کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتکار معلم هندی برای تشویق به مطالعه

18 فروردين 1400 ساعت 10:33


گروه فرهنگی: یک معلم هندی با راه‌اندازی یک کتابخانه یخچالی در کلکته جنوبی و با هدف ایجاد یک جامعه کتابخوان، شوق زیادی را به کتاب در میان اهالی منطقه ایجاد کرده است.وجود یک یخچال بیرون از مغازه خواروبار فروشی چیز جدید نیست؛ اما یخچالی که بیرون مغازه‌ای کوچک در کلکته جنوبی است می‌تواند کمی عجیب و غیرمنتظره باشد؛ چراکه به جای مواد غذایی و نوشیدنی در داخل این یخچال پر از کتاب‌های متنوع و مختلف است.

 
یک معلم هندی و همسرش با همکاری یک مغازه‌دار کتابخانه خیابانی رایگانی با هدف «القای عادت‌های مطالعه» و «ایجاد یک جامعه کتابخوان» راه‌اندازی کرده‌اند که قوانین استفاده از آن بسیار ساده است. هر فردی می‌تواند هر زمانی که خواست، کتابی را از داخل این یخچال به خانه ببرد و ظرف مدت یک ماه بازگرداند. هیچ هزینه‌ای هم لازم نیست. تنها چیزی که از خواننده کتاب انتظار می‌رود، این است که به خوبی از کتاب مراقبت کند.این کتابخانه‌ که در دهکده پاتولی در هند واقع شده، یک یخچال دو دره است که حدود ۱۰۰ کتاب را در خود جای داده و در داخل خود مغازه کوچک کتاب‌های بیشتری نیز یافت می‌شود.
 
کتاب‌های داخل این یخچال شامل رمان، فرهنگ لغت و نیز مجله‌های ادبی به دو زبان انگلیسی و بنگالی می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با گذاشتن اسم و شماره تلفن خود و تاریخ برگرداندن کتاب هر کتابی را که خواستند به امانت بگیرند.معلم هندی و همسرش با مشاهده اینکه چطور رشد تحصیلی کودکان تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته، تصمیم گرفتند کاری مفید و معنادار انجام دهند. او می‌گوید «کودکان این روزها بیش از هر چیز به تلفن همراه خود وابسته شده‌اند؛ بنابراین برای آن‌ها بسیار مهم است که مطالعه کنند و پنجره‌های تازه‌ای را به روی ذهن خود بگشایند.»
 
او درباره این‌که چرا یخچال را برای قراردادن کتاب‌ها انتخاب کرده‌اند، می‌گوید «دنبال چیزی بودیم که جای زیادی را اشغال نکند؛ علاوه بر این‌که کتاب‌ها را  در تمام طول سال ایمن نگاه دارد و چه چیزی بهتر از یک یخچال شکسته!» صاحب این کتابخانه که خودش معلم انگلیسی یک دبیرستان است کتاب‌های انگلیسی را خودش به این کتابخانه رایگان اهدا کرده و بیش از ۴۵ هزار روپیه نیز به منظور خرید مجموعه کتاب‌های بنگالی و برخی قفسه‌های مورد نیاز برای نگاه‌داری کتاب‌ها هزینه کرده است.
 
او می‌گوید کتابخانه را در آغاز با ۳۰۰ کتاب راه‌اندازی کرده و حالا بعد از گذشت چند ماه به حدود ۹۰۰  کتاب رسیده است که هر روز به کمک مردم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.بعد از این که تصویر این کتابخانه یخچالی در فضای مجازی منتشر شد سیل تماس‌های تلفنی هم به معلم هندی روانه شد. او می‌گوید «بسیاری از نقاط مختلف کشور تماس می‌گرفتند تا بتوانند سهمی در گسترش  و توسعه این کتابخانه داشته باشند.»او حالا به این فکر است که با کمک دیگران بتواند مانند این کتابخانه را در مناطق مختلف دیگر برای گسترش شادمانی و دانش احداث کند. او می‌گوید «اگر بتوانم الهام‌بخش یک نفر برای خواندن کتاب باشم ماموریت خود را به خوبی انجام داده‌ام.»


کد مطلب: 264846

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/264846/ابتکار-معلم-هندی-تشویق-مطالعه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir