به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۲۶۴۰۹۲

تحریم‌های آمریكا علیه دیوان کیفری لغو شد

تحریم‌های آمریكا علیه دیوان کیفری لغو شد
گروه بین الملل: دولت آمریکا  تحریم‌هایی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین این کشور علیه فاتو بنسوده، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی وضع کرده بود، لغو کرد.
دولت ترامپ سال گذشته فاتو بنسوده را به دلیل آغاز تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی به دست نیروهای آمریکایی در افغانستان، تحریم کرده بود.دولت جو بایدن همچنین تحریم‌های وضع شده در زمان ترامپ علیه فاکیسو موچوچوکو، رئیس بخش دادرسی این دیوان را نیز برداشته است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم تازه دولت آمریکا را اعلام کرد. وی در این بیانیه با اعلام این که تصمیم سال ۲۰۱۹ در مورد محدودیت صدور روادید برای برخی از پرسنل دیوان کیفری بین‌المللی نیز لغو شده، توضیح داد: «این تصمیمات بیانگر ارزیابی و نتیجه‌گیری ما درباره نامناسب و ناکارآمد بودن اقدامات اتخاذ شده است.»
بلینکن با یادآوری گام واشنگتن در مسیر لغو تحریم‌های دیوان کیفری بین‌المللی، با این حال تأکید کرد کشورش همچنان «با اقدامات این دیوان در مورد اوضاع فلسطین و افغانستان» و نیز با «تلاش‌های این نهاد برای اعمال صلاحیت» خود درباره کشورهای غیر عضو مانند آمریکا و اسرائیل، «به شدت مخالف» است.برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا، اسرائیل و هند عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیستند.در بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است: «با این حال، ما بر این باوریم كه نگرانی‌های ما درباره این موارد بهتر است از طریق تعامل با همه ذی‌نفعان در پرونده‌های دیوان رفع شود تا از طریق اعمال تحریم‌.»بلینکن با یادآوری این که دیوان کیفری بین‌المللی اصلاحاتی را در طیفی گسترده برای «اولویت‌بندی امکانات در جهت عمل به مأموریت اصلی‌اش یعنی فعالیت در مقام آخرین مرجع قضایی برای مجازات و جلوگیری از جنایات ددمنشانه» در نظر گرفته، گفت که واشنگتن از این تلاش دلگرم شده است.
سخنگوی دیوان کیفری بین‌المللی در واکنش به این تصمیم تازه دولت آمریکا گفت که این نهاد و هیئت رئیسه آن به نمایندگی از کشورهای عضو از اقدام ایالات متحده استقبال می‌کنند.


 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها