به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۲۶۴۳۳۴

تاثیر کرونا بر نابرابری‌های بهداشتی

تاثیر کرونا بر نابرابری‌های بهداشتی
گروه علمی: با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات در خصوص مولفه‌های اجتماعی سلامت و بررسی گسترده وضعیت نابرابری‌های بهداشتی در منطقه، گزارشی با عنوان "بازسازی عادلانه تر: دستیابی به برابری سلامت در منطقه مدیترانه شرقی" به سرپرستی کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی منتشر شد.به گزارش ایسنا، این گزارش تجزیه و تحلیل دقیقی را در خصوص وضعیت نابرابری‌های بهداشتی و عوامل مربوط در منطقه مدیترانه شرقی مانند مهاجرت، جنگ و کشمکش های داخلی، علاوه بر عوامل اجتماعی، سیاسی و محیطی که بر سلامتی و رفاه در سراسر منطقه تأثیر می گذارند به همراه لیستی از توصیه های عملی و اقدامات اساسی در این خصوص ارائه می دهد.
 
کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی با هدایت پروفسور مایکل مارموت از مرکز دستیابی به عدالت در سلامت دانشگاه کالج لندن، متشکل از متخصصان منطقه ای و جهانی در زمینه های مختلف بهداشت و توسعه است.در گزارش اخیر این کمیسیون که روز ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ بصورت مجازی رونمایی و منتشر شد، سرفصل هایی از جمله نابرابری های بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی، تاثیر کووید-۱۹ بر نابرابری‌های بهداشتی، جنگ، درگیری‌های داخلی و پیامدهای آن، مهاجرت، محرک‌های اقتصادی، فرهنگ و جامعه، تغییرات آب و هوا، محیط زیست، برابری در سلامت مادران، نوزادان و کودکان و آموزش، زندگی شغلی و کیفیت کار، سلامت در سالمندی، ایجاد محیط های سالم، سیستم های بهداشتی و نقش دولت ها در دستیابی به اهداف عدالت در سلامت شهروندان گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، شیوع پاندمی کووید-۱۹، بار سنگینی را بر دستیابی به اهداف عدالت در سلامت در منطقه متحمل کرده است.این گزارش بینش اساسی در مورد وضعیت نابرابری های بهداشتی در منطقه را فراهم می کند و از کشورها می خواهد برای مقابله با عوامل اجتماعی سلامت اقدام کنند تا روند رو به وخامت نابرابری را که تحت تاثیر عواملی همچون بیماری همه گیر کووید-۱۹، جنگ و کشمکش های پی در پی در منطقه، مهاجرت، چالش های زیست محیطی، نابرابری های جنسیتی و بیکاری قرار دارند، کندتر کنند.

دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در رویداد رونمایی از این گزارش با بیان این که هیچ دلیل بیولوژیکی برای تفاوت شگفت انگیز در زندگی افرادی که در منطقه مدیترانه شرقی وجود ندارد، افزود:  نابرابری های بهداشتی در این منطقه  از ابتدای زندگی مشهود است. نرخ مرگ و میر زیر پنج سال در کشور های منطقه  بین ۱۲۸-۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است، امید به زندگی در مردان از ۵۴ تا ۷۹ و در زنان از ۵۷ تا ۸۰ است. نابرابری در میزان قدرت، پول و منابع غالب است و  اینها مواردی هستند که ما از آنها به عنوان عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت یاد می کنیم و برای بهبود سلامتی مردم باید به این موارد بپردازیم.

مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی WHO  خاطرنشان کرد : شناختن نابرابری ها در سلامت و عوامل اجتماعی آنها به معنای عادلانه ساختن سیستم های اجتماعی و بهداشتی برای دستیابی به چشم انداز منطقه ای ما در مورد پوشش همگانی سلامت  است. در این مسیر  تضمین پوشش همگانی  خدمات اساسی بهداشتی و ایجاد سازوکارهایی برای حمایت مالی برای محافظت از مردم در برابر پیامدهای منفی سلامتی ضروری است و پایان دادن به تبعیض علیه زنان پیش شرط تعیین کننده های بهتر سلامت در هر جامعه است.
وی افزود: همانطور که این گزارش نشان می دهد ، تأثیر COVID-۱۹ نابرابری ها را افزایش می دهد مگر اینکه اقدامات فوری و ویژه ای بر اساس سرفصل عدالت در سلامت  اعمال شود.

این گزارش ضمن درک اهمیت تنوع در فرهنگ و مذهب، چگونگی رسیدگی جوامع به نابرابری های بهداشتی و موضوعات مربوطه ، از جمله جمعیت آواره و مهاجرت را بررسی می کند و اذعان می دارد که چگونه تفسیر نادرست مذهبی می تواند گروه های خاصی از بیماران را انگ بزند و نتایج بهداشتی ضعیف تری را به دنبال داشته باشد. این گزارش ادعا می کند که اعتقادات فرهنگی و اجتماعی که کلیشه ها را گسترش می دهند نیز مانع توسعه می شوند و دامنه فرصت افراد برای دستیابی به پتانسیل سلامتی کامل را محدود می کنند.در این جلسه همچنین دکتر Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، دکتر احمد بن محمد آل سعیدی وزیر بهداشت عالی عمان و دکتر Ted Chaiban  مدیر منطقه ای UNICEF در خاورمیانه و شمال آفریقا سخنرانی کردند.بنا بر اعلام وبدا؛ دکتر باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و عضو کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی و دکتر محسن اسدی لاری  مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت کشور نیز در این جلسه به صورت مجازی حضور داشتند. 
برچسب ها: ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها