرو از یک خودرو به‌ خودروی دیگر وجود ندارد و باید رزرو خودرو اول لغو و درصورت وجود ظرفیت برای خودروی دیگر ثبت رزرو شود.برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیازی به رزرو نیست.

شهروندان این محدوده‌ها بیشتر دقت کنند
 با توجه به بازگشت مسافران نوروزی از مبادی جنوبی، غربی و شرقی به شهر تهران و همچنین برخی از بزرگراه‌هایی که نسبت به بقیه حجم بالاتری از خودرو در آنها تردد می‌کند، لازم است که شهروندان محدوده‌های زیر احتمال بالاتری بابت پرحجم شدن ترافیک مسیرهای اطراف خود درنظر بگیرند.محله‌های اطراف بزرگراه‌های بسیج، شهید نواب، امام علی، شهید همت، شهید حکیم، محدوده جنوبی بزرگراه شهیدباقری، محدوده مرکزی بزرگراه شهیدمدرس، بزرگراه شهیدحاج قاسم سلیمانی از محدوده علم و صنعت تا پیش از تونل رسالت، بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از محدوده بعد از تونل تا بزرگراه شهید آبشناسان، بزرگراه محمدعلی جناح و بزرگراه آیت‌الله سعیدی حدفاصل میدان آزادی تا شهیدکاظمی، جاده مخصوص کرج و بزرگراه شهید لشکری.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: طرح ترافیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها