به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۶۴۸۴۲

اولین گزارش هواشناسی "استقامت" از مریخ

اولین گزارش هواشناسی "استقامت" از مریخ
گروه علمی: ناسا اولین گزارش آب و هوایی به دست آمده از دهانه "جزرو" در مریخ را به اشتراک گذاشته است و به نظر می‌رسد هوای این دریاچه باستانی مریخ بسیار سرد است.به گزارش ایسنا، سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ(MEDA) که بر روی مریخ نورد استقامت تعبیه شده است دمای اطراف را به مدت ۳۰ دقیقه در تاریخ ۱۹ فوریه در ساعت ۱۰:۲۵ شب به وقت منطقه زمانی شرقی ثبت کرد.داده‌ها نشان می‌دهد که هنگام روشن شدن سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ، دمای سطح سیاره سرخ کمتر از منفی چهار درجه فارنهایت بود، اما ۳۰ دقیقه بعد به منفی ۱۴ درجه فارنهایت کاهش یافت. سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ به مجموعه‌ای از حسگرهای محیطی برای ثبت سطح گرد و غبار و شرایط جوی و اندازه گیری تابش مریخ مجهز است.
 
"خوزه آنتونیو رودریگز مانفردی"(Jose Antonio Rodriguez Manfredi) ، محقق اصلی سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ از مرکز اخترزیست شناسی اسپانیا در انستیتوی ملی فناوری هوافضا در مادرید گفت: پس از مرحله ورود و فرود محققان بخش سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ با نگرانی منتظر اولین اطلاعاتی بودند که تأیید کند که ابزار ما بدون هیچ مشکلی فرود آمده است. آن لحظات بسیار حساس بود. سرانجام پس از سال‌ها کار و برنامه ریزی، ما اولین گزارش را از سیستم مذکور دریافت کردیم. سیستم ما درست عمل کرد و نخستین داده‌ها و تصاویر هواشناسی خود را از "اسکای‌کم"(SkyCam) ارسال کرد.

سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ توسط بازوی قابل ارتقا به دکل استقامت بسته می‌شود و به طور دوره‌ای برای بررسی آب و هوا آزاد می‌شود. وزن آن حدود ۱۲ پوند است و قادر به ثبت باد(سرعت و جهت)، فشار، رطوبت نسبی، دمای هوا، دمای زمین و تابش(از خورشید و فضا) است.این سیستم هر ساعت روشن/ از خواب بیدار می‌شود و پس از ثبت و ذخیره اطلاعات، مستقل از عملیات مریخ نورد به خواب می‌رود. نکته قابل توجه این است که سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ حتی در صورت خواب بودن مریخ نورد استقامت نیز می‌تواند کار خود را انجام دهد.

هنگامی که ناسا اولین گزارش هواشناسی را دریافت کرد، آنها به سرعت تلاش کردند تا آنها را در کنار هم قرار دهند. طبق گزارشات به دست آمده از  ایستگاه نظارت بر محیط مریخ(REMS) تعبیه شده بر روی مریخ نورد کنجکاوی در داخل دهانه گیل، حسگر تابش و گرد و غبار سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ نشان داد که جزرو در همان زمان(تقریباً  ۲هزار و ۳۰۰ مایل دورتر) جو پاک‌تر از دهانه گیل را تجربه کرده است. مهندسان توسط داده‌های به دست آمده از حسگرهای فشار سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ دریافته‌اند که فشار بر مریخ ۷۱۸ پاسکال است که این عدد در محدوده ۷۰۵-۷۳۵ پاسکال است که آنها پیشتر پیش‌بینی کرده بودند. این سیستم ذرات متقابل با نور را جمع آوری، ذخیره و انتقال خواهد داد و در نهایت بر دما و هوا تأثیر می‌گذارد.

اگرچه این داده‌ها به ناسا کمک می‌کند تا از شرایط استقامت بیشتر آگاه شود، اما گفتنی است این یافته‌ها و اندازه گیری‌ها برای فضانوردانی که در آینده به این سیاره سفر خواهند کرد نیز حیاتی خواهد بود.گزارش‌های سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ تصویر بهتری از محیط نزدیک سطح ارائه می‌دهد. سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ علاوه بر دمای سطح مریخ، می‌تواند دما را در سه ارتفاع جوی ۲.۷۶ فوت، ۴.۷۶ فوت و ۹۸.۴۳ فوت ثبت کند.این سیستم از حسگرهای تعبیه شده بر روی بدنه و دکل مریخ نورد و یک حسگر مادون قرمز با قابلیت اندازه گیری دما تقریباً ۱۰۰ فوت بالاتر از مریخ نورد استفاده می‌کند که این امر برای پرواز بالگرد نبوغ بسیار مهم است. گزارش سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ پیش از پرواز نبوغ و مربوط به روزهای ۴۳ و ۴۴ مأموریت مریخ(۳ تا ۴ آوریل بر روی زمین) دمای بین منفی ۷.۶ درجه فارنهایت و منفی ۱۱۷.۴ درجه فارنهایت را در دهانه جزرو نشان داد. سیستم آنالیز کننده پویایی محیط مریخ همچنین وزش باد را در حدود ۲۲ مایل در ساعت اندازه گیری کرد.
برچسب ها: مریخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها