به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۹ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۲۶۵۰۳۶

بررسی قیمت آهن در سال 1400

گروه اقتصادی: برای افرادی که در حوزه آهن به فعالیت می‌پردازند یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت محصولات است، ازآنجایی‌که قیمت‌ها در سال گذشته نوسانات زیادی داشتند، با شروع سال جدید قیمت محصولات فولادی و نوسانات بازار فولاد به یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه تبدیل‌شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه این نوشته با کارشناسان شرکت فولاد فیدار همراه باشید.
در تعیین قیمت آهن فاکتورهای مختلفی دخیل هستند ازجمله: نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی، عوارضی که بر روی مواد اولیه اعمال می‌شود، تورم، قیمت پایه‌ای عرضه محصولات در بورس کالا


 
هزینه تولید مواد اولیه: این روزها در بازار کمبود مواد اولیه به شدت حس می شود
قیمت ارز: ارز و تورم یکی از موارد مهمی هستند که تاثیر مستقیمی بر روی محصولات دارند وقتی قیمت دلار و ارز اوج می گیرد به طبع قیمت محصولاتی که با آن مرتبط می باشند هم افزایش پیدا می کند.

قیمت جهانی آهن آلات: ماده اولیه تولید فولاد و آهن، سنگ آهن است. از آنجایی که عمده سنگ آهن مورد استفاده در کشور از کشورهای دیگر مانند چین تامین میشود، به همین دلیل با افزایش نرخ جهانی سنگ آهن شاهد نوسانات زیادی در بازار آهن خواهیم بود.

تورم: در ماه های اخیر افزایش قیمت بنزین و دلار سبب شده است تورم نیز افزایش پیدا کند، در نتیجه‌ افزایش تورم، چه از نظر روانی و چه از نظر آماری باعث می شود تا قیمت های مقاطع فولادی مانند ورق فولادی و لوله های فولادی افزایش پیدا کنند.

بازار آهن در سالی که گذشت
سالی که گذشت متاسفانه یکی از سال های سخت برای ملت ایران بود. مشکلات اقتصادی، همچنین کرونا و به طبع بیکاری شدید از طرفی هم تحریم آمریکا سبب شد تا شاهد تغییرات قیمت اکثر کالاها باشیم.
 قیمت آهن از اول سال 1399 تا آخر سال تقریبا دو برابر و نیم افزایش داشته، چرا که مواردی مانند تورم و افزایش قیمت ارز و دلار سبب شده اند تا در روند قیمت آهن تغییراتی رخ دهد، در کل در سال گذشته قیمت جهانی فولاد حدود 50 درصد افزایش داشت، البته لازم به ذکر است که قیمت سایر فلزات هم افزایش داشته است.
به طور کلی میتوان گفت، افزایش قیمت مقاطع فولادی در سال 99 متاثر از عوامل مختلف خارجی و داخلی بوده است، از این عوامل میتوان به افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ شمش فولاد، قیمت قراضه، گرانی نفت، عرضه محصولات در بورس کالا و تغییرات در میزان عرضه و تقاضا اشاره داشت.

تاثیر قیمت آهن بر سایر بازارها
جالب است بدانید که نوسانات قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن توانسته بر بازارهای دیگر هم به نوع خود تاثیر بگذارد. افزایش نرخ  آهن آلات سبب شده تا بازارهای دیگر هم از این روند افزایش قیمت، تاثیر گیرند،  بسیار مشاهده شده که دیگر محصولات هم با افزایش قیمت مواجه شده اند از محصولاتی مانند لوازم خانگی گرفته تا خودروسازی، ساختمان سازی و.. که به طور مستقیم از فولاد در آنها استفاده میشده است.



پیش بینی قیمت میلگرد
با توجه به روند صعودی قیمت ها در ماه های اخیر پیش بینی می شود که بازار میلگرد هم تغییرات و نوساناتی داشته باشد و قیمت میلگرد بیش از 4 درصد به افزایش یابد.
پیش بینی می شود که سریع ترین رشد بازار میلگرد فولادی مربوط به آسیا و اقیانوسیه باشد که یکی از دلایل آن هم زیاد شدن سرمایه برای ساخت پروژه های جدید است. معمولا در دو بازه زمانی در سال فعالان این حوزه بیش ترین تقاضا را برای میلگرد دارند که در فصل بهار و تابستان و در سه ماه آخر هر سال می باشد.
یکی از پر تقاضاترین محصولات فولادی میلگرد است که نوع آجدار آن طرفداران زیادی دارد. و بیشترین کاربرد آن در ساختمان سازی و ساخت سازه های با اسکلت بتنی است.

پیش بینی قیمت ورق سیاه
ورق سیاه که در صنایع مختلف به عنوان ماده اولیه به کار می رود، یکی از مهمترین مواد برای تهیه ابزارهایی مانند پروفیل صنعتی و ساختمانی می باشد.
این ورق در مواردی برای ساخت ماشین آلات همچنین سازه های بزرگ و مخازن خاص مورد استفاده قرار میگیرد. قیمت ورق سیاه به موارد مختلفی بستگی دارد از جمله آنها میتوان به: قیمت اسلب و شمش در بازار داخلی اشاره داشت، این محصول پایه اصلی برای تولید ورق گالوانیزه، ورق روغنی و... است، با نوسانات قیمت آهن قیمت ورق سیاه و محصولاتی که از آن ساخته میشوند هم به طبع تغییر خواهد کرد.

قیمت دلار در سال 1400
آبان سال 1399 یکی از ماه های پر استرس برای مردم ایران بود چرا که انتخاب رئیس جمهور آمریکا باعث می شد تا سرنوشت مردم کل کشور به خصوص ایران تغییر کند رقابت شدید میان جو بایدن و دونالد ترامپ باعث شد تا مردم ایران لحظه های پر استرسی را پشت سر بگذارند انتخاب شدن جو بایدن توانست در دل مردم ایران روزنه روشنی را ایجاد نماید و از فشارهای اقتصادی کشور نسبت به قبل کاسته شود. که این هم شد انتخاب شدن جوبایدن سبب شد تا قیمت محصولات 30 درصد کاهش پیدا کند.
در این مقاله با دلایل افزایش قیمت آهن و عوامل موثر بر آن آشنا شدیم قبل از خرید محصولات مذکور حتما راهنمایی های لازم را از کارشناسان مربوطه بگیرید تا آن ها با ارائه مشاوره های لازم به شما کمک کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت آهن آلات در سال 1400 میتوانید به وبسایت فولاد فیدار به نشانی fooladfidar.com مراجعه کنید یا با کارشناسان این شرکت با شماره 021-66313156  تماس بگیرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها