به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۲۶۴۹۱۷

راهنمای خرید انواع دستگاه های کمک تنفسی همراه با تخفیف1400

گروه کسب و کار: دستگاه کمک تنسی شامل دستگاه بای پپ، سی پپ، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن‌ساز، به گروهی از کالاهای پزشکی گفته می‌شود که برای بهبود اکسیژن‌رسانی به بیماران کاربرد فراوانی دارند.
این دستگاه‌ها اکثراً در مواقع اضطرار استفاده می‌شوند، اما به طور کلی استفاده آن‌ها برای بیمارانی که از نارسایی‌های تنفسی و قلبی رنج می‌برند، لازم و ضروری است و از سال گذشته هم که بیماری کرونا با درگیری ریوی و نارسایی‌های تنفسی رواج پیدا نمود، این تجهیزات پزشکی به پر مصرف‌ترین تجهیزات تنفسی در مراکز درمانی و منازل تبدیل شده است. در همین راستا در این گزارش سعی شده به معرفی انواع دستگاه کمک تنفسی و کاربرد آن‌ها پرداخته شود تا چنانچه کاربری با توصیه پزشکان نیاز به استفاده از هرکدام آن‌ها را برای خود یا سایر عزیزان خود الزامی دید، بتواند به راحتی با توجه به اطلاعات ارائه شده از مراکز و سایت‌های آنلاین تجهیزات پزشکی معتبر همچون فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی توانی نو (Tavanino)  اقدام به تهیه تجهیزات لازم بنماید.


انواع دستگاه‌ کمک تنفسی
از مهم‌ترین این کالاهای پزشکی، می‌توان محصولاتی مانند دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه بای پپ (BIPAP)، دستگاه سی پپ (CPAP) و ونتیلاتور را نام برد که همگی آن‌ها از دسته کالاهای تجهیزات پزشکی هستند که به نوعی برای شرایط بحرانی و نیاز به اکسیژن، کاربرد دارند.
دستگاه اکسیژن ساز
دستگاه اکسیژن ساز، از موثرترین و مورد اعتمادترین دستگاه‌ کمک تنفسی می‌باشد که موارد استفاده و کاربری‌ آن هم در محیط بیمارستانی و هم خانگی، با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهرها و ویروس کرونا برای بیمارانی که نیاز مدارم به اکسیژن دارند بیش از پیش، افزایش یافته است. این دستگاه، برقی است و وظیفه غلیظ کردن اکسیژن موجود در هوای اطراف را بر عهده دارد. یعنی هوای کمپرس شده را به اکسیژن پزشکی دارای ۹۵ درصد غلظت تبدیل می‌کند و جایگزینی مناسب برای کپسول‌های اکسیژن است؛ زیرا نیاز به پر کردن و درد سر رفت و آمد ندارد.
روش کار دستکاه اکسیژن ساز
نقش اصلی را در این دستگاه، ترکیبی به نام زئولیت بر عهده دارد که دارای هزاران ویژگی منحصر به فرد می‌باشد. در هوایی که ما تنفس می کنیم، ۷۸% نیتروژن و ۲۱% اکسیژن و ۱% گازهای دیگر وجود دارد، دستگاه اکسیژن ساز با کمپرس کردن هوای داخل اتاق به مخازن زﺋولیت، اقدام به جدا کردن نیتروژن موجود در آن تحت شرایطی خاص می‌کند و اکسیژن خالص مدیکال (پزشکی) بالای 93% را تولید می‌نماید.

مزایای دستگاه اکسیژن ساز
•    خلوص بالای اکسیژن
•    صدای کم
•    جابه جایی راحت
•    مقرون به صرفه بودن آن
•    بدون نیاز به تخصص ویژه برای کار کردن با آن
•    نداشتن اثرات تخریبی زیست محیطی و انواع آلودگی‌ها
انواع دستگاه‌ اکسیژن ساز:

•    دستگاه اکسیژن ساز ثابت:

اکسیژن ساز ثابت (اکسیژن ساز خانگی) در ظرفیت‌های مختلف ۳ و ۵ و ۸ و ۱۰ لیتر در دقیقه تولید و عرضه می‌شود و از ویژگی‌های آن چرخ دار بودن و امکان جابجایی آن از اتاقی به اتاق دیگر و همچنین داشتن سوند اکسیژن بلند است که باعث راحتی تحرک می‌شود.

•    دستگاه اکسیژن ساز پرتابل (قابل حمل)
این دستگاه جهت استفاده بیماران در بیرون از منزل در ظرفیت‌های ۲ و ۳ و ۵ لیتر در دقیقه تولید و عرضه می‌شود که از ویژگی‌های آن می توان به وجود سنسورهای فشار بسیار حساس داخل دستگاه اشاره نمود که کاربرد آن تشخیص دم و بازدم بیمار و خارج کردن اکسیژن در زمان دم و قطع اکسیژن در زمان بازدم می‌باشد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه می‌شود. همچنین این دستگاه مجهز به باتری شارژی داخلی است تا در صورت متصل بودن به برق ۲۲۰ ولت شهری و یا ۱۲ ولت فندکی اتومبیل، شارژ شود و در مواقع مورد نیاز، برق دستگاه را تامین می‌کند.

دستگاه بای پپ BIPAP


دستگاه بای پپ (BIPAP) یکی دیگر از انواع دستگاه کمک تنفسی پرکاربرد نوعی دستگاه تهویه مکانیکی برای بیماران مزمن ریوی است که در هنگام خواب دچار تنگی نفس می‌شوند. دستگاهی کوچک و کاربردی، که می‌تواند اکسیژن را با خلوص بالا از طریق لوله‌های تنفسی، کانولای بینی و ماسک به بیمار انتقال دهد. کاربرد این دستگاه کمک تنفسی ایجاد خواب آرام و متعادل است به طوری که با ایجاد دو نوع فشار هوا در حالت تنفس و جلوگیری از حالت‌های متلاطم و نامنظم تنفسی در هنگام خواب، به کیفیت خواب می‌افزاید و شخص در حین خواب به دلیل قطع تنفس، بیدار نمی‌شود و چرخه خواب با تنفس صحیح و بدون خر و پف همراه خواهد بود و احساس شادابی و سرحال بودن پس از بیداری را برای فرد به همراه خواهد داشت.

روش عملکرد دستگاه بای پپ BIPAP
دستگاه کمک تنفسی بای پپ، دستگاه تنفسی است که بین دو سطح فشار بالا و فشار پایین قرار دارد. به سطح فشار بالا، فشار مثبت راه هوایی دمی (IPAP) و به سطح فشار پایین، فشار مثبت راه هوایی بازدمی (EPAP) گفته می‌شود. این دستگاه وظیفه تولید جریانی از هوا با فشار ثابت را به صورت پیوسته برعهده دارد و عملکرد آن افزودن فشار ثابت هنگام دم و رسیدن به حداکثر میزان فشار تنظیمی و کاستن از میزان فشار ثابت هنگام بازدم بیمار است. همچنین در این دستگاه کمک تنفسی تعداد تنفس در دقیقه، قابل تنظیم می‌باشد به طوریکه در صورت وقفه در تنفس بیمار (آپنه)، دستگاه با ایجار فشار مثبت هوا سبب رفع مشکل و اصلاح الگوی تنفس می‌گردد. بدین‌گونه که این فشارهای از پیش تنظیم شده وارد مجاری تنفسی بیمار شده و باعث منبسط شدن شش‌ها می‌شود. به همین جهت به این روش، تهویه با فشار مثبت راه هوایی گفته می‌شود.
این دستگاه‌ها مجهز به سیستم مرطوب کنندگی داخلی برای رفع خشکی بینی و همچنین خشکی لب می‌باشند.

انواع دستگاه بای پپ BIPAP
۱- مدل (S (Spontaneous یا خودبخودی:
به کمک این دستگاه بیمار خود تنفس‌هایش را شروع، کنترل و ختم می‌کند. در این مدل دستگاه، فشار دمی و بازدمی، می‌توانند توسط اپراتور تنظیم شوند.
۲- مدل (T (Time:
در این مدل اگر خود بیمار نتواند براساس تعداد تنفس‌های تنظیم شده در دقیقه (BPM) تنفس کند دستگاه این ریت تنفسی تنظیم شده را تحویل بیمار می‌دهد.
۳- مدل (ST (Sponyaneous/Time:
در این مدل خود بیمار تنفس‌ها را شروع می‌کند و اپراتور Back up respiratory rate را تنظیم می کند و باید back up rate را معمولا ۳-۲ تا کمتر از تعداد تنفس بیمار انتخاب نموده و همچنین فشار دم و بازدم و زمان دم به بازدم و triggering sensitivity را تعیین نماید.
4- مدل (AVAPS):
وظیفه این نوع دستگاه کمک تنفسی تنظیم اتوماتیک تفاوت EPAP ,IPAP، براساس شرایط بیمار است و حجم از قبل تنظیم شده را اعمال می‌کند و ....

دستگاه سی پپ CPAP
دستگاه سی پپ (CPAP) هم از جمله دستگاه‌های کمک تنفسی اما از نوع ابتدایی است که می‌تواند توسط بیماران قلبی و تنفسی تهیه و در مکان‌های مختلف استفاده شود و نام کامل آن به معنای فشار دایمی جریان هوای مثبت است و از آن به عنوان راه‌کاری استاندارد نام برده می‌شود که اولویت اول درمان اختلالات خواب بوده و موثرترین درمان غیر جراحی برای آپنه انسداد خوابی محسوب می‌شود. بدین گونه که فشار هوای خفیفی را به راه هوایی بالایی منتفل کرده تا این راه‌ها، باز نگاه داشته شوند. در واقع دستگاه سی پپ بر خلاف دستگاه بای پپ که دارای دو فشار مثبت و قابل تنظیم است؛ فقط یک فشار در اختیار بیمار می‌گذارد و نسبت به خرید بای پپ  bipap و ونتیلاتور یک گزینه مقرون به صرفه و اقتصادی است.

عملکرد دستگاه سی پپ CPAP
وظیفه دستگاه CPAP ایجاد فشار هوای مثبت است که دارای خلوص اکسیژن 21 درصد باشد.(یعنی دقیقاً میزان اکسیژن محیط) و در صورت نیاز به خلوص اکسیژن بیشتر از 21% باید از دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده نمود. در واقع دستگاه سی پپ یک دستگاه اکسیژن ساز نیست و صرفا جهت رفع وقفه‌های تنفسی یا آپنه، کارایی دارد. موتور دستگاه سی پپ هوا را از محیط گرفته و با فشاری که اپراتور آن را تنظیم می‌کند، در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

انواع دستگاه سی پپ CPAP
 این دستگاه کمک تنفسی به دو صورت معمولی و اتو سی پپ یا سی پپ اتوماتیک ساخته می‌شود. هر دو مدل قابلیت تنظیم میزان فشار هوای خروجی متناسب با تجویز پزشک معالج ریه را دارا می‌باشند. تنها تفاوت این دو در هوشمندی بیشتر و تطبیق سریع با الگوهای تنفسی بیمار به کمک سنسورهای ویژه، توسط نوع اتو سی پپ می‌باشد و کمک می‌کند تا کاربر دچار زجر تنفسی و تحمل سختی نشود و در هنگام دم و بازدم فشار را مطابق با نیاز بیمار هماهنگ می کند. در حالیکه دستگاه سی پپ معمولی صرفاً مطابق با تنظیمات داده شده عمل می‌کند. از این رو قیمت مدل هوشمند و اتومات آن بیشتر خواهد بود.

دستگاه ونتیلاتور (Ventilator)
نوع دیگر دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور نام دارد که وظیفه تهویه مصنوعی هوا را برای بیماران به عهده دارد و برای بیمارانی که به صورت موقت یا دائم دچار نارسایی‌های تنفسی هستند و قادر به تنفس نیستند، عمل تنفس را به طور کامل انجام می‌دهد و در واقع به صورت مکانیکی باعث ورود و خروج هوا به داخل ریه‌ها شده و به نوعی بیمار را زنده نگاه می‌دارد تا بیماری زمینه‌ای درمان شود. همچنین این دستگاه می‌تواند با توجه به شرایط بیمار فشار، حجم و زمان تنفس را کنترل و یا محدود سازد.
ﻣﻬﻤ‌ﺘﺮﯾﻦ اﻫﺪاف دستگاه ونتیلاتور (Ventilator) یا ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
•    ﺣﻔﻆ و ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻟﻮﺋﻮﻟﯽ ﺟﻬﺖ ﺟﺬب اﮐﺴﯿﮋن و دﻓﻊ co2 از بدن
•    ﺗﺠﻮﯾﺰ اﮐﺴﯿﮋن ﺑﺎ ﻏﻠﻈﺖ مورد ﻧﯿﺎز ﺟﻬﺖ اﺻﻼح اﻧﻮاع ﻫﯿﭙﻮﮐﺴمی
•    ﺗﺠﻮﯾﺰ ﮔﺎزﻫﺎ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ رﯾﻪ‌ﻫﺎ و ﮐﺎﻫﺶ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ آﺗﻠﮑﺘﺎزی
•    اﻋﻤﺎل ﻓﺸﺎر ﻣﺜﺒﺖ در اﻧﺘﻬﺎی ﺑﺎزدم (PEEP) ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮ ﮔﯿﺮی از ﮐﻼﭘﺲ راه‌های ﻫﻮاﯾﯽ و ﺑﻬﺒﻮد اﮐﺴﯿﮋﻧﺎﺳﯿﻮن ﺑﯿﻤﺎر
•    ﺑﺮﻗﺮاری ﻣﺠﺪد ﺗﻨﻔﺲ در ﺑﯿﻤﺎران دﭼﺎر اﯾﺴﺖ ﺗﻨﻔﺲ ﯾﺎ ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻨﻔﺲ ارادی آن‌ها ﮐﺎراﯾﯽ ﻻزم ﺟﻬـﺖ ﺟـﺬب اﮐﺴـﯿﮋن یا دفع CO2 را ﻧﺪارند.
•    در ﻧﺎرﺳﺎﯾﯽ ﺣﺎد ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺑﺎ ﻋﻼﯾم Pa CO2 > 50 mhg ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ H < 7/3 P
•    ﺑﻪ ﻋﻨﻮان درﻣﺎن ﮐﻤﮑﯽ در ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﻗﻔﺴﻪ ﺳﯿﻨﻪ و رﯾﻪ‌ﻫﺎ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻧﻈﯿـﺮ ﺗﺮوﻣﺎﻫـﺎی وﺳـﯿﻊ وارده ﺑـﻪ ﺗﻮراﮐﺲ و ....
معمولا موارد استفاده از ونتیلاتورها، بخش‌های مراقبت ویژه، بخش اورژانس و بیهوشی می‌باشد و از نوع پرتابل آن هم در آمبولانس و همچنین در شرایط بحرانی، مناطق صنعتی، بیمارستان صحرایی و مکان‌های امدادی بدون تجهیزات پیشرفته و همچنین در هواپیما و برای نگهداری از بیمار در منزل (Home Care) استفاده می‌شود. سعی گروه پزشکی و کادر درمان همواره در این است که که اگر شرایط بیمار اجازه دهد هر چه زودتر بیمار را از دستگاه ونتیلاتور جدا کنند.

 فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی توانی نو (Tavanino)


فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی توانی نو در زمینه تجهیزات بهداشتی و توانبخشی و درمانی با استانداردهای جدید و مدرن فعالیت دارد و با کارشناسان مجرب خود به خریداران این فرصت را می‌دهد که پیش از خرید هرگونه تجهیزات و لوازم پزشکی، با آنان مشورت کنند. فراهم آوردن روش‌های آسان پرداخت و ایجاد تنوع در این روش‌ها، قابلیت خرید با توجه به موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف به صورت ساده و راحت و همچنین ارائه اطلاعات کاملی از انواع تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی فراهم شده و ارائه تعاریف و دستورالعمل‌های مورد نیاز به صورت کاملاً حرفه‌ای درخصوص بیماری‌ها و درمان‌ها در سایت فروشگاه، از ویژگی‌های بارز این فروشگاه انلاین تجهیزات پزشکی می‌باشد.آدرس سایت (https://www.tavanino.com) 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها