کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشخیص افسردگی با یک آزمایش خون جدید

21 فروردين 1400 ساعت 17:11


گروه علمی: محققان دانشگاه "ایندیانا" سخت تلاش کرده‌اند تا نشانگرهای زیستی خون را برای اختلالات اعصاب و روان شناسایی کنند و اکنون با یک آزمایش خون جدید در انجام آن موفق شده‌اند.به گزارش ایسنا، افسردگی بیماری شایعی است که بیش از ۲۶۴ میلیون نفر را در تمام سنین در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. هنگامی که در جسم خود احساس بیماری می‌کنیم، پزشک می‌تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا دلیل آن را بفهمد و با یک آزمایش ساده خون در بسیاری از موارد، پاسخ فاش می‌شود.با این حال، هنگامی که دچار یک شرایط روانی می‌شویم که باعث پریشانی ما می‌شود، تشخیص و درمان می‌تواند یک فرآیند طولانی و پیچیده باشد که عمدتا به آزمون و خطا متکی است و هیچ تضمینی برای شناسایی صحیح مشکل وجود ندارد.
 

اکنون براساس یک مطالعه موفقیت آمیز جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "ایندیانا" انجام شده است، یک آزمایش خون جدید که هدف آن حمایت از یک روش پزشکی دقیق برای درمان اختلالات روانی است، می‌تواند افسردگی و اختلال دو قطبی را در خون بیماران تشخص دهد. در واقع محققان مبنای بیولوژیکی این اختلالات را که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، پیدا کرده‌اند.کار محققان روی ایجاد یک آزمایش خون متشکل از نشانگرهای زیستی RNA متمرکز شده است. به این ترتیب، محققان می‌توانند میزان شدت افسردگی بیمار، خطر ابتلای وی به افسردگی شدید در آینده و خطر ابتلای وی به اختلال دوقطبی را در آینده تشخیص دهند.

انتخاب دارو و درمان مناسب برای هر فرد همیشه یک کار چالش برانگیز بوده است و این آزمایش اکنون می‌تواند گزینه‌های دارویی متناسب را برای هر بیمار اعلام کند.دکتر "الکساندر نیکولسکو" سرپرست این مطالعه و استاد روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: ما می‌خواستیم یک آزمایش خون برای تشخیص افسردگی و اختلال دوقطبی ایجاد کنیم تا بین این دو تفاوت ایجاد کنیم و افراد را با درمان‌های مناسب منطبق کنیم.

این مطالعه بیش از چهار سال است که ادامه دارد و محققان بیش از ۳۰۰ داوطلب را در این چهار سال مطالعه کرده‌اند. داوطلبان با استفاده از یک رویکرد دقیق چهار مرحله‌ای برای کشف، اولویت بندی، اعتبار سنجی و آزمایش مورد مطالعه قرار گرفتند و تفاوت در نشانگرهای زیستی آنها بین این حالات ثبت شد.سپس یافته‌ها با بررسی مطالعات قبلی در این زمینه مورد اعتبارسنجی و اولویت بندی قرار گرفتند. محققان ۲۶ نشانگر زیستی کاندید را در گروه‌های مستقل از افراد مبتلا به افسردگی یا شیدایی(عکس حالت افسردگی) تأیید کردند. سرانجام، نشانگرهای زیستی در گروه‌های مستقل دیگری مورد آزمایش قرار گرفتند تا محققان ببینند که این نشانگرها چقدر در تشخیص ابتلای هر بیمار و پیش‌بینی ابتلای احتمالی وی در آینده خوب عمل می‌کنند.

"نیکولسکو" گفت: نشانگرهای زیستی خون به عنوان ابزار مهمی در شناسایی اختلالات روانی ظاهر می‌شوند، جایی که گزارش خود بیمار از وضعیت ذهنی خود یا برداشت بالینی یک متخصص از شرایط وی همیشه دقیق و قابل اعتماد نیست. این آزمایش خون می‌تواند زمینه سازگاری دقیق و شخصی با داروها و نظارت عینی بر پاسخ به درمان را فراهم کند.علاوه بر این محققان دریافتند که اختلالات خلقی تحت تأثیر ژن‌های ساعت شبانه‌روزی قرار دارند که چرخه‌های خواب و بیداری روزانه و فصلی ما را کنترل می‌کنند. "نیکولسکو" گفت: این توضیح می‌دهد که چرا برخی از بیماران با تغییرات فصلی و تغییرات در خواب که در اختلالات خلقی رخ می‌دهد، شرایط بدتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: نشانگرهای زیستی خون مزایای بالینی در دنیای واقعی را به وجود می‌آورند. مغز به راحتی در افراد زنده نمی‌تواند نمونه برداری شود، بنابراین ما طی سال‌ها تلاش زیادی کرده‌ایم تا نشانگرهای زیستی خون را برای اختلالات اعصاب و روان شناسایی کنیم. با توجه به این واقعیت که از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی خود یک دوره اختلال خلقی خواهد داشت، نمی‌توان نیاز و اهمیت به تلاش‌هایی مانند مطالعه ما را انکار کرد.


کد مطلب: 265429

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/265429/تشخیص-افسردگی-یک-آزمایش-خون-جدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir