کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار داغ ماینر‌های دست دوم تولید ایران

اقتصاد 24 , 15 فروردين 1400 ساعت 11:56


گروه اقتصادی: بازار ماینر‌های ایرانی (بخوانید تقلبی ایرانی) در حالی در فضای مجازی داغ است و با قیمت‌های کمتری از دستگاه‌های نو وارداتی به فروش می‌رود که قطعات یا خود این دستگاه‌ها اکثرا قاچاق هستند و چینی؛ قطعات مستعمل چینی که تنها برچسب ایرانی را روی خود یدک می‌کشند.رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران می‌گوید: در ایران بازار دستگاه‌های استخراج رمزارز به سمت دستگاه‌های از رده خارج، مستعمل و دست دوم چینی می‌رود، زیرا واردات ماینر هرچند ممنوع نیست، ولی به لطف روند بسیار دشوار گمرکی تقریبا غیرممکن است.

سنگ اندازی دولتی در مسیر واردات ماینر 
محمدرضا شرفی افزود: واردات دستگاه‌ها تنها در مناطق آزاد و ویژه راحت است و برای ورود دستگاه به داخل کشور با موانع بسیار زیادی روبه روییم؛ بنابراین در شرایطی که تقاضا در داخل کشور برای این دستگاه‌ها بسیار بالاست و از طرفی با کمبود عرضه روبه روییم، عده‌ای دستگاه‌های از رده خارج را در کشور چین می‌خرند و به صورت قطعه وارد کشور می‌کنند.وی در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه این قطعه‌ها در ایران چه سرنوشتی پیدا می‌کنند، گفت: قطعات در ایران اورهال و سپس مونتاژ می‌شوند و به اسم ماینر ایرانی به فروش می‌رسند.

قالب کردن ماینر‌های ازکارافتاده یا مستعمل چینی به ایرانی‌ها
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه ماینر‌های به اصطلاح ایرانی همه بدون استثنا دستگاه‌های دست دوم و کارکرده چینی است که به اسم تولید داخل به مردم فروخته می‌شود، گفت: این قضیه روز به روز توسعه پیدا می‌کند و به امری روتین تبدیل شده؛ تا جایی که واردکنندگان بعضا قطعات را اورهال هم نمی‌کنند و تنها به تغییر برچسب و نصب اتیکت ساخت ایران اکتفا می‌کنند. نمونه آن «رادین ماینر» شرکت تولیدکننده ماینر ایرانی است که با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مونتاژ دستگاه های استخراج رمزارز است. وی ادامه داد: ما هنوز تکنولوژی تولید داخل نداریم، چون نمی‌توانیم چیپای موردنیاز این دستگاه‌ها را تولید کنیم. قطعاتی که وارد می‌شود هم دست دوم وارد می‌شود و حتی یک قطعه به روز نو هم وارد کشور نشده است. قطعات از رده خارج چینی وارد کشور شده و به نام تولید داخل راهی بازار می‌شود.

وزارت صنعت نظارتی بر تولید ماینر داخلی ندارد 
شرفی دلیل این موضوع را ناآشنایی و بی نظارتی دستگاه‌های متولی و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند و ادامه می‌دهد: نهاد‌های ناظر به ویژه وزارت صنعت بایستی در این زمینه نظارت داشته باشند؛ اما هیچ کاری انجام نداده اند و تنها نظارگر این موضوع هستند. این در حالی است که در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ واحد به کار تولید ماینر به اصطلاح ایرانی مشغولند که مجوز تولید خود را از وزارت صنعت دریافت کرده اند. بیش از ۵۰ مجوز برای واحد‌های تولیدی ماینر صادر شده و تعداد این مراکز از مراکزی که استخراج رمزارز می‌کنند بیشتر است، زیرا حدود ۳۰ مرکز مجاز در کشور به استخراج رمزارز مشغولند.وی ادامه داد: هیچ نظارتی بر فعالیت واحد‌های تولید ماینر در ایران وجود ندارد، زیرا هیچ دستورالعمل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

فعالیت ماینر‌ها در مسیر غیرقانونی
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با تاکید بر اینکه عدم رفع موانعی که در صنعت رمزارز و دستورالعمل وزارت صمت برای فعالیت وجود دارد باعث سوق دادن فعالان به مسیر‌های غیرقانونی شده است، ادامه داد: بهره برداری‌های غیرمجاز افزایش یافته و دلیل آن، عدم اصلاح قوانین موجود در صنعت استخراج و به ویژه عدم اصلاح دستورالعمل وزارت صنعت برای فعالیت واحد‌های تولید رمزارزهاست.

به زودی ماینر‌ها به منازل راه می‌یابند
شرفی با بیان اینکه زمانی که مردم نتوانند قانونی کار کنند با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به مسیر‌های غیرقانونی هدایت می‌شوند، گفت: به زودی شاهد خواهیم بود که ماینر‌ها به تمام منازل راه پیدا می‌کنند.

قاچاق ماینر لابه لای واردات قانونی
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران گفت: برخی از واردکنندگان در لابه لای واردات قانونی ماینر، انبوهی از ماینر‌ها را به کشور قاچاق می‌کنند و کالای قاچاق وارد بازار می‌شود. هر جا هم گیر بیفتند مدارک دستگاه‌های قانونی را ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر پای قاچاق به زمین تولید باز شده است. یک برچسب تولید داخل هم روی این دستگاه‌ها می‌زنند و می‌شود تولید داخل.شرفی با بیان اینکه واحد‌های تولیدی ماینر‌های به اصطلاح ایرانی به دلیل حاشیه سود فراوان به سرعت در حال افزایش است، نسبت به خرید دستگاه‌های ایرانی به مردم هشدار می‌دهد و می‌گوید: خرید این دستگاه‌ها به علت اینکه عمر مفید آن‌ها به سر آمده، چیزی جز تحمیل ضرر و زیان به سرمایه گذاران حاصلی ندارد.

کارخانه‌های ماینر‌های به اصطلاح ایرانی در سراسر ایران فعالیت می‌کنند
وی ادامه داد: واحد‌های تولیدی ماینر‌های ایرانی در سراسر ایران گسترده شده اند.رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران گفت: این مراکز در حالی تنها با اخذ یک مجوز تولید از وزارت صمت به تولید مشغولند که وزارت صمت بایستی برای هر مدل از دستگاه‌های استخراج رمزارز یک مجوز تولید که نه بلکه مونتاژ اختصاص بدهد و در مسیر مجوزدهی استاندارد‌های هر مدل رعایت شود.


کد مطلب: 264224

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264224/بازار-داغ-ماینر-های-دست-دوم-تولید-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir