کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرانسه: رویکرد ایران در وین سازنده باشد

15 فروردين 1400 ساعت 11:27


گروه سیاسی: وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با محمدجواد ظریف، خواهان رویکرد سازنده تهران برای پیش‌برد مذاکرات وین شد. دو روز دیگر قرار است نشستی با طرفین برجام برگزار شود. هیات آمریکایی در این جلسه حضور مستقیم نخواهد داشت.
روز سه‌شنبه 17 فروردین، شهر وین میزبان مذاکراتی با حضور نمایندگان ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین (۴+۱) خواهد بود. آمریکا نیز در این نشست به طور غیرمستقیم شرکت می‌کند. این اولین مرتبه پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای است که نماینده‌ای از ایالات متحده در مذاکرات طرفین حاضر می‌شود.
در کمیسیون مشترک برجام که دوم آوریل به صورت مجازی برگزار شد، حاضران توافق کردند که نشست برای مشخص کردن اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و اجای توافق هسته‌ای در وین ادامه یابد.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات وین را "یک گام به جلو" خوانده و گفته که واشنگتن برای دیدار مستقیم با نمایندگان ایران هم آمادگی دارد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما تاکید کرده که بین آمریکا و ایران دیداری صورت نخواهد گرفت.اتحادیه اروپا می‌کوشد مقدمات بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند و مانع نقض هر چه بیشتر تعهدات ایران در توافق هسته‌ای شود. وزارت خارجه فرانسه بیانیه‌ای در باره تماس تلفنی ژان ایو لودریان و محمدجواد ظریف منتشر کرد. لودریان با استقبال از شروع دوباره بحث و گفت‌وگو پیرامون پرونده هسته‌ای، از همتای ایرانی خود خواسته که رویکرد سازنده‌ای در مذاکرات وین در پیش گرفته شود.
طبق این بیانیه، لودریان ظریف را ترغیب کرده که بحث‌ها به گونه‌ای جریان یابند که در هفته‌های آتی بتوان گامی برای بازگشت به برجام برداشت. او گفته است: «من از ایران خواستم تا از نقض بیشتر تعهدات فعلی خود در مسئله هسته‌ای كه به پیشبرد بحث‌ و از سرگیری گفت‌وگوها آسیب می‌زند، خودداری کند.»ایران بازگشت به تعهدات برجامی خود را به لغو تحریم‌ها مشروط کرده است.
در این میان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران عنوان کرده که واشنگتن، رفع تحریم‌هایی را که باعث محرومیت ایران از مزایای برجام شده‌اند، درست می‌داند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در تازه‌ترین موضع‌گیری تاکید کرده که  شرط بازگشت کامل ایران به تعهدات برجام "رفع کامل تحریم‌های آمریکا و راستی‌آزمایی آن است". پیش‌تر، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احتمال رفع گام به گام تحریم‌های آمریکا در قبال اقدامات مرحله به مرحله کشورش برای بازگشت به تعهدات برجام ابراز خوشبینی کرده بود.


 


کد مطلب: 264207

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264207/فرانسه-رویکرد-ایران-وین-سازنده-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir