کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا دوباره در جهان تاخت‌وتاز می‌کند

22 فروردين 1400 ساعت 9:22


گروه جامعه: شیوع کرونا در کشورها در مناطق گوناگون جهان از ترکیه و لهستان تا پاکستان و آمریکا دوباره اوج گرفته است، و تنها دو کشور با میزان بالای واکسیناسیون عمومی از این موج در امان مانده‌اند. اوج‌گیری موارد کرونا و مرگ‌های ناشی از آن حتی تایلند را هم تا به حال بسیار بهتر از کشورهای دیگر جهان در برابر پاندمی تاب آورده بودند، درگیر کرده است و  این کشور در تلاش برای مهار شیوع کووید-۱۹ به مشکل افتاده است.تنها کشورهایی که از این وضعیت در حال بدتر شدن در امان مانده‌اند، کشورهای با برنامه‌های واکسیناسیون پیشرفته و برجسته‌تر از  همه اسرائیل و انگلیس هستند.

آمریکا نیز در واکسیناسیون عمومی کرونا در جهان پیشگام است با افزایش اندک موارد جدید روبرو شده است و کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که ماموران فدرال را برای کمک به کنترل شیوع کرونا در ایالت میشیگان که بالاترین میزان سرایت را در میان ایالت‌های آمریکا دارد، به کمک خواهد فرستاد.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد میزان‌های عفونت در هر منطقه‌ای از جهان به علت شیوه گونه‌های جدید کروناویروس و خارج شدن زودهنگام کشورها از محدودیت‌ و تعطیلی‌ها در حال افزایش است.

دکتر مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو به خبرنگاران گفت: «ما شاهد افزایش موارد کرونا در جهان در طول شش هفته اخیر بوده‌ایم. و متاسفانه در سه هفته گذشته شاهد افزایش شمار مرگ‌ها بوده‌ایم.»سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی همه‌گیرشناختی‌اش اعلام کرد در هفته گذشته چهار میلیون مورد کووید-۱۹ در جهان گزارش شده است. شمار مرگ‌های جدید هفتگی با افزایشی ۱۱ درصدی نسبت به هفته گذشته به بالای ۷۱۰۰۰ مورد رسیده است.

شمار فزاینده عفونت‌ها، بستری شدن‌ها و مرگ‌ها حتی به کشورهایی که روند واکسیناسیون در آنها  بالاخره دارد سرعت می‌گیرد، هم رسیده است. این وضعیت چشم‌اندازی حتی تیره‌وتارتر برای بیشتر کشورهای جهان که برنامه‌های گسترده واکسیناسیون در آنها دور از دسترس است، تصویر می‌کند.در ترکیه که از جمله کشورهایی است که به شدت درگیر این موج جدید شیوع است، اغلب موارد جدید به گونه جدید انگلیسی کرونا مربوط شده‌اند.

اسماعیل سینل، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ترکیه گفت بالا گرفتن شیوع کرونا دارد بر نظام نسبتا پیشرفته مراقبت‌های بهداشتی این کشور فشار می‌آورد و «زنگ‌های هشدار» برای واحدهای مراقبت‌ ویژه به صدا در آمده است. سینل گفت: «شکل جهش‌یافته ویروس باعث آسیب بیشتری به اندام‌ها می‌شود. در حالی که قبلا از هر ۱۰ بیمار کرونا ۲ نفر فوت می‌کردند، این رقم اکنون به ۴ از ۱۰ رسیده است و اگر به همین روند ادامه دهیم، از هر ۱۰ بیمار شش بیمار را از دست خواهیم داد.»موج جدید شیوع کرونا در ترکیه باعث شده است که این کشور برخی از  محدودیت‌های برداشته شده را دوباره برقرار کند و از جمله دستور تعطیلی کافه‌ها و رستوران‌ها در روزهای تعطیل آخر هفته در طول ماه رمضان صادر کند.

گروه‌های پزشکی در ترکیه می‌گویند بازگشایی کشور در ماه مارس زودهنگام بود و اقدامات جدید برای مهار شیوع کافی نیست. این گروه‌ها خواستار تعطیلی کامل کسب‌وکارها در طول ماه رمضان هستند.دولت جو بایدن در آمریکا برنامه‌هایی را برای کمک دولت فدرال به ایالت میشیگان در تجویز بهتر واکسن و گسترش توانایی آزمایش و رساندن دارو اعلام کرده است. گرچن ویتمر، فرماندار ایالت میشیگان که در حال حاضر بدترین وضعیت شیوع کرونا را دارد، همچنین خواستار دوزهای اضافی واکسن برای این ایالت- بیشتر از سهمیه بر اساس جمعیت- شده است تا بتواند اوج‌گیری موارد عفونت را مهار کرد.

در برزیل که دومین کشور جهان از لحاظ تلفات کرونا پس از آمریکا است، شهر سائوپائولو در مواجهه با افزایش شمار مردگان دفن شبانه انها را شروع کرده است و ون‌های مدرسه به عنوان نعش‌کش مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با وجود سرعت پایین واکسیناسیون در برزیل- کمتر از سه درصد از جمعیت ۲۱۰ میلیونی این کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند- برخی از فرمانداران درباره عرضه کافی واکسن ابراز نگرانی کرده‌اند.شمار تلفات در ایران هم رو به افزایش بوده است و محدودیت‌های جدید از روز شنبه برای ۱۰ روز در ۲۵۷ شهر اعلام شده‌اند که از جمله شامل تعطیلی همه پارک‌ها، رستوران‌ها، قنادی‌ها، سالن‌های زیبایی، فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها است.
مقامات در پاکستان که در میانه موج سوم عفونت‌ها است، از نیمه شب جمعه سفرهای بین‌شهری را در تعطیلات آخر هفته محدود کرده‌اند.

در آن سوی آسیا، مقامات تایلند روز جمعه محدودیت‌های جدیدی را در روز جمعه اعلام کردند تا از شیوع فزاینده کرونا چند روز مانده به تعطیلات سال نوی سنتی این کشور که میلیون‌ها نفر در آن به سفر می‌روند، جلوگیری کنند.برنامه‌های واکسیناسیون در آلمان، لهستان و سایر کشورها در اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا پس از شروعی آهسته که به کمبود اولیه در عرضه واکسن نسبت داده شد، سرعت گرفته است.هزاران نفر از کارکنان پزشکی در آلمان این هفته به کارزار واکسیناسیون در این کشور پیوستند تا شمار تجویز روزانه واکسن‌ها را افزایش دهند تا به حال ۱۴.۷ درصد از مردم در این کشور دست کم یک دوز واکسن و ۵.۸ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.
با این حال مقامات بهداشتی آلمان از افزایش سریع بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه خبر می‌دهند و خواستار اقدامات قوی‌تر برای مهار عفونت‌ها شده‌اند.

کشور همسایه آلمان، لهستان نیز شاهد افزایش بسیار شمار مرگ‌ها است و بیمارستان مجبور شده‌اند بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را جواب کنند، چرا تخت‌های آی‌سی‌یو و سایر تخت‌ها را بیماران کووید-۱۹ پر کرده‌اند. شمار بیماران بستری به علت کروناویروس در دو هفت گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.مارگرت هریس از سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه خبری‌اش گفت جهان می‌داند چگونه با این اوج‌گیری‌ها مقابله کند. او  به اخبار خوب از انگلیس اشاره کرد که موارد جدید کرونا در آن در ماه مارس در میانه اجرای برنامه قوی واکسیناسیون ۶۰ درصد افت کرد. او گفت: «اما همه باید این کار را انجام دهیم».او گفت: «همه باید فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنیم. باید از تجمع در فضاهای بسته خودداری کنیم. باید به ماسک زدن ادامه دهیم، حتی اگر واکسن زده باشیم.»


کد مطلب: 265500

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/265500/کرونا-دوباره-جهان-تاخت-وتاز-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir