به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۶۴۲۱۸

کلید حل مشکلات در پاستور است نه وین

کلید حل مشکلات  در پاستور است نه وین
گروه سیاسی:روزنامه کیهان نوشت: مقامات کشور پیش از این تأکید کردند که شرط بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی این است که آمریکا تمامی تحریم‌ها را به‌صورت کامل لغو کند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ، بلکه در عمل تحریم‌ها را لغو کند و این اقدام از سوی ایران راستی‌آزمایی و تایید شود.
در حقیقت اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. بر همین اساس اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام در روز سه‌شنبه هفته جاری کاملاً مغایر خواسته ایران است.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده که حاضران در نشست وین در روز سه‌شنبه در تلاش برای حصول دو توافق جداگانه درخصوص برجام هستند.
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه نوشت: مقام‌های ارشد طرف‌های توافق هسته‌ای (شامل ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) به همراه مقام‌های ارشد آمریکا قرار است از روز سه‌شنبه برای بحث درباره برجام این نشست را در پایتخت اتریش برگزار کنند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته: ایران هرگونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا درخصوص مسائل هسته‌ای را منتفی دانسته. با این وجود، نمایندگان هر دو کشور در این جلسه حاضر خواهند بود.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین بطور بالقوه‌ای سازنده است.
وی که در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت که آمریکا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران بوده اما در حال حاضر انتظار نداریم که این گفت‌وگوها انجام شود.
ساکی در ادامه گفت: درباره گام‌های که ایران باید برای پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین کاهش تحریم‌ها از سوی ما،‌ بحث خواهیم کرد. اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی در کنار گزارش‌های رسانه‌های منتسب به آمریکا و اروپا از تله غرب تحت عنوان «مذاکره غیرمستقیم» حکایت می‌کند.
اروپا و آمریکا در پی آن هستند تا هم ایران و هم آمریکا در نشست روز سه‌شنبه در وین حضور داشته اما به‌صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره نکنند. این اقدام در حقیقت پاک کردن صورت مسئله و به حاشیه بردن مطالبات ایران است. همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، مطالبه ایران کاملاً مشخص است، لغو تمامی تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی آن توسط ایران، بنابراین اقداماتی همچون برگزاری نشست مشترک برجام با دستورالعمل گفت‌و‌گوی غیرمستقیم ایران و آمریکا، صرفا اقدامی نمایشی و توهین‌آمیز با هدف به حاشیه رفتن مسئله «لغو تحریم‌ها» است.
خلاصه شدن تمام ظرفیت دولت در برجام!
هیچ انسان منصف و دلسوزی، اقدام ظالمانه و غیرانسانی آمریکا و اروپا در تحریم مردم ایران و نقش آن در فشار بر مردم کشورمان را انکار نمی‌کند. بنابراین مقامات کشورمان باید از تمام ظرفیت‌ها برای لغو تحریم‌ها بهره ببرند.
اما این مسئله نباید موضوع بسیار مهم «بی‌اثرکردن تحریم‌ها» را به حاشیه ببرد.
رهبر معظم انقلاب در 26 آذر 99 فرمودند:«رفع تحریم دست دشمن است و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیراز این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاًً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یک‌ باره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».
ایشان در ادامه تصریح کردند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است». با عرض تأسف باید گفت علی‌رغم اینکه ما اکنون در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی به سر می‌بریم، اما دولت به هیچ عنوان آرایش جنگی ندارد. متأسفانه تمام ظرفیت‌های دولت در وزارت خارجه خلاصه شده و در ادامه، تمام ظرفیت‌های وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است.
برای نمونه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌در روزهای گذشته در گفت‌و‌گویی در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» با‌ اشاره به اینکه بن‌بست برجام درحال شکسته شدن است ،‌گفت: اینکه موضوع گفت‌و‌گوها وارد مرحله فنی شده و از کشمکش‌های اولیه گذشته، به معنای شکسته شدن بن‌بست‌های اولیه و موضوعی «نویدبخش» است.
کلید حل مشکلات در پاستور است، نه وین
برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای علی‌رغم تجربه‌های متعدد و پرهزینه، همچنان کلید حل مشکلات را در وین جست‌وجو می‌کنند، این در حالی است که کلید حل مشکلات در پاستور است.
مردم در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی گلایه‌مند هستند. همان‌طور که کارشناسان و صاحبنظران به دفعات تأکید کرده‌اند، مدیریت و تنظیم بازار اقلام مختلف از جمله بازار مرغ، به هیچ عنوان به تحریم‌ها و مذاکره ارتباطی ندارد.
مسئله مسکن، مدیریت بازار خودرو و بورس نیز همگی ریشه در مدیریت امور توسط دولت داشته و هیچ ارتباطی به مذاکره و نشست و برخاست با طرف آمریکایی و اروپایی ندارد.
کارشناسان تأکید دارند که 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی است و تنها 20 الی 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم است.
در ماه‌های گذشته آقای ظریف به دفعات با رسانه‌های همسو با دولت، از سایت‌های خبری دست چندم تا روزنامه‌های حق‌العمل‌کار و زنجیره‌ای مصاحبه کرده است. اما وی هیچگاه حاضر نشده که مقابل رسانه‌های منتقد دولت نشسته و به سؤالات انتقادی و کارشناسی پاسخگو باشد. اخیرا نیز وزیر خارجه در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حاضر شده و منتقدان را آماج حمله قرار داده است.
یک سؤال؛ چرا برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای در زنگ حساب دولت صرفا به دنبال جنجال و هیاهو هستند؟! طبیعتاً اگر کارنامه‌ای قابل قبول برای عرضه به افکارعمومی آماده بود، این قبیل اقدامات از سوی رسانه‌های دولتی و مدعی اصلاحات صورت نمی‌گرفت.
چرا در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس هیچ خبری از وزرای اقتصادی دولت برای پاسخگویی درباره بازار مرغ و لبنیات و بازار خودرو و لوازم خانگی و...نیست؟!
تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، بی‌اعتمادی به دشمن، اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی، اعتماد به استعدادهای عظیم جوانان و اتکا به توان داخلی است. در این میان رونق تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
گستاخی فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران،‌ در اظهارنظری گستاخانه از تهران خواست از نقض بیشتر برجام خودداری کند.
لودریان مدعی شد:«من ایران را تشویق کردم در مذاکراتی که روی خواهد داد، سازنده باشد. آنها باید طی هفته‌های آینده شناسایی اقدامات ضروری برای بازگشت کامل به پایبندی به توافق هسته‌ای را ممکن سازند. این هدفی است که توسط تمامی کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک همچنین آمریکا به نمایش گذاشته شده است. فرانسه نیز به روشی عملگرا و مطالبه‌گرانه شرکت خواهد کرد».
در روزهای گذشته نیز پایگاه خبری «آکسیوس» خبر داد که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تاکنون داشته اتخاذ کرده‌اند.
گستاخی اروپا در حالی است که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام بوده و حق ندارند که ژست طلبکار به خود بگیرند.
مقامات اروپایی به‌جای این قبیل اظهارات خصمانه، باید به تعهدات خود ذیل برجام عمل کرده و بدهی خود به ایران را تسویه کنند.
دیپلمات روس: آمریکا عضو برجام نیست
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام روز ششم آوریل (۱۷ فروردین) در وین تشکیل خواهد شد تا وظایف دو گروه کاری را تعیین کند و بحث درباره مسائل مرتبط با ازسرگیری کامل اجرای توافق هسته‌ای ایران را آغاز کند.
این دیپلمات روس گفت: کمیسیون مشترک نشستی مجازی را برگزار کرد و جلسه آفلاین مدیران سیاسی در تاریخ ششم آوریل برگزار خواهد شد.
وی افزود «انتظار می‌رود در این جلسه، ابتدا وظایف به روشنی مشخص شوند، پیش از آنکه دو گروهِ کارشناسی کار خود را در وین آغاز کنند. یکی از این گروه‌ها به مسائل برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی و دیگری به تعهدات هسته‌ای تهران و اجرای آنها خواهد پرداخت.»
نماینده روسیه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در این نشست حضور نخواهند داشت زیرا آنها عضو برجام نیستند. آنها هنوز اجرای تعهدات خود را از سر نگرفته‌اند و بعد از آن مسئله بازگشت آنها به توافق هسته‌ای و ازسرگیری وضعیت آنها به‌عنوان یک مشارکت‌کننده در برجام بررسی خواهد شد.
رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شد واشنگتن آماده رفع تحریم‌های «ناسازگار» با برجام است.
مالی در مصاحبه با شبکه «پی‌بی‌اس» گفت: ما می‌خواهیم ایران به پایبندی کامل به توافق برگردد. ایالات متحده می‌داند برای اینکه [ایران] به پایبندی برگردد، واشنگتن باید آن تحریم‌هایی را که با برجام ناسازگارهستند رفع کند.
رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه با‌ اشاره به افزایش میزان اورانیوم غنی‌شده ایران تصریح کرد آمریکا در مقایسه با زمان خروج از برجام در وضعیت به مراتب بدتری در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد.
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها