کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تست سرعت و عملکرد A51 و A21 سامسونگ H1

16 فروردين 1400 ساعت 12:37

گروه فناوری: بررسی عملکرد و سرعت یک گوشی هوشمند به عوامل سخت‌افزاری مختلفی بستگی دارد، به طور کل این دو ویژگی مولفه‌هایی مهم و تاثیرگذار بر عملکرد و کارایی کلی یک گوشی هوشمند است و در نظر بسیاری از افراد به عنوان عامل تعیین کننده برای انتخاب و خرید گوشی موبایل محسوب می‌شود.


عملکرد و سرعت گوشی در کنار ویژگی‌های دیگر آن مانند، کیفیت صفحه نمایش و اندازه آن، طراحی بدنه و کیفیت ساخت آن، میزان حافظه داخلی، میزان نگهداری شارژ و کیفیت باطری، عملکرد دوربین و سایر مشخصات یک گوشی هوشمند، عاملی مهم و تأثیرگذار بر روی تمامی ویژگی‌های دیگر تلقی شده و عدم کیفیت عملکرد و سرعت باعث عدم کارکرد مناسب سایر بخش‌های موبایل خواهد شد.
 از این رو بهتر است قبل از خرید هر مدل گوشی هوشمند از هر برندی عملکرد و سرعت آن را به خوبی تست کرد. سامسونگ در سال اخیر با عرضه دو گوشی  A51 و A21 توانسته فروش بالایی در بازار گوشی‌های میان رده کسب کند، بسیاری از متخصصان حوزه آی تی علت این موفقیت را در عملکرد و سرعت هر دو مدل گوشی دانسته و این دو ویژگی را نقطه قوت آن‌ها معرفی کرده‌اند.

 با توجه به این ویژگی قیمت گوشی A51  و  A21 در بازار بالا نرفته و در حد یک گوشی میان رده باقی مانده است و به راحتی می‌توان برای خرید گوشی A71 و یا سایر مدل‌های میان رده سامسونگ با بهترین قیمت به سایت معتبر دیجی دو مراجعه کرد. در این مطلب سعی شده نگاهی کلی بر سرعت و عملکرد و عوامل تاثیرگذار بر روی این دو ویژگی در گوشی‌های A51  و  A21 سامسونگ داشته باشیم تا راهنمایی برای انتخاب گوشی هوشمند مناسب برای مخاطبان باشد.

سرعت و عملکرد گوشی به چه عواملی بستگی دارد؟
سرعت و عملکرد گوشی به صورت مستقیم به دو قطعه سخت‌افزاری RAM و CPU ارتباط دارد. البته در طول زمان نوع استفاده از یک گوشی نیز بر روی کیفیت این دو عامل تاثیر می‌گذارد و تنها کیفیت صفر و ساخت اولیه آن‌ها بر سنجش آن دو در طول زمان موثر نیست.
 به صورت خلاصه نحوه عملکرد در یک گوشی هوشمند به این صورت است؛ هر برنامه نصب شده چه در حافظه داخلی و چه حافظه خارجی دستگاه نصب شده و اطلاعات آن برای اجرا در گوشی وارد قسمت حافظه رم و بعد از آن برای پردازش به قسمت CPU  و یا پردازنده مرکزی می‌رود.
 مسیر انتقال اطلاعات از برنامه نصب شده به گوشی برای اجرا آن از دو قسمت مهم گذر می‌کند و این دو قسمت یعنی CPU و  RAM هستند که نوع عملکرد و سرعت اجرای برنامه‌ها در گوشی هوشمند را مشخص می‌کنند.
حافظه رم و پردازنده مرکزی با کیفیت‌های گوناگونی طراحی می‌شوند، در اکثر گوشی‌های هوشمند میان رده از رم 4 الی 6 گیگابایت استفاده می‌شود، این مقدار مقدار حجم اطلاعات قابل گذر از کارت رم و انتقال به پردازنده را نشان می‌دهد و هر مقدار که حجم رم افزایش یابد میزان انتقال اطلاعات و حجم آن نیز به طبع افزایش یافته و گوشی توانایی اجرای برنامه‌های سنگین‌تر را با سرعت بیشتر خواهد داشت.

 در مورد تست پردازنده مرکزی نیز کیفیت این موضوع به چهار عامل، سرعت کلاک، هسته‌ها، میزان نانومتری و GPU بستگی دارد. سرعت کلاک میزان اجرای دستورات در یک بازه مشخص زمانی را نشان می‌دهد، سرعت کلاک با واحد هرتز مشخص شده و هر چه این واحد بیشتر باشد میزان سرعت انتقال اطلاعات نیز بیشتر خواهد شد.
سرعت بالای کلاک باعث شده پردازنده سریع‌تر کار کرده و دستگاه به نسبت سایر گوشی‌ها با نرخ هرتز کمتر داغ‌تر شود و شارژ باطری آن نیز زودتر تخلیه خواهد شد. تعداد هسته‌های درون یک پردازنده مرکزی در گوشی هوشمند، به تقسیم کار پردازنده کمک خواهد کرد؛
در گوشی‌هاس هشت هسته‌ای امروزی این تقسیم کار بیشتر شده و پردازنده نیز سبک‌تر از قبل به کار خود ادامه می‌دهد. عامل سوم میزان نانومتر است، بر روی تراشه پردازنده تعدادی ترانزیستور قرار دارد که وظیفه آن‌ها دریافت سیگنال‌های الکترونیکی در دو حالت روشن و خاموش است، حال هر چه قدر اندازه نانومتری این ترانزیستورها کمتر باشد تعداد بیشتری از آن‌ها بر روی تراشه قرار گرفته و سرعت و عملکرد پردازنده بهتر خواهد شد. عامل آخر GPU است؛ این قسمت مرتبط با کارت گرافیک بوده و کیفیت ورودی‌های گرافیکی را کنترل می‌کند.



میزان عملکرد و سرعت گوشی A51
در ساخت پلتفرم گوشی A51 از تراشه ده نانومتری Exynos 9611 و پردازنده 8 هسته‌ای با چهار هسته 2.3 گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته 1.7 گیگاهرتز Cortex-A53 و همچنین  در ساخت GPU از ماژول ۳ هسته‌ای Mali-G72 MP3 استفاده شده است.
 مقدار رم دستگاه نیز 6 گیگابایت است که در مقابل با سایر میان رده‌ها در جایگاه مناسبی قرار گرفته است. ویژگی‌های متناسب بخش پردازنده و حجم بالای رم گوشی، سرعت باز کردن انواع برنامه‌ها به خصوص بازی و برنامه‌های سنگین که از گرافیک‌های بیشتری برخوردار هستند را بالا برده و در مقایسه با مدل A71 و گوشی A21s در سطح برابر و حتی بالاتری قرار گرفته است.
سرعت روشن شده و بالا آمدن گوشی و سرعت باز کردن و اجرای انواع برنامه‌ها در گوشی  A51 در مقایسه با سیار گوشی‌های میان رده سامسونگ و حتی سایر برندهای معتبر، بیشتر بوده و موفقیت Exynos 9611 در این گوشی به خوبی به نمایش درآمده است.

میزان عملکرد و سرعت گوشی A21
گوشی A21 نیز جزو میان‌رده‌های محبوب سامسونگ است که با عرضه گوشی A21s زیر سایه آن قرار گرفته اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و فروش بالایی در بازار جهانی موبایل دارد.  پلتفرم این گوشی به قدرت گوشی A51 نبوده اما در مقایسه با رتبه خود و سایر هم‌ ردیف‌هایش در تولیدات سایر برندها ار کیفیت قابل قبولی برخوردار است.
در ساخت پردازنده این گوشی از تراشه مدیاتک با نام MT6765 Helio P35 استفاده شده است. این تراشه 12 نانو متری بوده و در کنار پردازنده هشت هسته‌ای با چهار هسته cortex a53 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته cortex a53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز مشغول به پردازش است.
در بخش GPU و یا همان پردازش گرافیکی نیز از پردازنده نوع PowerVR GE8320 استفاده شده است. همچنین میزان رم این گوشی 4 گیگابایت بوده که برای یک گوشی میان رده میزان حجم مناسبی محسوب می‌شود. عملکرد و سرعت گوشی A21 در مقابل گوشی A51 ضعیف‌تر بوده و سرعت انتقال داده و بالا آمدن برنامه‌ها در حد چند ثانیه در عملکرد دستگاه تاخیر دارد، همین موضوع نیز سبب شده قیمت گوشی A51 بالاتر از مدل A21 باشد، اما در عمل این گوشی در مقابل مدل بالاتر خود، گوشی A21s در بخش سرعت بهتر عمل کرده است.

گوشی A21 در روشن شدن خود دستگاه، بالا آمدن برنامه‌های سنگین بازی سرعت بیشتری داشته اما عملکرد در اجرا کمی با کندی رو به رو شده است. سرعت زیاد گوشی را می‌توان مدیون تراشه مدیاتک آن دانست اما همچنان در بین سایر میان رده‌ها A21 ضعف‌های بیشتری در عملکرد و سرعت دارد.

تمامی مدل گوشی‌های پرسرعت و با عملکرد بالا را از دیجی دو خریداری کنید!
خرید گوشی بایستی متناسب با نیازهای افراد صورت گیرد، شاید سرعت و عملکرد پردازنده گوشی هوشمند برای دسته‌ای از افراد اهمیت کیفیت دوربین را نداشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از خرید گوشی موبایل نیازهای خود را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها مدل مناسب موبایل را خریداری کنید.
همچنین خرید گوشی اصل همراه با خدمات رجیستری و گارانتی نیز از شروط مهم خرید گوشی هوشمند است. سایت دیجی دو به تمامی کاربران در مسیر انتخاب و خرید گوشی کمک کرده و با قیمت‌های مناسب تمامی مدل‌های گوشی از تمامی برندهای معتبر جهانی را عرضه می‌کند.
 


کد مطلب: 264461

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264461/تست-سرعت-عملکرد-a51-a21-سامسونگ-h1

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir