به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۲۶۴۶۹۲

تاثیر منفی دخانیات در باروری مردان

تاثیر منفی دخانیات در باروری مردان
گروه علمی: جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: مصرف بیش از حد دخانیات می‌تواند میزان اسپرم را در مردان کاهش دهد.فرناز مشیری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار کرد:  یکی از شایع‌ترین و مهمترین دغدغه زوج ها، بحث ناباروری و نازایی است.مشیری گفت: دلیل ناباروری آقایان، مصرف دخانیات و استرس و فشار‌های عصبی، مصرف دارو‌های بدن سازی که تاثیر مستقیمی روی اسپرمشان دارد. مصرف سیگار و قلیان در آقایان تاثیر زیادی روی کیفیت، تعداد و شکل اسپرم دارد؛ اسپرم آقایانی که در مصرف دخانیات، افراط می‌کنند با اسپرم مُرده هیچ تفاوتی ندارد. همچنین ابتلا به بیماری اوریون و ایجاد التهاب، در کودکی آقایان نیز تاثیر زیادی روی ناباروری آقایان دارد.
 
او اضافه کرد: چرخه تولید اسپرم، سه و نیم تا ۴ ماه طول می‌کشد و از هر لحظه‌ای که آقایان مصرف دخانیات را کامل قطع کنند، ۴ ماه بعد نتیجه اش را می‌بینند.این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: ناباروری در خانم‌ها هم بیشتر به دلیل ذخیره پایین تخمدان، ابتلا به تخمدان پلی کیستیک و یا آندومتریوز است.او افزود: آندومتریوز بافت مخاط رحم شامل غده، گلبول‌های خون و بافت‌های همبند است و معمولا درون رحم رشد می‌کند تا رحم را برای تخمک‌گذاری آماده کند. این بافت به صورت طبیعی در داخل حفره رحم وجود دارد و به صورت ماهیانه دچار تغییرات قاعدگی می‌شود. تا زمانی که آندومتر در داخل حفره رحم قرار دارد، همه چیز طبیعی است اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این بافت به قسمت‌های دیگر بدن مانند داخل لگن سرک می‌کشد و به طور نابجا در این بخش قرار می‌گیرد. این بافت‌ها در داخل لگن دچار التهاب، خونریزی و چسبندگی داخل لگن شده و همچنین موجب به وجود آمدن کیست‌های شکلاتی به طور مکرر در تخمدان می‌شوند.

او بیان کرد : با التهاب و کششی که روی اعصاب و بافت‌ها وارد می‌شود، درد لگنی مزمن در خانم‌ها به وجود می‌آید. معمولا این درد‌ها با شدت زیادی در خانم‌ها و دختران جوان بروز می‌کند و در سنین باروری نیز ممکن است موجب بروز مشکلات ناباروری شود. مشیری گفت: تا سال‌ها پیش نازایی یک درد بی درمان به نظر می‌رسید و زوج‌ها بعد از چند جلسه، مشاوره و نتیجه نگرفتن ناامید و افسرده می‌شدند اما اکنون متخصصان نازایی معتقدند، روش‌های مقابله با نازایی و راهکار‌های باردار شدن خیلی زیاد است و به راحتی و با صبوری و مدوامت بر اقدامات درمانی، بهبودی قطعی اتفاق خواهد افتاد.

او گفت: در حال حاضر کاهش ذخیره تخمدان یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در بین خانم هاست و این کاهش ذخیره حتی در بین دختران مجرد نیز قابل مشاهده است.این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: بیمارانی که به کلینیک‌های نازایی مراجعه می‌کنند، فقط به قصد درمان نازایی به کلینیک‌ها می‌روند در حالی که باید از ریشه به دنبال علت نازایی باشند و علت را رفع کنند.مشیری افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که پس از بارور شدن تخمک، حتی در صورت مشکل داشتن اسپرم آقایان، هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نخواهد شد و با غربالگری می‌توان بررسی‌های بیشتری انجام داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها