کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفیر منتقد از ورود به سفارت میانمارمنع شد

19 فروردين 1400 ساعت 18:39


گروه بین الملل: وابسته نظامی سفارت میانمار در لندن مانع از ورود سفیر به سفارت شد. سفیر این کشور از منتقدان نظامیان حاکم در میانمار است. بریتانیا اعلام کرده که طبق موازین دیپلماتیک مجبور است برکناری سفیر میانمار را بپذیرد.
کیاو زوار مین، سفیر میانمار در لندن و از مخالفان خونتای نظامی در کشورش پس از این که او را به سفارت راه ندادند، در خودروی خود در نزدیکی سفارت شب را به صبح رساند.ظاهرا او از نظامیان حاکم در میانمار خواسته بود، آنگ سان سوچی که در عمل نخست‌وزیر این کشور محسوب می‌شود و وین مینت، رئیس‌جمهور زندانی میانمار را آزاد کنند.به همین دلیل، ژنرال‌های حاکم ماه گذشته قصد فراخواندن او را داشتند. اکنون وابسته نظامی سفارت میانمار در لندن گفته است، سفیر این کشور دیگر نمی‌تواند وارد سفارت شود.
کیاو زوار مین درباره وابسته نظامی و سایر افرادی که به گفته او، نمایندگی دیپلماتیک کشورش را "اشغال" کرده‌اند به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «وقتی من سفارت را ترک می‌کردم آن‌ها به داخل هجوم آوردند و گفتند، از پایتخت دستور گرفته‌اند که مرا دیگر راه ندهند.»خارج از ساختمان سفارت، عده‌ای تجمع کرده و علیه اخراج سفیر دست به تظاهرات زدند. کیاور زوار مین از دولت بریتانیا خواسته است، جانشین او را به رسمیت نشناسد.سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده، این کشور طبق مقررات دیپلماتیک، مجبور است برکناری سفیر را بپذیرد.دومینیک راب، وزیر  خارجه بریتانیا در توییتی از سفیر میانمار حمایت کرد، "شجاعت" او را ستود و اقدامات "قلدرمؤابانه" رژیم ارتشی میانمار را محکوم کرد.راب در این توییت نوشت: «بریتانیا همچنان خواستار پایان کودتا و خشونت هولناک و بازگشت سریع دموکراسی است.»
بریتانیا، قدرت استعماری سابق، از منتقدان سرسخت خونتای نظامی در میانمار است. هفته پیش لندن تحریم‌های جدیدی علیه ژنرال‌های حاکم در این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا وضع کرد.از زمان کودتای نظامیان در میانمار در اول فوریه ۲۰۲۱ نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی یا حقیقی با تظاهرات اعتراضی مسالمت‌آمیز مردم برخورد می‌کنند.
به گفته یکی از سازمان‌های محلی کمک به زندانیان سیاسی، تا کنون حدود ۶۰۰ نفر، از جمله ۵۰ کودک در اعتراضات کشته شدند.

 


کد مطلب: 265063

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/265063/سفیر-منتقد-ورود-سفارت-میانمارمنع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir