به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۶۴۷۱۰

سارقان مجسمه، همچنان مشغول کارند

سارقان مجسمه، همچنان مشغول کارند
گروه جامعه: رئیس اداره مجسمه و نمادهای سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، اعلام کرد که شناسنامه سردیس‌های بوستان مشاهیر بارها به سرقت رفته و حتی وقتی از جنسی فاقد ارزش ضایعاتی برای درج جزئیات آثار استفاده کردیم، آن را هم به طریقی از بین بردند، بنابراین توجه به فرهنگ‌سازی در این رابطه، امری ضروری به نظر می‌رسد.به گزارش ایسنا، پیمان کریمی اظهار کرد: سرقت شناسنامه سردیس‌های بوستان مشاهیر بارها تکرار شده است. سال گذشته تمامی شناسنامه‌هایی که به سرقت رفته بود دوباره ایجاد و نصب کردیم، اما امسال باز هم به آن دستبرد زده‌اند.
 
وی ادامه داد: تقریباً اکثر روش‌هایی را که برای جلوگیری از سرقت شناسنامه‌ها می‌شد به کار برد، به کار برده‌ایم؛ شناسنامه با جنس برنج را بردند، استیل زدیم، استیل را بردند، آهن زدیم، آهن را بردند، در نهایت از فلکسی که فاقد ارزش ضایعاتی است استفاده کردیم اما به آن هم رحم نکردند. یا آن را می‌شکستند و یا می‌بردند.رئیس اداره مجسمه و نمادهای سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سرقت‌هایی ازاین‌دست، سوای منشأ اقتصادی، منشأ فرهنگی هم دارد، بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این رابطه توسط نهادهای مرتبط تأکید کرد و گفت: آثار هنری موجود در شهر، بخشی از هویت شهرند و کسانی که اقدام به تخریب یا سرقت آن می‌کنند باید بدانند که در حقیقت بخشی از هویت شهر خود را از بین می‌برند.

کریمی در پاسخ به این سؤال که اکنون چه راه‌حلی برای درج شناسنامه سردیس‌های پارک مشاهیر در نظر گرفته‌شده؟ توضیح داد: اگر جنس پایه سردیس‌ها مثل نماد چوگان از آهن بود می‌توانستیم شناسنامه را به آن جوش بدهیم اما این پایه‌ها سنگی است و به قراین قبلی، پیاده کردن روش پیچ و چسب روی آن جواب نمی‌دهد.وی افزود: قصد داریم این بار مشخصات اثر را روی سنگ حکاکی کنیم اما در این صورت نیز چون نباید حجم این شناسنامه، خود سردیس را تحت تأثیر قرار بدهد، با محدودیت مواجهیم. ممکن است مجبور باشیم زندگینامه مشاهیر را حذف کنیم و تنها نام اثر و خالق آن را ذکر کنیم که در این صورت هم با انتقاداتی مواجه خواهیم شد.

رئیس اداره مجسمه و نمادهای سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: فعلاً قصد داریم روش حک روی سنگ را پیاده کنیم و به‌اندازه یک برگه A4 برای درج مشخصات اثر فضا در نظر بگیریم.کریمی، از پیشنهاد ایسنا مبنی بر تعبیه یک تابلوی راهنما از ورودی میدان نقش‌جهان به بوستان مشاهیر استقبال کرد و گفت: از سمت خیابان استانداری این تابلو وجود دارد، اما برای معرفی این بوستان و ارزش آن به مردمی که از سمت میدان نقش‌جهان وارد آن می‌شوند، روش طرح‌شده هم گزینه مناسبی است.
برچسب ها: سرقت مجسمه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها