به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۰ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۲۶۴۷۹
مدیر گروه پژوهشی دینامیکی پژوهشگاه هواشناسی:

طولانی‌شدن‌روز، وارونگی‌دماراکاهش می‌دهد

گروه جامعه: مدیر گروه پژوهشی دینامیکی و هم‌دیدی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی گفت: با طولانی شدن روز و گرم‌تر شدن هوا بروز پدیده وارونگی دما در شهر تهران کاهش می‌یابد.
طولانی‌شدن‌روز، وارونگی‌دماراکاهش می‌دهد
مجید آزادی افزود: یکی از دلایل بروز پدیده وارونگی دما ، سرد بودن هواست زیرا سرما موجب سنگین شدن هوا و ماندگاری آن در سطح نزدیک به زمین می‌شود که دراین شرایط اگر وزش باد نباشد تمام آلاینده‌های منتشر شده از صنایع آلاینده در جو زمین باقی می‌ماند. وی ادامه داد: تداوم این روند موجب بالا رفتن میزان آلودگی و ماندگاری در جو می‌شود و در این شرایط است که هوا به ترتیب به وضعیت ناسالم، هشدار و اضطرار می‌رسد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی اظهار داشت: انباشت آلایندگی حدود دو هفته است که هوای تهران را درگیر کرده و در این مدت هوا همواره در شرایط ناسالم و هشدار قرار گرفته است اما خوشبختانه پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این انباشت آلایندگی از اواخر سه شنبه با وارد شدن جوی ناپایدار از سمت غرب کشور به تدریج کاهش می‌یابد.

وی گفت: از آنجا که میزان انباشت آلاینده‌ها بسیار زیاد است از این رو در روز سه‌شنبه تغییر محسوسی احساس نمی‌شود اما از روز چهارشنبه به تدریج آلاینده‌ها کم و تا روز پنج‌شنبه و جمعه هوا سالم می‌شود. آزادی افزود: از امروز اواخر وقت سیستم ناپایدار جوی از غرب وارد کشور می‌شود و از روز سه‌شنبه بر روی تهران اثر می‌گذارد و تا روز جمعه ادامه دارد، البته این سیستم بارندگی زیادی برای تهران به همراه ندارد اما باد مناسبی در پایتخت خواهد وزید که آلودگی‌ها را متواری می‌کند.

وی گفت: احتمال پایداری جو برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده نیز وجود دارد که در این صورت دوباره باید شاهد پایداری هوا و انباشت آلایندگی در تهران باشیم. پایتخت‌نشینان در دو هفته اخیر هوایی ناسالم داشتند و این شرایط بارها به مرحله هشدار رسید که کمیته اضطرار آلودگی هوا مهدهای کودک، مدارس پیش دبستانی و ابتدایی را تعطیل اعلام کرد.
مرجع : ایرنا