کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فواید فوق العاده روغن هسته انگور برای سلامتی

17 فروردين 1400 ساعت 18:37


گروه علمی: روغن هسته انگور یک مکمل غذایی است که با خشک و خرد کردن دانه‌های تلخ انگور به دست می‌آید. روغن هسته انگور سرشار از انواع آنتی اکسیدان اعم از اسید‌های فنلیک، آنتوسیانین‌ها و ... است.آنتی اکسیدان موجود در روغن هسته انگور می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌ها کمک کند و از بروز استرس اکسیداتیو، آسیب بافتی و التهاب جلوگیری کند.در این گزارش با ۹ مورد از مزایای روغن هسته انگور آشنا خواهید شد:
 

۱- کاهش فشار خون 
بررسی ۱۶ مطالعه بر روی ۸۱۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا یا خطر ابتلا به این بیماری نشان داد که با مصرف روزانه ۱۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم عصاره هسته انگور، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۲- بهبود جریان خون
برخی مطالعات نشان می‌دهد که روغن هسته انگور جریان خون را بهبود می‌بخشد؛ به گونه‌ای که در یک مطالعه ۸ هفته‌ای بر روی ۱۷ زن سالم در دوران یائسگی، مشخص شد که مصرف ۴۰۰ میلی گرم روغن هسته انگور بر روی جریان خون تأثیر داشته و خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

۳- کاهش آسیب اکسیداتیو
یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری‌های قلبی، سطح بالای کلسترول مضر در خون است. اکسیداسیون کلسترول LDL این خطر را بسیار افزایش می‌دهد و نقش اصلی در تصلب شرایین یا تجمع رسوبات چربی در عروق دارد.طبق مطالعات، مشخص شد که روغن هسته انگور باعث کاهش اکسیداسیون مضر کلسترول ناشی از رژیم‌های پرچرب می‌شود و در مطالعه دیگری، هنگامی که ۸ فرد سالم یک وعده غذایی پرچرب مصرف کردند، مصرف ۳۰۰ میلی گرم روغن هسته انگور اکسیداسیون چربی‌ها در خون را مهار کرد.

۴- بهبود سطح کلاژن و استحکام استخوان 
افزایش مصرف فلاونوئید‌ها ممکن است تولید کلاژن و استخوان سازی را بهبود بخشد و روغن هسته انگور یکی از منابع غنی فلاونوئید‌ها است که باعث افزایش تراکم و قدرت استخوان می‌شود.در حقیقت، مطالعات حیوانی نشان داده است که افزودن روغن هسته انگور به رژیم کم کلسیم یا پر کلسیم می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان، مقدار مواد معدنی و استحکام استخوان شود.

۵- پشتیبانی از سلامت مغز با افزایش سن
تصور می‌شود ترکیبی از فلاونوئید‌ها با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باعث به تأخیر انداختن یا کاهش ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر می‌شود.گالیک اسید یکی از اجزای تشکیل دهنده روغن هسته انگور است که مطالعات حیوانی نشان داده است که می‌تواند از تشکیل الیاف توسط گروهی از پروتئین‌ها به نام بتا آمیلوئید در مغز، از ویژگی‌های بیماری آلزایمر جلوگیری کند.مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن هسته انگور همچنین ممکن است از کاهش قدرت حافظه جلوگیری کرده و باعث بهبود وضعیت شناختی و سطح آنتی اکسیدان در مغز شود.

۶- بهبود عملکرد کلیه
کلیه‌ها به ویژه در معرض تخریب اکسیداتیو بوده که اغلب غیرقابل برگشت هستند؛ مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره هسته انگور با کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب التهابی ممکن است آسیب کلیه را کاهش داده و عملکرد کلیه را بهبود بخشد.در یک مطالعه، به ۲۳ نفر مبتلا به نارسایی مزمن کلیه به مدت ۶ ماه روزانه ۲ گرم روغن هسته انگور داده شد، سپس آن‌ها را با گروه دیگری مقایسه کرد که تحت درمان قرار نگرفتند؛ نتایج نشان داد پروتئین ادرار به میزان ۳ ٪ کاهش داشته و فیلتراسیون کلیه تا ۹ ٪ بهبود می‌یابد.

۷- جلوگیری از رشد عفونت
روغن هسته انگور دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی امیدوارکننده‌ای است، زیرا مطالعات نشان داده است که روغن هسته انگور از رشد باکتری‌های متداول در غذا، از جمله اشرشیاکلی که اغلب مسئول مسمومیت غذایی شدید و ناراحتی معده است، جلوگیری می‌کند.

۸- کاهش خطر ابتلا به سرطان 
مصرف زیاد آنتی اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئید‌ها با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها همراه است و فعالیت آنتی اکسیدانی روغن هسته انگور نشان داده است که احتمال بروز سرطان پستان، ریه، معده، کبد، پروستات و لوزالمعده را کاهش می‌دهد.

۹- محافظت از کبد  
کبد در سم زدایی مواد مضر که از طریق داروها، عفونت‌های ویروسی، آلاینده ها، الکل و ... به بدن شما وارد می‌شود، نقش مهمی دارد.به نظر می‌رسد روغن هسته انگور اثر محافظتی بر روی کبد دارد، زیرا مطالعات نشان داده است که باعث کاهش التهاب، بازیافت آنتی اکسیدان‌ها و محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد هنگام قرار گرفتن در معرض سموم می‌شود.


کد مطلب: 264774

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264774/فواید-فوق-العاده-روغن-هسته-انگور-سلامتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir