به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۶۴۰۰۸

بن‌بست برجام در حال شکسته‌شدن است

بن‌بست برجام در حال شکسته‌شدن است
گروه سیاسی:  رئيس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای از «بن بست عبور کرده» و طرفین بحث اینکه «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.
علی اکبر صالحی با اشاره به جلسه مجازی معاونان وزرای خارجه کشورهای حاضر در برجام که روز جمعه ۱۳ فروردین برگزار شد، گفت این جلسه در «بستر سیاسی و حقوقی» بوده و «فعلا چند قدم جلو رفتیم». صالحی گفت در این مرحله نمی‌تواند اطلاعات و جزییات مرتبط با مذاکرات را افشا کند ولی به روند کنونی مذاکرات «خوش‌بین» است و باید «یک هفته» برای اعلام جزییات بیشتر صبر کرد.بخشی از مواردی که رئيس سازمان انرژی اتمی ایران به آن اشاره دارد، مربوط به جلسه روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین است که قرار است برای مشخص کردن لغو تحریم‌ها علیه ایران و اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، در وین برگزار می‌شود.در این مذاکره «مقام‌های ارشد آمریکایی» حضور دارند ولی میان نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم انجام نخواهد شد. صالحی  درباره جزییات مربوط به نحوه احیای برجام و اجرای دوباره تعهدات هسته‌ای ایران گفت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود زمان‌بر است و حداقل «دو سه ماه زمان» نیاز دارد ولی ایران می‌تواند در شروع کار، برخی اقدامات را متوقف کند و سانتریفیوژهای جدید را نصب نکند و درباره درصد غنی‌سازی توافق کند و بلافاصله غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کند.او همچنین گفت: ایران تاکنون «هفت میلیارد دلار» در صنعت هسته‌ای هزینه کرده است و در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر، « ۵ میلیارد دلار» ارزش دارد و توان صادرات سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برق دارد.رئيس سازمان انرژی اتمی  تایید کرد که در حاضر حاضر ایران به خاطر این نیروگاه «چند صد میلیون یورو» به روسیه بدهکار است ولی دولت روسیه با وجود این بدهی، به کمک‌های خود ادامه داده است.
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها