به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۶۵۷۸۰

سهم مترو تهران در انتقال ویروس کرونا

سهم مترو تهران در انتقال ویروس کرونا
گروه جامعه: شرایط تهران بیش از یک هفته است که به لحاظ شیوع کرونا وارد وضعیت قرمز و حتی فراقرمز رفته و آمار متوفیان و مبتلایان به صورت تصاعدی رو به افزایش است. علیرغم اینکه در نوروز سفرها انجام گرفت و هیچ ممنوعیتی برای تردد بین شهرها نبود ولی به دلیل آغاز پیک چهارم کرونا محدودیت تردد بین شهرها و تعطیلی برخی از اصناف از شنبه هفته جاری آغاز شد تا شاید تسکینی برای شرایط تب دار تهران و بسیاری از شهرهای دیگر که در وضعیت قرمز هستند، باشد.

 هفته آتی نقشه کرونا قرمزتر و رو به سیاهی می‌رود
کرونا اما افسار گسیخته و بی امان در حال جولان دادن است. سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره وضعیت کشور اعلام کرد: امروز دچار گرفتاری جدید و موج سهمگینی شده‌ایم که به مراتب از موج‌های قبلی گرفتارترمان خواهد کرد.وی افزود: بنده قبل از پایان سال به شکل‌های مختلف نسبت به وضعیت موجود به مسئولان و مردم هشدار دادم و آن را با زبان‌های مختلف گاهی با تهدید، گاهی خواهش و تمنا و گاهی با قسم دادن بیان کردم تا مردم به مسافرت نروند تا گرفتاری‌های جدیدی ایجاد نشود.وی ادامه داد: با تلاش توانستیم موج سوم را در کشور مهار کنیم و با این که یک ماه ویروس موتاسیون یافته کرونا در خوزستان ما را گرفتار کرده بود مرگ‌ها را نزدیک به 50 تا 60 نفر رسانده و نگه داشتیم. بنده عرض کردم اگر دقت نکنیم فروردین و بهار سختی خواهیم داشت.

خیز شتاب‌دهنده عمودی در آمار بیماران/ صفوف مرغ کار دستمان داد
نمکی اظهار داشت: در کل کشور متأسفانه آمار بستری‌ها رو به فزونی است؛ به طوری که در بسیاری از شهرها مسؤولان دانشگاه‌های علوم پزشکی احساس سخت و سنگینی از بار بیماری و کمبود امکانات که ممکن است به وجود آید دارند. خیز شتاب‌دهنده عمودی در خصوص بیماران سرپایی داریم و آنچه حاصل صف‌های مرغ و خرید مایحتاج شب عید و دورهمی و سفر بود، دیده می‌شود.وی با بیان این که هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر از موارد بستری در کشور هستیم، گفت: متأسفانه تقریبا همه استان‌ها در یک خیز شتاب دهنده بی‌وقفه جلو می‌روند و متأسفانه برای مهار آن برای همکارانی که 14 ماه تلاش کردند روزهای سختی خواهد بود.وزیر بهداشت اظهار داشت: بنده عرض کردم تاب آوری مردم مهم است، اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان که یک روز نیز روز خوبی نداشتند بسیار مهم‌تر است. کادر سلامت بی صدا و آرام چند خیز پشت سر هم را با همه مضائق مادی  وتحریم اداره کرده و نفس‌شان درنیامد و عده‌ای گفتند اگر خیز  چهارم نیز آمد، اینها باز این بار را می‌کشند؛ در حالی که خیز سخت‌تری است.

هر عطسه را باید کرونا تلقی کرد
وی با تأکید بر این که هر عطسه و سرماخوردگی را باید در ابتدا کرونا تلقی کرد مگر خلاف آن ثابت شود، گفت: ابلاغ کرده‌ایم تا تخت‌های بیشتری آماده کنند و همانطور که در سه پیک گذشته عمل کردیم نخواهیم گذاشت بیماری بدون تخت رها شود، ضمن این که رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه پیگیر موضوع هستند تا در روزهای آینده تعدادی تخت آماده کنیم و مردم از امکانات جدید ما استفاده کنند.

فوت هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی بر اثر کرونا 
وضعیت تهران هم که قوز بالا قوز شده و گوی سبقت را در میان آمار مبتلایان و متوفیان کرونا ربوده است. به طوری که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: در روزهای اخیر، هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را بر اثر کرونا از دست داده‌ایم و حدود ۷۰ نفر در این فوت کرده‌اند.وی تاکید کرد: تا زمانی که در کنترل اپیدمی از مباحث علمی تعبیرات سلیقه‌ای، غیر حرفه ای و غیر کارشناسی صورت بگیرد، وضعیت به همین شکل خواهد بود.رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه شهر باید لاک داون شود، افزود: اما وضعیتی که در حال حاضر در شهر مشاهده می شود ابدا به این شکل نیست و با توجه به مرگ و میربالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلا تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی لاک داون کردن شهر است.

تردد روزانه 800 هزار نفر با مترو در هفته نخست شرایط قرمز
زالی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می دهد بر خلاف آن چیزی که انتظار داریم ریتم شهر تغییر نکرده است و متاسفانه هفته گذشته علی رغم اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.

مترو در رتبه ۱۳ از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا
اما مدیران شهری معتقدند مترو چندان در شیوع کرونا تأثیر ندارد و رتبه 13 انتقال کرونا را به خود اختصاص داده است. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران دراین باره گفت: بیشترین دلیل شیوع کرونا مشکلات رفتاری و اجتماعی است و رعایت پروتکل‌ها هر چه بیشتر باید فرهنگ‌سازی شود لغو طرح ترافیک سبب رفت و آمد بیشتر در سطح شهر می‌شود که بسیاری از آنها غیرضروری است مثلا برای خرید به بازارها و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند در صورتی که ممکن است اصلا نیازی به این قضیه نداشته باشند.وی تصریح کرد: به شخصه معتقدم لغو طرح ترافیک تأثیری در کنترل بیماری کرونا ندارد و حتی اجرای آن در پیشگیری از کرونا کمک می‌کند مطالعات نشان داده لغو یا اجرای طرح تأثیری در کرونا نداشته و حتی مترو هم در رتبه ۱۳ از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا در همه دنیا قرار گرفته است.

 حرف نزنید مشکلی نیست
وی بیان کرد: استفاده از دو ماسک در مترو بسیار می‌تواند در پیشگیری از کرونا تأثیرگذار باشد همچنین شهروندان بهتر است در کابین‌ها با یکدیگر صحبت نکنند و یا نخندند تا از این طریق هم بتوان از کرونا پیشگیری کرد.
وی افزود: این در حالی است که شنبه هفته پیش آمار مسافران 770 هزار نفر بود و حدود 100 هزار نفر از آمار مسافران کاسته شده است.

بیش از 15 دقیقه در شهر زیرزمینی نباشید
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم درباره وضعیت مترو گفت: بر اساس آخرین داده‌های اعلام شده از سوی کشورهای توسعه‌ یافته اگر زمان حضور در مترو کمتر از 15 دقیقه باشد خطر کمی در مورد انتقال کرونا است ولی حضور بیش از 15 تا 20 دقیقه انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.

آمار فوتی های کرونا در تهران
هاشمی با اشاره به اینکه آمار اعلام شده از سوی بهشت‌زهرا (س) همچنان در حال افزایش است و از عدد 15 مورد در روز به بیش از 70 مورد رسیده‌ایم و این آمار بیشتر هم خواهد شد. گفت: با تعطیلی برخی از اصناف حمل و نقل عمومی کمی خلوت‌تر شده است.

آمار مسافران پایتخت در شرایط قرمز و فراقرمز
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره آمار مسافران پایتخت همزمان با اجرای محدودیت‌های تردد در سطح پایتخت و کاهش فعالیت اصناف، به فارس گفت:‌ طی روز شنبه و هفته جاری همزمان با آغاز محدودیت‌ها آمار مسافران در شهر زیرزمینی کاهش یافته و به 645 هزار نفر در روز رسیده است.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد:‌در یک سال گذشته با انتشار ویروس کرونا علاوه بر ارائه خدمات ریلی در جهت حفظ سلامت مسافران در برابر این ویروس اقدامات پیشگیرانه مختلفی انجام شده است.

 روزانه در ۳ نوبت قطارها ضدعفونی می شود
وی افزود: با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از تمامی ظرفیت تهویه هوا در قطارها و اصلاح سناریوی هواسازها جهت تهویه فعال هوای ایستگاه‌ها و قطارها و ضدعفونی روزانه در ۳ نوبت قطارها، هندریل پله‌های برقی، پله‌های ثابت، صندلی‌ها و تمامی گیت ها و دستگاه‌های شارژ بلیت مسافری و همه تجهیزات موجود در ایستگاه‌ها تلاش کردند تا در حد توان سلامت مسافران را تأمین کنند.نوبخت تاکید کرد: ما با همان ظرفیت قبلی در مترو تهران مشغول فعالیت هستیم و از شهروندان درخواست داریم که سفرهایشان را مدیریت کنند و حتی‌المقدور در ساعات پیک با مترو تردد نکنند.نوبخت گفت:همواره تمام سعی خود را در ارائه خدمات سریع، ایمن به شهروندان و مسافران و جلب رضایت حداکثری آنها به کار گرفته‌ایم و حتی در این روزهای سخت که موج جدیدی از بیماری نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده در تلاش هستیم تا سفری ایمن را برای شهروندان رقم بزنیم.وی بیان داشت: سرفاصله حرکت قطارها در حال حاضر مشابه قبل و البته کاهش یافته و در بسیاری از خطوط به سه و سه و نیم دقیقه رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا مترو تهران به دلیل شرایط قرمز و فراقرمز تعطیل خواهد شد یا خیر گفت: این موضوع باید توسط ستاد ملی کرونا به تصویب رسد ولی به هر حال بسیاری از شهروندان به جهت رسیدن به محل فعالیت نیاز به استفاده از مترو دارند.وی بیان داشت: ‌تصاویری که در فضای مجازی از شلوغی بیش از اندازه ایستگاه‌های مترو منتشر شده مربوط به ایستگاه‌های تقاطعی مانند دروازه‌دولت، صادقیه، تئاتر شهر و امام خمینی است که همیشه شلوغ بوده و ارتباطی با شرایط کرونا و غیر کرونا ندارد.

مسافران ناچار به استفاده از مترو/ به داد مردم برسید
آمار مسافران مترو تهران هرچند که  هفته جاری حدود 100 هزار نفر کاهش یافته ولی همچنان میزان تردد با مترو بالا است و بسیاری از شهروندان ناچار به استفاه از مترو هستند.شهر زیرزمینی با حداکثر ظرفیت مشغول فعالیت است و به نظر می رسد تنها راهکار مقابله با ویروس کرونا در مترو افزایش واگن و قطارها بوده تا از این طریق فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر باشد.  دولت باید هر چه سریع تر اقدامات لازم را با شهرداری تهران جهت توسعه حمل و نقل عمومی انجام دهد و مسافران را بیش از این با ویروس منحوس کرونا تنها نگذارد. هرچند قطار ملی هفته گذشته رونمایی شد ولی انبوه سازی آن حائز اهمیت است و امیدواریم در سال جاری برنامه ها در این راستا اجرایی و به داد دلشان رسیدگی شود. 
برچسب ها: ویروس کرونا مترو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها