کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

16 فروردين 1400 ساعت 12:46


گروه علمی: رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی در پیامی به مناسبت روز ذخایر ژنتیکی و زیستی به ضرورت حفظ ذخایر متنوع ایران تاکید کرد. دکتر مجید تولیت پیامی به مناسبت «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» مبنی بر ضرورت حفظ و نگهداری از تنوع ژنتیکی و زیستی ایران صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر است؛

«از موهبت‌ها و نعمت‌های بی شمار خالق هستی، ثروت‌های فراوانی است که در دل طبیعت برای بشر از زمان خلقت تا کنون به ودیعه گذاشته شده است. گذشت زمان و پیشرفتهای روز افزون علمی هر روز دریچه تازه ای را به روی همگان گشوده و باعث شده تا انسان به اهمیت و ارزش حتی ریزترین موجودات زنده و نقش آنها در تنوع زیستی و زنجیره حیات پی ببرد.همه این موجودات زنده (اعم از گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم هاو…) و در اقلیم‌ها و شرایط جغرافیایی مختلف پراکنده هستند، نه تنها تأثیر زیادی در همه عرصه‌ها از تولید غذا گرفته تا تولید دارو، درمان بیماری‌ها، محیط زیست و غیره دارند، بلکه به عنوان تنوع زیستی و ژنتیکی هر کشور و ثروت ملی و آینده حیات بشریت به شمار می‌روند و رکن اصلی برای امنیت غذایی، امنیت سلامت و امنیت اقتصادی هستند که باید در جهت حفظ و نگهداری آنها کوشید.

کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص از تنوع ژنتیکی و زیستی بالایی برخوردار است؛ از طرفی همین تنوع زیستی عظیم، به دلیل شرایط مختلف مانند حوادث طبیعی، دستکاری‌ها و بی‌توجهی انسان سبب انقراض و یا از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری و میکربی شده است. این در حالی است که در دنیای امروز با استفاده از این ذخایر و منابع زیستی در حوزه‌های مختلف بویژه بیوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، کشف دارو و واکسن برای بیماری‌های صعب العلاج، لاعلاج و بیماری‌های همه گیر مانند به ثروت عظیمی دست یافت.

بنابراین حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری‌های جدید برای بهره مندی از این ثروت ملی به منظور توسعه و پیشرفت کشور و ایجاد فعالیت‌های درآمدزا و بهره رسان، از اهمیت بالایی برخوردار است.روز ذخایر ژنتیکی و زیستی، بهانه‌ای است تا یکبار دیگر یادآور شویم که چگونه از این مزیت الهی محافظت و در راستای بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور بهره مند شویم. لذا گرامیداشت روزی از ایام سال به نام ذخایر ژنتیکی و زیستی در کشور جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به عنوان نخستین گام فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری صحیح از این نعمات ارزشمند الهی دانست.

شرایط اقلیمی متنوع کشور ما به گونه‌ای است که باعث تنوع زیستی بالا در گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم ها شده است و این یک سرمایه عظیم ملی است که در صورت استفاده صحیح می‌توان قاطعانه چهره فقر و گرسنگی را از این کشو زدود.امید است تا با همیاری همه اقشار در حفظ و حراست از این گنجینه‌های ارزشمند کشورمان کوشا بوده و بر غنای آنها بیفزاییم. این مرکز به عنوان یک بخش خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی ۱۳ سال گذشته توانسته است هسته مرکزی برای جمع آوری، شناسایی، حفاظت و تکثیر این ذخایر را فراهم سازد. از خداوند متعال خواستار توفیق در حفاظت از این گنجینه ارزشمند هستیم.»
 


کد مطلب: 264467

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264467/ضرورت-حفظ-ذخایر-ژنتیکی-زیستی-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir