کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین، دولت ایران را به رسمیت نمی‌شناسد؟

14 فروردين 1400 ساعت 12:27


گروه سیاسی: روزنامه جهان‌صنعت نوشت: در حالی که منتقدان قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین به دلیل مصالح ملی سکوت کرده و حرفی نمی‌زنند اما هواداران این اتحاد راهبردی که وزیر امور خارجه دولت دوازدهم آن را امضا کرده‌، حرف‌های عجیبی از تمایلات رهبر حزب کمونیست چین بر زبان می‌آورند که جای تاسف دارد.
به طور مثال مشاور رییس مجلس دهم گفته است چینی‌ها عنوان کرده بودند حاضر نیستند با دولت ایران به خاطر رفتارش پس از برجام مذاکره کنند اما آمادگی خود را برای مذاکره با مجموعه نظام اعلام کردند و علی لاریجانی برای انجام مذاکره با چین حکم گرفت.
مقامات چینی عنوان می‌کردند دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم.اگر این حرف درست باشد و رهبران حزب کمونیست چین دولتی که با رای شهروندان ایرانی بر سر کار آمده است را قبول ندارند باید گفت که آنها در حقیقت مردم ایران را قبول ندارند.
از سوی دیگر این حرف علی ربیعی که گفته است رهبران چین تمایل ندارند ماهیت قرارداد یا تفاهمنامه امضاشده منتشر شود نیز رفتاری عجیب به حساب می‌آید. رهبر حزب کمونیست چین اگر می‌‌خواهد با ایرانیان همکاری بلندمدت داشته باشد باید به مردم ایران احترام بگذارد و این نوشته امیدوار است حرف مشاور رییس مجلس اشتباه باشد. اگر چینی‌ها در روزهای اول تیرماه دیدند که از صندوق‌های رای نام فردی بیرون آمد که به لحاظ اندیشه و عمل سیاسی با دولت دوازدهم هم‌مسیر است و دنباله این دولت است چه خواهند کرد؟
آیا قرار است با دولتی از جنس اصلاحات و اعتدال کار نکنند؟ این بدترین نگاه به جامعه ایرانی از سوی یک کشور است که تصورات خاصی در ذهن رهبر آن است و بخشی از این تصور به شرایط در حال حاضر نامساعد اقتصادی ایران برمی‌گردد.
رهبران حزب کمونیست چین نیک می‌دانند در همین شرایط نیز نفت و گاز ایران در صورت شکست تحریم می‌تواند به سادگی و با قیمت‌های مناسب به مشتریان سابق از جمله کشورهای اروپایی فروخته شود. امیدوار باشیم فضایی پدیدار شود که همه حرف‌ها و نظرها درباره قرارداد با چین راهی برای تشریح نزد افکار عمومی پیدا کند. لابد در این قرارداد بندهایی برای تغییر در صورت ایجاد شرایط جدید لحاظ شده است.


کد مطلب: 263998

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/263998/چین-دولت-ایران-رسمیت-نمی-شناسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir