به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۲۶۴۲۵۴

لپ‌تاپ‌های آمریکایی در بازار ایران

لپ‌تاپ‌های آمریکایی در بازار ایران
گروه اقتصادی: تجربه تلخ سال گذشته باعث شد که بازار آی تی با بحران کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها رو به رو شود. آیا امسال هم افزایش قیمت لپ‌تاپ تداوم دارد؟ هر چند امسال رئیس اتحادیه فناوران رایانه پیش‌بینی کرده که در نیمه دوم فروردین قیمت تمام کالاهای آی تی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان می‌شود اما باید منتظر ماند و دید که قیمت ارز به چه سمت و سویی می‌رود؟فعالان بازار آی تی معتقدند که اکثر کالاهای موجود در بازار آمریکایی است. این موضوع چقدر واقعیت دارد؟ به گفته محمدرضا فرجی تهرانی، بیش از ۸۰ درصد سرورهای دنیا برند hp است(پرینتر این برند بدون رقیب است) که وارد ایران می‌شود. به جز این برند سرفیس اپل هم آمریکایی است که در بازار موجود است.رئیس اتحادیه فناوران رایانه معتقد است که کالاهای مربوط به حوزه آی تی مستقیما از آمریکا وارد کشور نمی‌شود مگر اینکه در آینده تحریم‌ها برداشته شود.

قیمت لپ تاپ ارزان می‌شود؟
حال چنانچه مذاکرات ایران و آمریکا نتیجه مطلوبی داشته باشد امسال قیمت لپ‌تاپ کاهش می‌یابد؟ فرجی تهرانی به تجارت‌نیوز گفت: قیمت لپ‌تاپ بستگی به قیمت دلار دارد. چنانچه افزایش سقف ثبت سفارش قطعی شود و قیمت دلار روند کاهشی به خود بگیرد، ممکن است قیمت لپ‌تاپ ارزان شود.او اظهار کرد: سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات قیمت مودم هم افزایش پیدا کرده بود که با پیگیری‌های انجام داده توانستیم مجوز واردات مودم را هم بگیریم.چنانچه سقف ثبت سفارش افزایش نیابد چه اتفاقی می‌افتد؟ فرجی تهرانی پاسخ داد: امسال یکی از هدف‌گذاری‌های ما این است که حجم ثبت سفارش را افزایش دهیم. چنانچه حجم ثبت سفارش هم بالا نرود برخی تجار سقف ثبت سفارششان پر شده که امسال باز می‌شود و همین موضوع بر روند قیمت‌ها تاثیرگذار است.
شهریور سال گذشته محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از جولان قاچاقچیان در بازار لپ تاپ و تبلت خبر داد و گفته بود:« عدم همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی با تجار باعث شده که در بازار با کمبود کالا مواجه شویم. همین مساله جولان قاچاقچیان در بازار لپ تاپ و تبلت را تقویت می‌کند.»تجار معتقدند چنانچه امسال هم مسئولان با فعالان اقتصادی همکاری نداشته باشند ممکن است جولان کالاهای قاچاق در بازار لپ تاپ و تبلت اوج بگیرد!
برچسب ها: لپ تاپ قیمت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها