کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طرحی سرگردان در بهارستان

سربازی اجباری یا مالیات به جای سربازی؟!

باشگاه خبرنگاران , 20 فروردين 1400 ساعت 10:03


گروه جامعه:  سربازی همیشه دغدغه‌ای برای جوانان بوده و آمار افزایش سربازان فراری از خدمت به مسئله مهمی دراین رابطه تبدیل شده است. حالا مجلس به دنبال تدوین طرحی است که به وضعیت سربازی سروسامان بخشیده و امکان نرفتن به سربازی را محقق کند! یعنی کسانی که به سربازی می‌روند حقوق بیشتر و کسانی که نمی‌روند باید مالیات بپردازند. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اخذ این مالیات هیچ تغییری در بودجه به وجود نمی‌آورد و به نوعی جابجایی منابع مالی محسوب می‌شود. این در حالیست که تدوین این طرح مالیاتی بدون حضور مسئولین سازمان امور مالیاتی برگزار شده است.ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس طرح مالیات بر تامین امنیت را جدا از خرید خدمت سربازی دانست و گفت: طرح مالیات بر امنیت بر مبنای تامین مالی حقوق سربازان است، اگر بتوانیم مشکلات مالی دوران خدمت مشمولان را کاهش دهیم، گام بلندی در سربازی مشمولان برداشته و خدمت سربازی به سمت حرفه‌ای شدن پیش خواهد رفت.

او افزود: طرح مالیات بر تامین امنیت خرید خدمت سربازی نیست، بلکه ارائه مالیات بر خدمات دریافتی است، شامل حال نیروی‌های انسانی مازاد نیرو‌های مسلح است که بین ۲۸ تا ۵۰ سال قرار دارند و بعد از ۵۰ سالگی ارائه خدمات با مالیات قطع می‌شود. این موضوع از سال ۹۰ مطرح شده منتها به دلیل کمبود بودجه تاکنون مطرح نشده است، با اوضاع نابسامان اقتصادی کشور اجرایی شدن این طرح بخشی از منابع مالی حقوق سربازان را فراهم می‌کند.او با اشاره به افزایش مدت سربازی از دو به پنج سال در این طرح، گفت:، به سمت سربازی حرفه‌ای حرکت خواهیم کرد و در این پنج سال، هر ساله در صورتی که فرمانده یگان اعلام نیاز بکند و از رفتار و تخصص سرباز در زمینه به کار گرفته شده، رضایت داشته باشد، می‌تواند طرح را به صورت اختیاری ادامه دهد و سرباز هم با اختیار خود می‌تواند با یگان مربوطه ادامه همکاری داشته باشد.

افرادی که سربازی نمی‌روند در مقابل خدماتی که دریافت می‌کنند مبلغی به عنوان مالیات به کسانی می‌دهند که امنیت آن‌ها تامین می‌کنند. هزینه دریافتی از این طرح صرف افرادی می‌شود که به عنوان سرباز به کشور خدمت می‌کنند، به بیانی ساده‌تر افرادی که سربازی نمی‌روند در مقابل خدماتی که دریافت می‌کنند مبلغی به عنوان مالیات به کسانی می‌دهند که امنیت آن‌ها را تامین می‌کنند.

سازمان مالیاتی در جریان نیست!
محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در همین رابطه گفت: مجلس در باره مالیات برای سربازی ها، جلسه یا مشورتی با ما نداشته است.

مالیات بر سربازی منبع مالی جدید نیست
سیاوش غیبی پور کارشناس مالیاتی درباره طرح مالیاتی سربازی گفت: خیلی از فعالیت‌هایی که شهروندان انجام می‌دهند یک نوع پرداخت به خزانه است. اینکه سربازی اجباری به مدت دو سال و یک فرصت سه ساله هم سربازی حرفه‌ای در مقابل دستمزد مطلوب است. به لحاظ عدالت اجتماعی محل چالش است، ولی به لحاظ اقتصادی معتقدم این طرح بار مالی را برای دولت به وجود می‌آورد و تهاتر می‌شود.او ادامه داد: در حال حاضر ردیفی در بودجه تحت عنوان حقوق سرباز حرفه‌ای وجود ندارد افزایش درامدی ایجاد می‌شود از محل خرید خدمت سربازی این افزایش درامد باید کامل شود. اگر به این روال ادامه یابد هم پوشانی ایجاد می‌شود. اسمش مالیات است، اما عملا در بودجه کشور تغییری به وجود نمی‌آید.

احتمال ایجاد صندوق حمایت یا بازنشستگی در راستای اجرای طرح مالیات سربازی
این کارشناس مالیاتی افزود:، اگر از تجمیع بدهی سربازانی که به خدمت نرفتند، گفته می‌شود سه میلیون سرباز فراری داریم، اگر این درآمد در دوره دوساله جمع شود با یک افزایش درآمد بیش از حد انتظار مواجه هستیم که سبد خدمت سربازی حرفه‌ای را پر می‌کندغیبی پور تصریح کرد: البته ممکن است صندوق حمایت یا بازنشستگی هم در این موضع ایجاد شود تا حمایت‌ها همچون بیمه و خدمات بازنشستگی صورت بگیرد. این طرح اولیه‌ای است که چقدر به موفقیت اقتصادی منجر شود نیاز به فرصت و زمان دارد.

طرح مجلس جابجایی منابع مالی است
او گفت: مسئله‌ای که به آن به عنوان شاخص بودجه‌ای یا منبع جدید مالیاتی مد نظر است اینکه این طرح به نوعی جابجایی منابع مالی است به این معنا که از سویی هزینه ایجاد کرده و از سویی در محل دیگر یان هزینه را تامین می‌کنیم.کارشناس اقتصادی گفت: اگر قرار باشد جز قوانین مالیاتی قرار بگیرد شرایط خاصی خواهد داشت. حتی احتمال کسری بودجه هم در این طرح هست، زیرا در موضوع درآمد‌های دولت تعریفی وجود دارد که هزینه‌ها ثابت اند و اگر دولت بخواهد عددی را به حقوق سربازان حرفه‌ای اختصاص دهد یک ردیف هزینه‌ای در بودجه سال آینده اضافه خواهد شد.

او افزود: اینکه چه میزان متقاضی خرید خدمت سربازی داشته باشیم و سبد پر بشود متغیر است. به لحاظ عددی در ابتدای کار به دلیل اینکه از تجمیع کسانی که به سربازی نرفته اند منبع مالی خوبی حاصل می‌شود. در ابتدای اجرای طرح رقمی بیش از حقوق سالیانه سربازان حرفه‌ای خواهد شد. ولی در ادامه از میزان منبع مالی حاصل از مالیات سربازان تجمیعی کاسته می‌شود.او در باره اینکه مجلس بدون مشورت با مسئولان سازمان مالیاتی در حال تدوین این طرح مالیاتی است هم گفت: من فکر می‌کنم در آیین نامه‌های بعدی هماهنگی‌ها صورت خواهد گرفت فعلا عنوان این طرح مالیاتی است، اما در ردیف سایر منابع دولت قرار می‌گیرد، ولی سرجمع آن در سبد الیات و خزانه واریز می‌شود.این کارشناس مالیاتی ادامه داد: البته بستگی دارد این درآمد مستقیم به شماره حساب‌های مالیاتی واریز شود و بعد از خزانه برداشت شود به عنوان درامد‌های سربازی حرفه‌ای نیازمند مقررات مالیاتی است، اما اگر خود نیرو‌های مسلح صندوقی ایجاد کنند که در قالب آن حقوق و بیمه سربازان حرفه‌ای را پرداخت کنند فقط از نظر اسمی مالیات محسوب شده و ربطی به سازمان مالیاتی نخواهد داشت. بستگی دارد صندوقی که می‌خواهند ایجاد کنند در خزانه یا در نیرو‌های مسلح خواهد بود. در نهایت طرح‌های مالیاتی یک نوع ایجاد درامد است.


کد مطلب: 265100

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/265100/سربازی-اجباری-یا-مالیات-جای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir