به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۲۶۵۱۵۳

افزایش محبوبیت کلاب هاوس در سال 2021

افزایش محبوبیت کلاب هاوس در سال 2021
گروه اقتصادی: در کمتر از یک ‌سال، کلاب‌هاوس به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده که موجب افزایش 10 برابری ارزش این شرکت شده است.تعداد اعضای کلاب هاوس در می ‌۲۰۲۰ به میزان ۱۵۰۰ نفر بود، اما در کمتر از یک‌سال اعضای این برنامه در فوریه به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همچنین درحالی‌که ارزش بازاری این شبکه اجتماعی در ماه می ‌سال گذشته از ۱۰۰ میلیون دلار نیز فراتر نمی‌رفت، در ژانویه امسال این شبکه اجتماعی یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده ارزش آن به حدود ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

ردپای ایلان ماسک
در آخرین روز ماه ژانویه سال‌جاری ایلان ماسک در یکی از اتاق‌های این شبکه اجتماعی حضور یافت. در نتیجه این حضور توجهات به کلاب‌هاوس بیش از پیش شد. چهار روز بعد نیز مارک زاکربرگ در این شبکه اجتماعی حضور یافت و به بحث در مورد آینده فیس‌بوک پرداخت. همه اینها باعث شد که افراد زیادی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در سهام کلاب‌هاوس باشند. این درحالی بود که شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اصلا در بازار سهام آمریکا حضور نداشت. اما از اول فوریه تا اواسط این ماه، ارزش سهام یک شرکت به نام «گروه رسانه‌ای کلاب‌هاوس» افزایش چشمگیری داشت به‌طوری که تا ۱۰ برابر ارزش قبلی خود نیز رسید. نکته جالب توجه اینکه گروه رسانه‌ای کلاب‌هاوس یک شرکت چینی بود و هیچ نسبتی با شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس نداشت. تشابه اسمی این شرکت با شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس سبب اشتباه سرمایه‌گذاران در نیمه اول ماه فوریه شده بود؛ اما در نیمه دوم فوریه به تدریج سرمایه‌گذاران به اشتباه خود پی بردند و از سهام این شرکت خارج شدند. البته شرکت دیگری با نام آگورا که در بخش تکنولوژی صدای شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس مشغول است، توانسته از ارتباط خود با این شبکه اجتماعی سود ببرد؛ به‌طوری که بعد از حضور ایلان ماسک در کلاب‌هاوس، ارزش هر سهم این شرکت ۴۰ درصد افزایش یافت. به هر روی طبق برآوردها ارزش بازاری شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس بیش از یک میلیارد دلار است درحالی‌که ارزش بازاری این شبکه اجتماعی در ماه مه ‌سال گذشته از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رفت. در ضمن براساس آخرین تخمین‌ها حدود ۱۰ میلیون کاربر در این شبکه اجتماعی حضور دارند و حدود ۱۸۰ سازمان و سرمایه‌دار بزرگ تا به حال در این شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته همچنان ابهامات زیادی در رابطه با آینده این شبکه اجتماعی وجود دارد. صاحب نظران این ابهامات را شامل «فیلتر شدن کلاب‌هاوس توسط چین»، «امکان ورود رقبای کلاب‌هاوس به بازار دیجیتال» و «باگ‌های امنیتی» می‌دانند.

تنها صداست که می‌ماند!
کلاب‌هاوس شبکه اجتماعی جدیدی که در چند ماه گذشته در دنیا به محبوبیت زیادی رسیده، توانسته به مقدار بسیار زیادی برای موسسان این شبکه اجتماعی درآمدزایی داشته باشد. این شبکه اجتماعی در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ توسط پاول دیویدسون تاسیس شده بود. این شبکه اجتماعی برخلاف بقیه شبکه‌های اجتماعی که بر مبنای تصویر و پیام متنی استوار هستند، به صدای کاربران متکی است و به گفته طرفداران این شبکه اجتماعی، این برنامه انسانی‌تر از برنامه‌های مشابه است. این برنامه در پاییز سال گذشته تاسیس شد و در همان ماه‌های ابتدایی توانست به محبوبیت قابل‌توجهی دست یابد. ارزش این دارایی در می ‌سال گذشته به ۱۰۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که در ژانویه سال‌جاری کلاب‌هاوس توانست حدود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته و ارزشش به یک میلیارد دلار برسد. این به آن معناست که ارزش این شبکه اجتماعی در عرض ۸ ماه ۱۰ برابر شد که در نوع خود جالب توجه است. همچنین در اواخر همین ماه تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی از مرز ۲ میلیون نیز گذشت اما روند افزایشی تعداد کاربران در ماه فوریه با نرخ بیشتری به مسیر خود ادامه داد به‌طوری که در پایان همین ماه تعداد کاربران از مرز ۱۰ میلیون نیز فراتر رفت. براساس آخرین تخمین‌ها ۳۰ درصد از کل دانلودهای این شبکه اجتماعی بعد از ۲۸ ژانویه اتفاق افتاده است.

محوبیت کلاب‌هاوس و تشابه اسمی
دلیل روند افزایشی محبوبیت این شبکه اجتماعی در ماه فوریه ورود ثروتمندترین فرد دنیا ایلان ماسک به این شبکه اجتماعی بود. در روز آخر ماه ژانویه سال‌جاری، ایلان ماسک مدیر شرکت تسلا تصمیم گرفت در اتاقی که برخی از مدیران سیلیکون‌ولی ترتیب داده بودند حضور یابد و به سوالات افراد مختلف پاسخ گوید. اعلام این خبر توسط خود او در توییتر شخصی‌اش موجب شد بسیاری در این اتاق حضور یابند. به‌طوری که در ثانیه‌های اول حضور او در این اتاق مجازی حدود ۵ هزار نفر در آنجا حضور پیدا کردند. ایلان ماسک در این مصاحبه، تجربه حضور خود در کلاب‌هاوس را عالی خواند و گفت که تا همین هفته گذشته نیز از وجود این شبکه اجتماعی باخبر نبوده است. بعد از حضور ایلان ماسک در این شبکه اجتماعی توجه بسیاری از اینفلوئنسرها و سرمایه‌گذاران به این شبکه اجتماعی جلب شد. به‌طوری که در روز اول فوریه، یک روز بعد از حضور ایلان ماسک در این شبکه اجتماعی، جست‌و‌جو برای کلمه سهام کلاب‌هاوس «clubhouse stock» در گوگل به بیشترین مقدار خود در چند ماه گذشته رسید. در بازار سهام آمریکا صرفا نام یک شرکت بود که با کلاب‌هاوس تشابه اسمی داشت تحت عنوان «گروه رسانه‌ای کلاب‌هاوس». در پایان همین روز، ارزش هر سهم این گروه رسانه‌ای با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش به ۹/ ۱۳ دلار رسید و مجموع ارزش بازاری این شرکت از ۳/ ۱ میلیارد دلار نیز گذشت. از اول فوریه تا نیمه این ماه، ارزش سهام گروه رسانه‌ای کلاب‌هاوس به افزایش خود در این راستا ادامه داد به‌طوری که در ۱۶ فوریه، ارزش هر سهم این شرکت به بیشترین مقدار خود رسید و در بازار دارایی به قیمت ۲۷ دلار خرید و فروش می‌شد. این درحالی است که در ۱۲ نوامبر سال گذشته ارزش هر سهم این شرکت رسانه‌ای حدود ۵/ ۲ دلار بود.

نکته جالب توجه اینکه از نیمه فوریه به تدریج مشخص شد که این شرکت رسانه‌ای هیچ نسبتی با برنامه پرطرفدار کلاب‌هاوس ندارد. شرکت رسانه‌ای کلاب‌هاوس درحال‌حاضر در چین قرار دارد و در زمینه اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند درحالی‌که شبکه اجتماعی صدا‌محور کلاب‌هاوس در بازار سهام آمریکا حضور ندارد و صرفا براساس تخمین‌ها ارزش این شرکت را بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. به هر روی بعد از مشخص شدن عدم‌ارتباط بین شرکت رسانه‌ای کلاب‌هاوس و شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، سهام این شرکت از ۱۶ فوریه در مسیر کاهشی قرار گرفت که این امر تا به امروز ادامه دارد. البته شرکت دیگری با نام آگورا در بازار سهام آمریکا حضور دارد که اگرچه هیچ شباهت اسمی با کلاب‌هاوس نداشته اما به این شبکه اجتماعی مرتبط است. شرکت آگورا توانسته تکنولوژی صدا را در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گسترش دهد. بعد از حضور ایلان ماسک در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، هر سهم شرکت آگورا با رشد ۴۰ درصدی به ۷۳دلار رسید.

مشهور شدن در میانه همه‌گیری
بعد از استفاده ایلان ماسک از این شبکه اجتماعی بسیاری از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای دیگر نیز به این شبکه اجتماعی هجوم آوردند و از این شبکه اجتماعی برای ارتباط با طرفداران خود بهره بردند. در همین راستا، مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک نیز در روز چهارم فوریه در این شبکه اجتماعی حضور یافت و درباره آینده این شرکت سخنان جالب توجهی را مطرح کرد. محتوای سخنان مارک زاکربرگ در این شبکه اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرد. به‌خصوص آنجا که مارک زاکربرگ از اپل انتقادات تندی را مطرح کرد. همچنین ایلان ماسک در طول این ماه، در توییتر به تبلیغ کلاب‌هاوس پرداخت و از افراد زیادی دعوت کرد که در این شبکه اجتماعی همراه با او حضور یابند. به‌عنوان نمونه، در روز ۱۵ فوریه ایلان ماسک از پوتین رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد که در اتاقی در کلاب‌هاوس همراه با او حضور یابد که این موضوع توجه زیادی را در خبرگزاری‌ها به خود جلب کرد. به هر روی کلاب‌هاوس توانست در میانه همه‌گیری ویروس کرونا به محبوبیت قابل‌توجهی دست یابد. در زمانه‌ای که افراد دنبال راه‌هایی برای ارتباط موثر با دیگران هستند، این شبکه اجتماعی توانسته پلت‌فرم قابل اطمینانی را در اختیار کاربران قرار دهد.

ابهامات پیش روی کلاب‌هاوس
به تدریج از اوایل سال‌جاری بسیاری از کاربران و اینفلوئنسرهای بقیه شبکه‌های اجتماعی شامل ردیت، فیس‌بوک و اینستاگرام هم از این شبکه اجتماعی استفاده کردند. در آلمان، ایتالیا، ژاپن و ترکیه کلاب‌هاوس در رنکینگ اپل استور، رتبه اول را به خود اختصاص داد. همین امر، حساسیت‌های امنیتی را نسبت به این شبکه اجتماعی افزایش داد. همچنین این برنامه به سرعت در چین نیز به محبوبیت رسید؛ موضوعی که به مذاق هیات حاکمه چین خوش نیامد و به سرعت کلاب‌هاوس در این کشور فیلتر شد. نکته‌ای که همواره در مورد همه شبکه‌های اجتماعی مطرح بوده، مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی کاربران بوده است. در چند سال گذشته توییتر و فیس‌بوک سعی کردند تا حد امکان نگرانی‌ها را در این زمینه مرتفع کنند. به گفته کارشناسان، کلاب‌هاوس نیز در نوع خود باگ‌هایی امنیتی دارد که زمینه نگرانی را در بین متخصصان به‌وجود آورده است.

علاوه بر اینها، در اواسط فوریه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فیس‌بوک نیز در نظر دارد برنامه‌ای مشابه با کلاب‌هاوس را تولید کند. اگر چه این محصول هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما توجهات زیادی را تا به امروز به خود جلب کرده است. همچنین احتمال می‌رود که فیس‌بوک قصد خرید این شبکه اجتماعی را نیز داشته باشد. یکی از سیاست‌های فیس‌بوک در این سال‌ها، خریداری شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا بوده است، به‌عنوان نمونه مدیران فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را در سال‌های گذشته خریده بودند. به همین دلیل انتظار می‌رود این بار نیز فیس‌بوک به فکر خرید این شبکه اجتماعی باشد. البته توییتر نیز در زمینه شبکه‌های اجتماعی صدامحور ورود کرده و برنامه‌ای به نام اسپیسیز را به‌صورت آزمایشی وارد بازار کرده است. به هر روی آینده این شبکه اجتماعی همچنان در هاله‌ای از ابهام است و در این زمینه تردیدهای فراوانی وجود دارد.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: کلاب هاوس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها