به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۶۵۷۳۴
نیویورک‌تایمز: در نتیجه یک انفجار بزرگ بود

گزارش روزنامه آمریکایی درباره قطعی برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز

گروه سیاسی: روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی گزارش داد، حادثه‌ای که روز یکشنبه ۲۲ فروردین منجر به قطعی برق در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز شد، یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به کلی از کار انداخت.
گزارش روزنامه آمریکایی درباره قطعی برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز
این گزارش که بر پایه اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، حادثه مورد اشاره در تاسیسات هسته‌ای ایران را به اسرائیل نسبت می‌دهد و می‌گوید بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده است. ارزیابی این مقامات حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.
ایران حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده و تاکید داشته که «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‎داند». با این حال مقامات جمهوری اسلامی اعلام نکرده‌اند که چه چیزی منجر به اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز شد. این میان سرپرست گروه فنی بررسی حادثه حال هشدار داده که اخبار برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز «صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد».

این مسئول ایرانی که نام او نیز منتشر نشده سپس اضافه کرده که «مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد». ایران تنها یک روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» نطنز را که تیرماه سال ۹۹ در جریان یک حادثه تخریب شد دوباره راه‌اندازی کرده است. انفجار تیر ماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و آن زمان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیش‌بینی کرد این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند. آن حادثه نیز به اسرائیل نسبت داده شد، اما حادثه جدید در تاسیسات هسته‌ای ایران درست در میانه مذاکرات و رایزنی‌ها برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران رخ داده است. اسرائیل به شدت مخالف بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران است و قبلا برخی مقامات آن هشدار داده بودند که این کشور به حملاتی علیه ایران دست خواهد زد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز «اقدام علیه مرکز غنی‎‌سازی نطنز» را نشانه «شکست مخالفان پیشرفت‎ه‌ای هسته‌‎ای و مذاکرات» دانسته است. وی عنوان کرد که هدف عاملان این حادثه، «جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است». نیویورک‌تایمز هم در گزارش خود نوشته که رخداد روز یکشنبه تردیدها و شبهات بیشتری را در رابطه با تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت آمریکا به برجام پدید آورده است. 

نتانیاهو: هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا مانند امروز باشد
نخست‌وزیر اسرائیل در اولین اظهارات خود پس از بروز حادثه‌ای جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز، گفت که «مبارزه با رژیم ایران، با هسته‌ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و با مسلح شدن ایران، یک ماموریت بسیار بزرگ است».
بنیامین نتانیاهو شامگاه یکشنبه ۲۲ فروردین در مراسمی در آستانه هفتادوسومین سال تشکیل اسرائیل، این را نیز گفته که اسرائیل «بی‌شک یک قدرت منطقه‌ای، و از برخی جهات، یک قدرت جهانی است». او در این مراسم خطاب به حاضران که شامل نیروهای نهادهای امنیتی و نظامی شامل موساد، سازمان امنیت داخلی و ارتش اسرائیل بودند، گفت «راه کنونی را ادامه دهید و شمشیر حضرت داوود را در دستان خود نگاه دارید». با این حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از بنیامین نتانیاهو افزودند: «هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا، مانند امروز باشد» و «فرصتی که امروز در دسترس است، ممکن است در آینده فراهم نباشد». اظهارات نتانیاهو ظاهرا نوعی تایید تلویحی دست داشتن اسرائیل در حادثه‌ای است که بامداد یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد. رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز در این روز، تلویحا به ارتباط کشورش با حادثه خرابکاری در سایت نطنز اشاره کرد. آویو کوخاوی گفت که اسرائیل «در برابر چشم دشمنان در منطقه، اهداف خود را پیش می‌برد» و «آماده است که وارد عملیات بزرگ‌تر و جدی‌تر شود».
شبکه دولتی کان و شبکه ۱۳ تلویزیونی اسرائیل گزارش داده‌اند که کشورشان عامل حمله «سایبری» در سایت نطنز بوده است. شبکه ۱۳ به نقل از «منابع اطلاعاتی غرب» گفت که آسیبی جدی به مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران وارد شده و اصولا تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی این مجموعه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. روزنامه جروزالم پست نیز نوشته است که ابعاد خرابکاری ایجاد شده در سایت نطنز بسیار جدی‌تر از وضعیتی است که ایران فعلا به آن اذعان کرده است.
بامداد یکشنبه ابتدا بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، وقوع «حادثه در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی» نطنز را تایید کرد. با وجود این، رسانه‌های ایران شامگاه یکشنبه خبر دادند که کمالوندی در نطنز «دچار حادثه شده و از ناحیه مچ پا و سر دچار شکستگی شده است». به نوشته خبرگزاری‌ها، بهروز کمالوندی حین بازدید از سایت نطنز در کاشان دچار حادثه شد؛ آن‌ها نوشته‌اند که با وجود این شکستگی، حال عمومی او «مساعد» است.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حادثه رخ داده در مجموعه هسته‌ای نطنز را «تروریستی» نامید و تاکید کرد که «ایران حق دارد به آن واکنش نشان دهد». احتمال ارتباط اسرائیل با حادثه جدید در نطنز در شرایطی است که ظهر یکشنبه ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در چارچوب نخستین دیدار یک مقام ارشد دولت جو بایدن، برای دیداری دو روزه وارد اسرائیل شد تا با مقامات ارشد اسرائیلی، در مورد ایران مذاکره کند. قرار است ژنرال آستین روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، با بنیامین نتانیاهو دیدار کند. این نخستین ملاقات آن‌ها از آغاز روی کار آمدن دولت جو بایدن و در شرایطی است که رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که روابط دولت جو بایدن با بنیامین نتانیاهو آشکارا سرد شده و بر اساس شواهد، به سوی تشنج پیش می‌رود.
آمریکا، که در میانه ناخشنودی عمیق اسرائیل، برای احیای برجام تلاش می‌کند، فعلا در خصوص رویداد نطنز و احتمال وجود دستان اسرائیل در پشت پرده این خرابکاری، اظهار نظر نکرده است. آمریکا اما هفته گذشته هر نوع ارتباط خود را با حمله به کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ رد کرده بود. مقامات ارشد اسرائیلی که رقیب نتانیاهو هستند، مانند آویگدور لیبرمن و موشه یعلون، دو وزیر دفاع پیشین، تلویحا بنیامین نتانیاهو و تیم او را متهم کرده‌اند که خود عامل انتشار اخبار مربوط به دخالت اسرائیل در این نوع خرابکاری‌ها علیه ایران است تا از جمله مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران را ناکام بگذارد. آنها خواهان تحقیق در باره منشا نشر عامدانه این گزارش‌ها به رسانه‌های اسرائیل و آمریکا شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها