به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۲۶۵۰۸۴

مسیر قهرمانی دختران شطرنجباز ایران درآسیا

مسیر قهرمانی دختران شطرنجباز ایران درآسیا
گروه ورزشی:مسابقات شطرنج قهرمانی زیر ۱۴ سال آسیا اولین رویدادی بود که شطرنج‌بازان ایران در سال ۱۴۰۰ در آن شرکت کردند. این رقابت‌ها طی روزهای ۷ تا ۹ فروردین ماه به صورت آنلاین برگزار شد.۱۲ کشور آسیایی از جمله ایران با بیش از یک تیم در این رویداد شرکت داشتند طوری که در مجموع ۲۴ تیم در بخش دختران و ۳۲ تیم در بخش مردان برگزارکننده رقابت‌های زیر ۱۴ سال آسیا شدند.شطرنج ایران با دو تیم A و B در هر یک از بخش دختران و پسران مسابقات شرکت داشت. تیم‌های A ایران پس از ۹ دور رقابت با حریفانشان موفق شدند به عنوان نایب قهرمانی بخش پسران و دختران دست یابند. این نایب قهرمانی در بخش پسران به واسطه ۶ برد، ۲ تساوی و یک باخت به دست آمد و در بخش دختران هم ۷ برد، یک باخت و یک تساوی منجر به نایب قهرمانی شد.
 
البته که پس از گذشت ۱۰ روز عنوان نایب قهرمانی دختران به قهرمانی ارتقا یافت. اینجا به جایی به خاطر «تقلب مغول ها» بود که البته در همان اوایل مسابقات مچ‌شان توسط ایرانی‌ها گرفته شد اما اثبات آن به برگزارکنندگان و ناظران مسابقات به بعد از مسابقات کشیده شد.امیررضا پور رمضانعلی مدیر تیم‌های ملی شطرنج در مورد موضوعی که به زعم ایران تقلب بود و اعتراض نمایندگان کشورمان را به همراه داشت و مسیر اعلام و پیگیری آن تا حاصل شدن نتیجه موردنظر توضیح داد.وی با تاکید بر اینکه تقلب مقابل ایران در دور سوم مسابقات قهرمانی آنلاین آسیا و توسط تیم مغولستان رخ داد، گفت: شطرنج‌باز مغولستانی مقابل عسل ابراهیمی مرتکب تقلب شد. ابراهیمی قهرمان زیر ۱۲ سال شطرنج کشورمان است اما عملکرد او در این دیدار غیرقابل پیش بینی بود که خوشبختانه خیلی زود و از همان اوایل بازی این دور متوجه آن شدیم. وقتی موضوع را دقیق زیر نظر گرفتیم به تقلب حریف پی بردیم.
 
مدیر تیم‌های ملی شطرنج ادامه داد: عملکرد شطرنج‌باز مغولستانی بالاتر از آنچه بود که انتظارش را داشتیم چون از یک نرم افزار کامپیوتری (انجین) استفاده می‌کرد که بهترین و نتیجه بخش‌ترین حرکت را به او نشان می‌داد و در واقع او با کمک این نرم افزار دست به انتخاب و جا به جایی مهره‌ها می‌زد. این مسئله برای ما خیلی زود عیان شد، آن را به هیات برگزاری و کمیته داوران مسابقات اطلاع دادیم اما متاسفانه اعتراض ایران مورد رسیدگی قرار نگرفت.پور رمضانعلی با یادآوری اینکه تیم بانوان ایران در دور سوم مسابقات زیر ۱۴ سال شطرنج قهرمانی آسیا با نتیجه ۲.۵ به ۱.۵ مقابل مغولستان متحمل شکست شد، تاکید کرد: با سماجت اعتراض خود نسبت به تقلب بازیکن مغولستانی که روی نتیجه نهایی تاثیر زیادی گذاشته بود را پیگیری کردیم. البته در طول مسابقات، برگزارکنندگان بازی‌ها زیر بار پذیرش این واقعیت نرفتند و به همین دلیل ایران با در نظر گرفتن این باخت دوم شد. بعد از اتمام مسابقات پیگیری‌های خود را ادامه دادیم و موفق شدیم با ارائه مستندات لازم و دقیق کمیته برگزارکنندگان مسابقات و کمیته داوران را توجیه کنیم که بازیکن مغولستانی مرتکب تخلف شده است.
 
وی تاکید کرد: اینگونه شد که نتیجه دیدار ایران و مغولستان در دور سوم رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۴ سال دختران آسیا ۲.۵ بر ۱.۵ به سود ایران تغییر کرد. با تغییر این نتیجه ایران قهرمان مسابقات معرفی شد.مدیر تیم‌های ملی شطرنج همچنین در مورد تصمیمات تنبیهی که از طرف کنفدراسیون شطرنج آسیا و برگزارکنندگان مسابقات زیر ۱۴ سال آسیا برای بازیکن متخلف مغولستان در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: تمام امتیازات و بردهایی که توسط این بازیکن متخلف در رقابت با نمایندگان ایران و دیگر کشورها به دست آمده بود از او گرفته شد و به نفع حریفانش تغییر کرد. در کل هم نام این بازیکن از جدول مسابقات حذف شد. به طور حتم برای او جریمه و محرومیت یک ساله هم در نظر گرفته می‌شود.پوررمضانعلی گفت: در مسابقات جهانی و در صورت بروز چنین تخلفی، کل تیمی که بازیکن آن مرتکب خلاف شده است از جدول مسابقات کنار گذاشته می‌شود اما برای این رقابت‌ها به حذف خودِ بازیکن متخلف اکتفا شد.
برچسب ها: شطرنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها