به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۲۶۴۹۳۸

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای یک خواب راحت

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای یک خواب راحت
گروه علمی: داشتن خواب خوب و راحت یکی از بهترین نعمت‌های الهی است، در این گزارش به معرفی چند دمنوش ساده برای داشتن خواب و راحت پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن گله می‌کنند، مشکلات بی‌خوابی شبانه است. اختلال در خواب شبانه می‌تواند حسابی برای ما دردسرساز شود و آرامش‌مان را در طول روز از بین ببرد. درصورت مواجه شدن با این مشکل، بهتر است ابتدا به سراغ راه‌ها و درمان‌های طبیعی بروید. یکی از راه‌های موثر در رفع بی‌خوابی، استفاده از دمنوش‌های گیاهی‌ست که در این مطلب تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
۱. دمنوش رازیانه
دمنوش رازیانه اغلب از دانه‌های این گیاه تهیه می‌شود و فواید مختلفی برای دستگاه گوارش دارد. نوشیدن دمنوش رازیانه قبل از خواب می‌تواند معده را آرام کند، اشتهای آخر شب را کاهش می‌دهد و به طور کلی، بدن را آرام می‌کند. دمنوش رازیانه به عنوان کاهش دهنده‌ی اشتها عمل می‌کند و نوشیدن آن، راه خوبی برای جلوگیری از پرخوری آخر شب است.
۲. دمنوش بابونه
برای رفع مشکلات خواب می‌توان از چای بابونه استفاده کرد که عارضه‌ای ندارد. این گیاه برای خانم‌های بادار و مادران شیرده که به این مشکل مبتلا هستند نیز مناسب است. این گیاه مناسب افراد سوداوی و صفراوی مزاج می‌تواند باشد. ۵ گرم از گیاه را باید در یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت ۱۵ دقیقه دم کرد، سپس آن را صاف کرد و نوشید. مصرف چای بابونه برای همه گروه‌های سنی می‌تواند مفید باشد.
۳. دمنوش گل ساعتی
برای کسانی که قبل خواب زیاد فکر و خیال به سرشان می‌زند و وسواس فکری دارند، دمنوش گل ساعتی توصیه می‌شود. این گیاه مشکل سوهاضمه را برطرف می‌کند و ذهن و جسم را قبل خواب آرام می‌کند. دمنوش گل ساعتی سیستم عصبی را آرام می‌کند و کیفیت خواب را در کوتاه مدت بالا می‌برد.
۴. دمنوش نعناع فلفلی
دمنوش نعنافلفلی خاصیت ضد التهاب دارد و گاهی تنها به عنوان طعم دهنده به چای اضافه می‌شود. نعنافلفلی سوهاضمه و سردرد را که خود باعث بی خوابی می‌شود از بین می‌برد.
۵. دمنوش اسطوخودوس
اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهانی است که قدمتی تاریخی دارد. در یونان و روم باستان، مردم این گیاه را داخل وان حمام می‌ریختند تا از رایحه آرامش بخش آن استفاده کنند. امروز هم از رایحه خوب این گیاه در صنعت عطرسازی و تولید عود زیاد استفاده می‎‌شود. از آنجایی که گیاهانی با خاصیت آرامش بخشی برای بهبود خواب افراد هم مناسب هستند، اسطوخودوس هم برای درمان بی خوابی تاثیرات خوبی از خودش نشان داده است.
۶. دمنوش گل گاوزبان
گل گاوزبان آرام بخش است و می‌تواند به درمان بی خوابی به ویژه در افرادی که صفراوی مزاج هستند، کمک کند افرادی که فشار خون آن‌ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده کنند، چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می‌برد.
گل گاوزبان باید حتما با لیمو عمانی مصرف شود، چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. ۱۵ گرم از این گیاه را به همراه یک لیمو عمانی سوراخ شده باید در یک قوری استیل به همراه آب ریخت تا بجوشد و سپس به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.
۷. دمنوش به لیمو
دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می‌کند و این بدین معناست که نوشیدن یک فنجان از به لیمو قبل خواب، می‌تواند راه خوبی برای سد کردن افکار مزاحم باشد. همان طور که از اسمش پیداست، این دمنوش عطر و طعم مرکباتی دارد. این دمنوش اغلب با ترکیب نعناع تهیه می‌شود که آن را به یک نوشیدنی نشاط‌آور تبدیل می‌کند که مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند و در نتیجه به خواب بهتر کمک می‌کند.
۸. دمنوش گل بنفشه
گل بنفشه خواص بسیار زیاید دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان از آن کمک گرفت. برای مشکل بی خوابی هم می‌توان از گل بنفشه استفاده کرد. برای این منظور باید جوشانده این گل را درست کرد و آن را به صورت و شقیقه مالید.
این گیاه برای افراد صفراوی مزاج مناسب است. علاوه بر جوشانده این گیاه می‌توان از روغن گل بنفشه که در عطاری‌ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روی سر و صورت مالید و به آرامی ماساژ داد.
۹. دمنوش رازک
دمنوش رازک استرس را کم می‌کند و خواص آرامش‌بخش دارد. ۲ قاشق چایخوری رازک را در قوری بریزید. سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را صاف نموده و میل کنید. بهتر است دمنوش خواب آور رازک را قبل خواب بنوشید. این میزان مصرف را می‌توان تا سه بار در روز تکرار کرد.
۱۰. تخم کدو حلوایی
کدو حلوایی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بسیاری از افراد در غذاها از آن استفاده نمی‌کنند. یکی دیگر از داروهایی که برای درمان بی خوابی می‌توان از آن کمک گرفت، تخم کدو حلوایی است. تخم کدو حلوایی برای افرادی که صفراوی مزاج هستند و بی خوابی‌های شبانه دارند، مفید است. برای استفاده از تخم کدو حلوایی باید آن را کوبید و توی توری ریخت، سپس توری را داخل آب در حال جوش گذاشت و بعد از گذشت چند دقیقه آن را بیرون آورد. بعد از آن باید توری را فشرد تا شیره تخم کدو حلوایی بیرون بیاید، شیره تخم کدو حلوایی را باید داخل شیر و عسل ریخت و نوشید.
۱۱. دمنوش چای سبز
چای سبز همیشه گزینه خوبی برای سلامتی شماست و برای کسانی که از دمنوش‌های خواب‌آور دیگر خوششان نمی‌آید مناسب است. چای سبز بدون کافئین حاوی تیانین است که استرس را کاهش می‌دهد و خواب آور است.
۱۲. دمنوش بهار نارنج
خیلی افراد با خاصیت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنایی دارند و از آن برای رفع مشکل بی خوابی استفاده می‌کنند. بهار نارنج را می‌توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد.
بهار نارنج گیاهی است که می‌تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج، کافی است ۱۵ گرم از آن را داخل قوری ریخت و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.
۱۳. آب؛ دارویی برای خواب
یکی از نکاتی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، نداشتن استرس و تنش‌های عصبی هنگام خواب است. اگر افراد دچار تنش و استرس باشند دچار اختلال خواب می‌شوند و این مسئله در افرادی که دچار خشکی مغز هستند با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. پس در آخر حتما حواستان به خوردن آب باشد تا مغزتان دچار کم‌آبی نشود.
برچسب ها: دمنوش خواب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها