به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۲۶۴۶۲۸

ولیعهد سابق اردن با ملک عبدالله بیعت کرد

ولیعهد سابق اردن با ملک عبدالله  بیعت کرد
گروه بین الملل: شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله، پادشاه اردن دو روز پس از آن که مدعی شده بود در حبس خانگی است، به ملک عبدالله، قانون اساسی و دربار هاشمی ابراز وفاداری و دوباره بیعت کرد.
او پیشتر در پیامی ویدیویی، از حبس خانگی خود خبر داده بود وگفته بود که متهم به تلاش برای براندازی و بی‌ثباتی کشور شده است اما  با انتشار بیانیه‌ای رسمی و پس از ان که یکی از نزدیکان خاندان سلطنتی میان او و شاه اردن وساطت کرد، اعلام کرده که به قانون اساسی کشورش پایبند است.مقام‌ها می‌گویند ملک عبدالله، شاه اردن، از عموی خود، شاهزاده حسن خواسته بود که به او برای حل این مناقشه و تنش بی‌سابقه در دربار کمک کند.
شاهزاده حمزه در بیانیه‌ای رسمی که زیر آن را امضاء کرده بود گفت: «من خودم را در اختیار مقام سلطنت، پادشاه قرار می‌دهم... و همچنان به قانون اساسی و دربار هاشمی گرانقدر اردن وفادار و متعهد باقی خواهم ماند».
 ملک دهلان، که یک میانجی‌گر حرفه‌ای است و از دوستان نزدیک خانواده سلطنتی اردن است در بیانیه‌ای جداگانه از «موفقیت» در آشتی دادن این دو عضو ارشد دربار اردن خبر داده بود گفته بود که انتظار دارد به زودی بیانیه‌ای از سوی طرفین صادر شود.شاهزاده حمزه که اکنون ۴۱ سال دارد، در سال ۲۰۰۴ به عنوان برادر ناتنی ملک عبدالله، اولین جانشین رسمی او بود اما ملک عبدالله بعدا پسر خود را به عنوان ولیعهد رسمی اردن معرفی کرد و شاهزاده حمزه را از این مقام خلع کرد.
اگرچه بروز تنش میان اعضای خاندان سلطنتی اردن بی‌سابقه نیست اما کشیده شدن این تنش به صحنه عمومی و رسانه‌ها در این کشور امری بسیار نادر بوده است.ماجرا از آنجا آغاز شد که روز یکشنبه ابتدا مخالفان دولت پیامی صوتی از شاهزاده حمزه منتشر کردند که در آن می‌گوید دستورات دولت را اطاعت نخواهد کرد.
او در این پیام که در توییتر منتشر شده گفت: "من فعلا قصد جابجایی یا تشدید تنش ندارم اما قصد هم ندارم از دستور آنها اطاعت کنم که می‌گویند از خانه خارج نشو، توییت نکن و با دیگران در ارتباط نباش."او این شرایط را "غیرقابل قبول" توصیف کرد.روز شنبه گذشته هم‌زمان با وضع محدودیت برای شاهزاده حمزه، تعدادی از مقام‌های و چهره‌های سیاسی اردن هم به ظن تلاش برای به هم زدن ثبات و امنیت اردن دستگیر شدند.حکومت اردن پادشاهی مشروطه است اما خاندان سلطنتی نقشی اساسی در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند و ملک عبدالله، پادشاه اردن قدرت و اختیارات فراگیر دارد.این کشور متحدی کلیدی برای آمریکا و کشورهای غربی محسوب می‌شود و بازداشت خانگی ولیعهد سابق باعث نگرانی آنها از تاثیرات گسترد‌ه‌تر این وقایع بر ثبات منطقه شده است.



 
برچسب ها: اردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها