به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۶۵۵۰۳

اندازه‌گیری فشار خون در یک دست کافی است؟

اندازه‌گیری فشار خون در یک دست کافی است؟
گروه علمی: معمولا در صورتی که فرد راست‌دست باشد، فشارخون را در دست چپ او اندازه می‌گیرند، اما ممکن است اندازه‌گیری فشار خون در یک دست کافی نباشد.یک آنالیز بررسی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که تفاوت فشار خون میان دست‌های چپ و راست ممکن است خطر بالاتر بیماری قلبی را نشان دهد.

این بررسی که نتایج آن در شماره فوریه ۲۰۲۱ نشریه Hypertension منتشر شده است، شامل داده‌هایی از ۵۷۰۰۰ بزرگسال در درمانگاه‌های بهداشت عمومی فشار خونشان در هر دو دست اندازه‌گیری شده بود. پژوهشگران سلامت قلب و عروق شرکت‌کنندگان را برای یک دهه یا بیشتر پیگیری کردند.آنها دریافتند که هنگامی که افراد دست کم ۵ نمره تفاوت در فشار خون بین دست چپ و راست داشته باشند، خطر دچار شدن به حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودرس افزایش می‌یابد. هر چه این تفاوت بیشتر باشد، خطر این بیماری‌ها بیشتر می‌شود. این تفاوت میان دو دست ممکن است نشانه اولیه تصلب شرایین (آتروسکلروز) باشد که علت ریشه‌ای اغلب بیماری‌ّهای قلبی است.
این یافته‌ها از اندازه‌گیری فشار خون در هر دو دست حمایت می‌کنند که توصیه به انجام آن می‌شود، اما ندرتا به آن عمل می‌شود.

اگر هر گز تا به حال فشار خون‌تان را در دو دست‌تان اندازه‌گیری نشده است، از پزشک‌تان بخواهید تا در ویزیت بعدی این کار را انجام دهد. اگر فشار خون در یک دست‌تان بالاتر از دست دیگر باشد، فشار خون در آن دست باید ملاک درمان و چک کردن فشار خون در آینده باشد.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها