به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۲۶۵۷۹۵

افزایش فرزندخواندگی در ایران

افزایش فرزندخواندگی در ایران
گروه جامعه: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان تدوین شد و از ابتدای جذب کودکان کار و خیابان، غربالگری، پذیرش و توانمندسازی را در خود جای داده است.به گزارش مهر، حبیب‌الله مسعودی‌فرید  از تدوین طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای جذب کودکان کار و خیابان، شناسایی عنبیه و غربالگری، پذیرش اولیه، ساماندهی و توانمندسازی را در خود جای داده است؛ به‌طوری که با همکاری سازمان‌های غیردولتی سال گذشته ۷۰۰ کودک در تهران شناسایی کردیم که حدود ۸۰ درصد اتباع خارجی هستند و برای هر کودک پرونده مددکاری اجتماعی تکمیل شد و پس از بررسی خانواده کودک، تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند به شرطی که کودکان مجدد برای کار به سطح شهر نروند که مددکاران این موضوع را بررسی می‌کنند، اما برای کودکان اتباع تا زمانی که در مراکز میان مدت حضور دارند شرایط دوستدار کودک برای آنها فراهم است تا تعیین تکلیف شوند.
 
وی افزود: ما ۸۸۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی از کودکان و نوجوانان در کشور داریم که بیش از ۶۴۰ مرکز توسط بخش غیردولتی و خیرین اداره می‌شود و سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهاد سیاستگذار نظارت بر روند اجرای کار شرکاء اجتماعی با تسهیلگری موانع را رفع می‌کند.وی بیان کرد: سال گذشته مدیریت کودکان سنین ۳ سال به بالا را به بخش غیردولتی در قالب ماده ۲۶ واگذار کردیم و مطرح شد که شیرخوارگاه‌ها نیز می‌توانند به متقاضیان صاحب صلاحیت واگذار شوند که این فرآیند در استان‌ها انجام شده است. همچنین ما با روند رو به رشد فرزندخواندگی در چند سال گذشته روبه رو شدیم که همکاران به شناسایی فرزندانی که در مراکز نگهداری می‌شدند و قابلیت این را داشتند که به خانواده واگذار شوند پرداختند و سامانه فرزندخواندگی از اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و خانواده‌های متقاضی با پاسخ به سوالات موجود در سامانه فرزند مورد تقاضای خود را به صورت موقت و دائمی در کشور پیدا کنند.

مسعودی‌فرید گفت: فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
وی درباره توانمندسازی زنان و خانواده بیان کرد: علاوه بر ۲۴۰ هزار خانواده تحت پوشش توانستیم ۵ هزار و ۵۰۰ خانوار زن سرپرست پشت نوبتی را وارد چرخه حمایتی کنیم. برای حمایت از خانوارهای دارای چندقلو نیز باید بگویم که تمامی خانوارهای دارای فرزند ۳ قلو بدون توجه به دهک‌ها مورد حمایت سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرند و به تعداد افراد خانوار (تا ۵ نفر) یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و از سایر خدمات مانند دریافت شیرخشک بهره‌مند می‌شوند؛ سال گذشته علاوه بر ۴ هزار خانواده دارای فرزند چندقلو، ۸۰۰ خانوار دیگر به چرخه حمایتی وارد شدند و در حال حاضر جمعاً ۴۸۰۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی به انعقاد تفاهمنامه با صندوق بیمه روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم معلولان و زنان سرپرست خانواری که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند، می‌توانند از این بیمه برخوردار شوند و اکنون بیش از ۳۰ هزار خانوار زن سرپرست دیگر که جز مددجویان بهزیستی قلمداد می‌شدند تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند. یکی دیگر از اقدامات بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار حمایت از کسب و کار بود. از اواخر سال گذشته، ۵۸ گروه همیار زنان در ۲۰ استان مجوز اخذ فروش در فضای مجازی دریافت کردند.مسعودی‌فرید در پایان بیان کرد: از اول اردیبهشت سال جاری هیچ‌گونه ثبت کاغذی درخصوص تماس‌های مردمی با موضوعات مختلف آزار صورت نگیرد و ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی تمام گزارش‌های خود را الکترونیکی ثبت خواهند کرد همچنین سامانه مراکز آسیب اجتماعی نیز به سامانه اورژانس اجتماعی متصل است و برای هر فرد مراجعه‌کننده در قالب یک پرونده واحد خدمات ارائه می‌دهند.
برچسب ها: فرزندخواندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها