به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۲۶۵۸۱۴

درمان انحراف های عضلانی بدن بدون جراحی

درمان انحراف های عضلانی بدن بدون جراحی
گروه علمی:مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: دستگاهی برای درمان انحراف های عضلانی بدون عمل جراحی تولید شده است.صادق کریمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به دستگاه ارزیابی ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی گفت: شرکت ما موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شده است که قابلیت تحلیل دقیق از وضعیت بدنی فرد را دارد. دستگاه ارزیابی ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی با کمک روش عکس برداری از سه نمای قدامی، خلفی و جانبی از بدن اقدام به ارزیابی ناهنجاری‌های بدن می‌کند.او افزود: قبل از عکسبرداری از بدن باید نقاط استخوانی یا همان لندمارک‌ها را روی بدن مشخص و سپس اقدام به عکس برداری کرد. نرم افزار طراحی شده قابلیت تحلیل دقیق از وضعیت بدنی فرد را انجام می‌دهد و در نهایت یک گزارش دقیق از ناهنجاری‌ها و وضعیت اندام‌ها به بیمار و درمانگر می‌دهد. از معایب این روش سرعت ارزیابی، ارزیابی دقیق بیشتر ناهنجاری‌ها در فضای کم است.
 
او ادامه داد: با کمک این نرم افزار درمانگر می‌تواند با کمک تمرینات اصلاحی و توصیه‌های پیشگیرانه اقدام به اصلاح و درمان ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی کند و حتی یک پرونده سلامت برای بیمار خود تشکیل دهد. این شرکت دانش بنیان با توجه به نیاز درمانگران نحوه گزارش دهی را در فرمت‌های مختلفی طراحی کرده است.کریمی با اشاره به دستگاه اندازه گیری ناهنجاری سر به جلو اظهار کرد: ناهنجاری سر به جلو یکی از ناهنجاری‌های شیوع بسیار زیاد وضعیت سر به جلو یا فوروارد هد است. شرکت دانش بنیان ما این دستگاه را با توجه به کاربری آسان و ارزیابی دقیق طراحی کرده تا علاوه بر اصلاح سریع این وضعیت از ناهنجاری‌هایی که به صورت زنجیره‌ای برای فرد به وجود می‌آورد، پیشگیری کند.

او با اشاره به نحوه اندازه گیری زاویه سر به جلو بیان کرد: در اندازه گیری زاویه سر به جلو، ابتدا دو لند مارک مهم در این ناهنجاری که شامل تراگوش گوش و مهر هفتم گردنی است مشخص می‌شود، سپس وسیله ارزیابی روی پایه نصب می‌شود و شاخص L شکل داخل سوراخ وسیله قرار داده می شود به صورتی که ضلع کوتاه آن باید روی مهره هفتم گردنی قرار گیرد. قبل از اندازه گیری از بیمار می‌خواهیم در وضعیت طبیعی روزانه و بدون گارد گرفتن و با تحمل وزن روی دوپا قرار گیرد.او ادامه داد: پس از این شاخص متحرک حرکت داده به صورتی که روی تراگوش گوش قرار گیرد. زاویه که دستگاه به ما نشان می‌دهد زاویه سر به جلو خواهد بود. توجه کنید قبل از حرکت بازوی متحرک گونیامتر را تنظیم و می‌توانید از زاویه ۹۰ درجه حرکت دهید و سپس نسبت به خط عمود با افق زاویه اصلی را بدست آورید. طبق منابع مختلف زاویه بدست آمده را نسبت به خط افق و عمود می‌توانید تحلیل کنید. زاویه کمتر از ۴۲ درجه نسبت به خط عمود سر به جلو تلقی می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به دستگاه ارزیابی وضعیت لگن یا تیلت سنج لگن گفت: وضعیت لگن هر فرد به عنوان مرکز ثقل بدن نقش مهمی در ساختاری اسکلتی عضلانی و بسیاری از مشکلات و درد‌های ستون فقرات و اندام تحتانی دارد. ارزیابی وضعیت لگن از این رو اهمیت بسیار زیادی در تشخیص انواع ناهنجاری ها برای درمانگران دارد. ما با طراحی تیلت سنج لگنی امکان ارزیابی وضعیت لگن را برای درمانگران بدن با توجه به نیاز به دستگاه‌های دارای اشعه مضر و با هزینه‌های زیاد فراهم کرده‌ایم.او افزود: برای اندازه گیری تیلت جانبی لگن با استفاده از دو لند مارک و قرار دادن وسیله روی این دو نقطه تیلت جانبی ارزیابی می‌شود. در حالت نرمال باید درجه تیلت سنح روی صفر قرار گیرد. جهت ارزیابی تیلت قدامی و خلفی لگن با استفاده از دو لندر مارک و قرار دادن دو بازوی وسیله بر روی این دو نقطه تیلت قدامی و خلفی اندازه گیری می‌شود. ۸ تا ۱۵ درجه نرمال تلقی می‌شود و بیشتر از آن تیلت قدامی لگن و کمتر از ۸ درجه تیلت خلفی لگن است.

کریمی با اشاره به دستگاه ارزیابی قوس ستون فقرات بیان کرد: کایفومتر دستگاهی جهت ارزیابی قوس ستون فقرات پشتی یا انحنا بوده که در ناحیه پشتی ستون فقرات استفاده می‌شود. با توجه به عدم استفاده از اشعه مضر مانند دیتگاه‌های رادیوگرافی این دستگاه طراحی شده این شرکت دانش بنیان امکان ارزیابی دقیق و سریع وضعیت کایفوز را فراهم می‌کند.او ادامه داد: برای اندازه گیری زاویه کایفوز با استفاده از کایفومتر ابتدا بیمار در وضعیت طبیعی و تحمل وزن به صورت مساوی روی دو پا قرار می‌گیرد. سپس ارزیاب لندمارک‌های T۲ / T۳ و مهره‌های T۱۱.T۱۲ شناسایی و علامت گذاری می‌کند. در حالی که بیمار بدون پوشش است با قرار دادن دو بلوک کایفومتر روی لندمارک‌ها که به صورت پرگار قرار دارد، درجه کایفوز پشتی یا ناحیه توارسیک به ما نشان داده می‌شود. نرم انحنا ستون فقرات در ایران در مقالات مشخص شده و می‌توان با توجه به سن و جنسیت اندازه گیری انجام شده را مقاسیه کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: اسکولیومتر دستگاه ارزیابی انحراف جانبی ستون فقرات یا اسکولیوزیس در بسیاری از مراکز درمانی و توانبخشی استفاده می‌شود. شرکت دانش بنیان ما با طراحی انواع مختلف اسکولیومتر ارزیابی این ناهنجاری که در برخی افراد به خصوص زنان حدود ۸ برابر بیشتر از مردان است در جوامع وجود دارد.او با اشاره به نحوه اندازه گیری اسکولیوز گفت: با توجه به لندمارک‌های مشخص، ستون فقرات را به چهار بخش تقسیم می‌کنیم. مهره‌های هفتم گردنی تا مهره چهارم پشتی، مهره هشتم پشتی، مهره ۱۲ پشتی و ۵ مهره کمری تقسیم بندی انجام و با کند مارک یا ماژیک علامت گذاری می‌شود.او ادامه داد: بیمار باید وضعیت تست آدامز قرار گیرد و بدون حرکت اسکولیومتر را بر روی قسمت‌های مشخص شده قرار می‌دهیم که با حرکت دادن عقربه تا زمانی که حباب در وسط آن قرار گیرید. درجه چرخش و شیب به عنوان اسکولیوزیس تلقی می‌شود. وضعیت نرمال تا ۷ درجه بوده که بیشتر از آن اسکولیوزیس است.

کریمی بیان کرد: پدسکوپ یا جعبه آینه یکی از تجهیزات بسیار پر کاربرد در مراکز ارزیابی کف پا و ارتوپد فنی استفاده از انواع پدسکوپ‌های نوری یا دوربین دار برای ارزیابی قوس‌های کف پا است. این دستگاه برای ارزیابی وضعیت قوس‌های کف پا مانند کف پای صاف flat foot یا گود که توسط شرکت ما در انواع مختلف تولید و طراحی شده است.او با اشاره به نحوه ارزیابی قوس‌های کف پا اظهار کرد: بیمار بدون پوشش در کف پا روی دستگاه پدسکوپ یا جعبه آینه قرار می‌گیرد و باید وزن بدن روی هر دو پا تقسیم شود. قوس‌های کف پا با کمک نور که داخل دستگاه طراحی شده روی آینه منعکس می‌شود و درمانگر با کمک تصویر کف پا تشخص قوس کف پا و توزیع فشار کف پا را انجام می‌دهد. این ارزیابی بشتر به صورت کیفی است و برای کمی کردن اطلاعات باید از پدسکوپ‌های دوربین دار و یا فوت اسکنر استفاده می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: گونیامتر‌ها انواع مختلف دارند که کاربرد ارزیابی دامنه حرکتی ROM مفاصل مختلف بدن را انجام می‌دهند. این شرکت تنها تولید کننده کیت‌های گونیامتری در انواع مختلف و سایز‌های مختلف است. گونیامتر‌های ۳۶۰ درجه در سایز‌های بزرگ، متوسط و کوچک، گونیامتر ۱۸۰ درجه، گونیامتر انگشتی، گونیامتر ارزیابی شست کج، گونیامتر زاویه Q، گونیامتر چرخش استخوان ران یا آنتی ورژن ران، گونیامتر چرخش استخوان ساق، گونیامتر دامنه شامل آن می شوند.او افزود: محصولات این شرکت یک مجموعه از انواع تمرینات پا است که برای درمان و اصلاح ناهنجاری‌های کف پا استفاده می‌شود. با کمک یک رولر برای رها سازی عضلات کف پا است که در افراد دارای کف پای صاف استفاده می‌شود. با توجه به وجود انواع کش‌های مقاومتی در مقاومت‌های مختلف برای تقویت عضلات اینترنسیک کف پایی استفاده می‌شود. یکی از مشکلات افراد دارای کف پای صاف ضعف عضلات ریز کف پایی است که با کمک دستگاه باشگاه اقدام به تقویت عضلات می‌شود که برای اولین بار توسط مرکز ما تولید شده است.

کریمی بیان کرد: تجهیزات و دستگاه‌های ارزیابی دیگری هستند که توسط شرکت ما تولید و طراحی شده اند که می توان از دستگاه ارزیابی وضعیت شانه نابرابر، دستگاه ارزیابی شانه به جلو، دستگاه ارزیابی افت استخوان ناوی، خط کش منعطف، کالیپر استخوان، کالیپر چربی سنج، آرکومتر، کیت آنتروپومتری یا پک استعداد یابی ورزشی، پک لیزری پاسچر، بند TRX، باشگاه پا یا FOOT GYM و تجهیزات تمرین درمانی و حرکات اصلاحی نام برد. 
برچسب ها: تکنولوژی جدید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها