به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۲۶۵۱۶۷

بازار داغ گیاهان بهاری در کرمانشاه

بازار داغ گیاهان بهاری در کرمانشاه
گروه جامعه: رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه با اشاره به بازار داغ گیاهان بهاری در این استان گفت: بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ نوع گیاه دارویی و غذایی شناسایی شده است که حدود ۱۰ تا ۱۵ گونه آن را مردم بصورت عمده می شناسند و در فصل خود برداشت می کنند. سورانه، پیچک، پاغازه، شنگ، کنگر، ریواس، نعناع کوهی، پونه، قارچ و ...از جمله آنهاست.
وحید عزیزی اضافه کرد: استان کرمانشاه ۱۴۰ گونه گیاهی خودرو دارد که بعضی از این گونه‌ها خوراکی بوده و برخی کاربردهای صنعتی، دارویی و... دارند. ۱۷ گونه از گیاهان خودروی بهاری شامل انواع گونه‌های خوراکی، صنعتی و دارویی در استان مانند کنگر توسط منابع طبیعی در حال احیا هستند. قرار است برای حفظ این گیاهان ۵۴۰ هکتار دیگر زیر کشت رود که با احتساب کارهای سال گذشته حدود ۴ هزار هکتار از منابع گیاهان خودرو دارویی و غذایی احیا شده است. تمام تلاش منابع طبیعی حفظ ذخیره‌گاه‌ها و جلوگیری از نابودی گونه‌های گیاهان خودرو دارویی و غذایی است. توسعه اقتصادی این گیاهان در اولویت های بعدی قرار دارد. وی درباره میزان برداشت از گیاهان خودرو خوراکی افزود: آمار دقیقی از میزان برداشت‌ها در دست نیست چون بخشی از این گیاهان خوراکی از اراضی کشاورزی برداشت می‌شود که جزو منابع طبیعی محسوب نمی‌شود و مدیریت آن با منابع طبیعی نیست.

اما براساس آماری در سال ۹۷، چیزی حدود ۹۰۰ تن گیاه خوراکی و دارویی از مرزهای استان کرمانشاه صادر شد. براساس همین آمار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن نیز مصرف داخلی شده بود. این میزان صادرات حاصل برداشت گیاهان دارویی استان‌های قزوین، اراک، کردستان و کرمانشاه بود. وی از مردم خواست از برداشت بی رویه گیاهان خودروی بهاری خودداری کنند چون در بعضی مناطق این گیاهان با خطر انقراض روبرو هستند. رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه آغاز برداشت و رویش این گیاهان در مناطق گرمسیری را از اوایل اسفند دانست و گفت : این برداشت‌ها در مناطق ییلاقی و سردسیری چون گردنه‌های شاهو و سنقر تا اواخر خرداد ادامه دارد.
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: گیاهان دارویی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها