به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۲۶۵۲۰۰
کاخ سفید: مذاکرات وین سازنده اما دشوار خواهد بود

آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های خلاف برجام

آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های خلاف برجام
گروه سیاسی: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های مقابل توافق برجام پس از چهار روز در وین به پایان رسید.
در دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک ‌برجام که از روز سه‌شنبه هفته جاری در وین از سر گرفته شده بود، علاوه بر نمایندگان ایران، دیپلمات‌هایی از آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از این نشست گفته که شرکت‌کنندگان «پیشرفت‌های اولیه» در گفت‌وگوهای تخصصی را مد نظر قرار دادند.نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۴+۱ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی لغو تحریم و هسته‌ای، مهم‌ترین دستورکار این نشست بود.
قرار است جلسه آینده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان روز چهارشنبه آتی در وین برگزار شود و رایزنی‌های فنی و تخصصی برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی ادامه یابد که باید از سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد.
همچنین یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی «مقاومت» ایالات متحده در برابر لغو تحریم‌های غیراتمی ایران را «اصلی‌ترین مانع» در پیشبرد مذاکرات احیای برجام معرفی کرد.
خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از این مقام جمهوری اسلامی که می‌گوید نخواسته است نامش فاش شود نوشت:‌ «مقاومت در واشینگتن در برابر لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای، مانع اصلی حرکت در مذاکرات است.»این مقام ایرانی در عین حال به طرف‌های مقابل ایران در توافق برجام هشدار داده که «زمان اندکی» برای رفع شکاف‌ها و اختلاف‌ها میان طرفین باقی مانده است.
آن ‌طور که او گفته، جمهوری اسلامی در تلاش برای دستیابی به یک اجماع درباره طرح خود است، طرحی که در این گزارش با عنوان «طرح بازی آخر» معرفی شده است.
در همین حال  معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند؛ ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.
سید عباس عراقچی  اعلام کرد که تا وقتی آمریکا تمام تحریم های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت های هسته ای ایران به ویژه در حوزه غنی سازی نه متوقف می شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند.وی با بیان اینکه تا وقتی آمریکا تمام تحریم های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت های هسته ای ایران به ویژه در حوزه غنی سازی نه متوقف می شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند، اظهار داشت: غنی سازی ۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش بینی کرده بود، پیش می رود و مواد غنی شده ۲۰ درصد در حال تولید است.عراقچی افزود: این روند به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که توافقی به دست بیاید و بر اساس آن آمریکا تمامی تحریم های خودش را بردارد و همانطور که بارها ذکر شده در یک مرحله همه تحریم ها باید برداشته شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه گفت وگوی ما با اروپایی ها، روسیه و چین ادامه دارد، گفت: اینکه بعضا گفته می شود این گفت وگوها با اروپاست و اروپایی ها هم از آن سو با آمریکا صحبت می کنند، صحیح نیست. ما اینجا با مجموعه کشورهای عضو فعلی برجام یعنی سه کشور اروپایی، روسیه و چین و اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده برجام است، مذاکره می کنیم و آنها هم از سمت دیگر با آمریکایی ها به شیوه ای که خودشان می دانند، گفت وگو و نتایج را منتقل می کنند.معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده ایرانی در نشست کمیسیون برجام اضافه کرد: نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند؛ ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.عراقچی افزود: تصور می کنم که ما مسیر طولانی تری را در پیش داریم؛ اگرچه که حرکت ما حرکت رو به جلوست و فضای مذاکرات فضای سازنده ای است.
 این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: همه این  موارد را کارگروه‌ها انجام می‌دهند تا زمانی که آماده شد و توافق شد که این مجموعه تحریم‌ها باید برداشته شود که از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران آقای ترامپ می‌شود، در آن صورت آماده می‌شود برای اینکه یکجا این عمل صورت بگیرد.
 عراقچی در مورد فعالیت کارگروه دوم نیز اظهار کرد : در این کارگروه  مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام بدهد تا به پایبندی کامل برگردد مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم خواهیم کرد و بحث خواهیم کرد ترتیب و توالی اقدامات چگونه باید باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را به صورت یکجا انجام بدهد، سپس ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد.
 عراقچی با بیان این که این که راستی آزمایی چگونه باید باشد هم یک موضوع دیگر بحث ماست، اظهار کرد : اینکه دوره زمانی آن چقدر باشد، چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوار هستم که در ادامه مذاکرات بتوانیم در این موارد به جمع بندی برسیم.
 عراقچی در مورد اخبار منتشر شده در مورد توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت : خبر توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس صحت ندارد و همکاری‌های ما همچنان جریان دارد. هم همکاری‌هایی که مربوط به عملیات راستی آزمایی آژانس است و هم  همکاری‌هایی که مربوط به کمک‌های فناوری تکنولوژیک آژانس در حوزه‌های مختلف به ایران می‌شود، ادامه دارد. ما حتی در موضوع ویروس کرونا هم همکاری‌هایی را به آژانس داشتیم یعنی آژانس همکاری‌هایی را با ایران داشت و در بعضی تجهیزات مورد نیاز کمک‌هایی را صورت داد.
 مذاکرات وین سازنده اما دشوار خواهد بود
سخنگوی کاخ سفید مذاکرات وین را سازنده اما دشوار توصیف کرد و گفت: انتظار داریم که این، یک روند طولانی باشد.
جن ساکی در پاسخ به خبرنگاران درباره روند مذاکرات ایران و 1+4 که این روزها در پایتخت اتریش در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: این، تنها  یک گام اولیه سازنده به شمار می آید. ما در مراحل ابتدایی قرار داریم. همان طور که می دانید، موضوعات اولیه ای که درباره آنها بحث خواهد شد، شامل اقداماتی است که می بایست برای پایبندی ایران به برجام و همچنین کاهش تحریم ها از سوی آمریکا انجام شود. جن ساکی در پاسخ به سوالی درباره چارچوب زمانی این مذاکرات اظهار داشت: ما انتظار داریم که این رایزنی ها دشوار باشد. ما انتظار داریم که این، روندی طولانی باشد. و ما تنها در ابتدای این مسیر قرار داریم. بنابراین، نمی توانم یک چارچوب زمانی برای آن تعیین کنم.وی ادامه داد: اما ما بر این باوریم که دیپلماسی راه درست برای رسیدگی به این چالش و با همکاری دوستان و شرکایمان است. این رویکرد درستی است و ما روی آن متمرکز هستیم.سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد: این یک نشانه خوب و گام خوبی است که ما درگیر آن هستیم، حتی اگر این مکالمات در این مقطع زمانی به صورت مستقیم نباشد. تاکید می کنم که ما در آغاز این روند هستیم.
 آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با بیان اینکه "روند مذاکرات در وین پیچیده و دشوار خواهد بود"، گفت: کشورش آماده برداشتن تحریم های ناسازگار با برجام است.
 ند پرایس  در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات وین گفت که اکنون ابتدای راه است و نمی توان به این زودی ارزیابی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. ما تنها می دانیم که مسیری طولانی پیش رو داریم که به دلایل زیادی دشوار خواهد بود. پرایس در ادامه گفت: این صحبت ها غیرمستقیم است و در نتیجه، این شرایط می‌تواند دست و پا گیر باشد. روند سختی خواهد بود زیرا اینها مسائل بسیار فنی و پیچیده‌ای هستند. این یک مذاکرات استراتژیک نیست، هرچند تا حد زیادی نقطه پایانی استراتژیک آن روشن است که ما آن را پایبندی در برابر پایبندی نامیده‌ایم. این امر، دشوار خواهد بود زیرا بی اعتمادی نسبتاً زیادی میان ایالات متحده و ایران وجود دارد که به وقایع سال‌های اخیر و نیز تاریخ نسبتا طولانی بین دو کشور ما و  بین ایران و جامعه جهانی بازمی‌گردد.
وی افزود: هیچ یک از این موارد چیزی نیست که ما به طور بالقوه نتوانیم بر آن غلبه کنیم اما چالش‌هایی پیش رو وجود دارد. با این حال، ما همچنان بر این باوریم که این نشست ها سازنده است. زیرا درک بهتری از تفکر ایران به ما ارائه می دهد و ما امیدواریم که تهران نیز با درک بهتری از آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم، این دور از مذاکرات را ترک کند. تیم آمریکا در وین با متحدان اروپایی و همچنین با شرکای روسی و چینی رایزنی کرده است. آنها به نوبه خود با هیئت ایرانی دیدار کرده‌اند. بنابراین، ما توانسته‌ایم درباره موقعیت ایران بیشتر بشنویم. ایران هم با توجه به اینکه شرکای ما به نوبه خود موقعیت ما را به ایرانیان انتقال داده‌اند، بیشتر از ما شنیده‌اند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد که نشست وین برای چگونگی ازسرگیری برجام از سوی ایران و کاهش تحریم ها در پیروی ما از برجام است و گفت: ما آماده هستیم تا گام های لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام را، از جمله از طریق لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام برداریم. من در موقعیتی نیستم که بتوانم جزئیات آنچه ممکن است باشد را ارائه دهم اما دقیقاً به همین دلیل است که توافق کرده ایم در دیپلماسی شرکت کنیم. ماهیت دقیق هرگونه تحریم، موضوع دیپلماسی است.
وی در ادامه تاکید کرد: اما باید این مطلب را بیان کنم که ما هیچ رفتار یا اقدام یک جانبه‌ای برای هر نوع تحریک ایران برای بازگشت به میز مذاکره یا موقعیت بهتر در آن انجام نمی دهیم و نخواهیم داد.پرایس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌هایی که به بهانه هایی همچون مبارزه با تروریسم علیه ایران اعمال شده‌اند،گفت: این دولت متعهد است در بسیاری از موارد با متحدان و شرکای خود همکاری کند تا ایران را نسبت به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشک های بالستیک پاسخگو نگهدارد.وی گفت: دقیقا به همین دلیل است که استراتژی ما بازگشت متقابل به برجام را ضروری اما ناکافی می‌داند، چراکه ما نه تنها به دنبال یک توافق طولانی تر و مستحکم هستیم، بلکه در بلند مدت با همکاری با شرکای منطقه به دنبال توافقنامه های بعدی برای رسیدگی به این موضوعات هستیم.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها