به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۲۶۵۹۳۳

انتقاد به لغو زمان برگزاری آزمون دستیاری

انتقاد به لغو زمان برگزاری آزمون دستیاری
گروه جامعه: رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه هنوز رای دیوان در خصوص لغو آزمون دستیاری صادر نشده است، گفت: برگزاری این امتحان به مشکلی پیچیده تبدیل شده است و وزارت بهداشت و معاونت آموزشی این وزارتخانه به تنهایی نمی‌توانند زمان برگزاری آن را نهایی کنند.دکتر سعید هاشمی نظری ضمن بیان این مطلب در خصوص زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری اظهار کرد: اکنون بیش از یک سال است که تمام ابعاد جامعه با پدیده‎ای جدید مواجه شده است که بالطبع چالش ‏های جدیدی را تحمیل و برنامه‎ های جاری و آتی را با تغییراتی مواجه ساخته است. نظام آموزشی و در رأس آن آزمون‏ ها به عنوان تجمعی با احتمال ریسک گسترش بیماری، نیز به تبع بقیه موارد دستخوش تحول در برنامه ‎ریزی و زمانبندی اجرا شده‌اند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در سالی که گذشت، با همدلی میان داوطلبان، وزارت متبوع و دانشگاه ‎های علوم‎پزشکی، آزمون‎ های دوره‎ای و ورودی علوم‎پزشکی با رعایت حداکثری پروتکل‎ های بهداشتی، برگزار شد. در این میان اما دوره ۴۸ آزمون دستیاری، با تفسیر و تعبیر متفاوت نظر کارشناسانه وزارت بهداشت از سوی معترضان به زمان آزمون، مورد اعتراض گروهی از داوطلبان این آزمون قرار گرفت.رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: حال آنکه زمان‌بندی برگزاری آزمون دستیاری مطابق با روال سابق از آذرماه ۹۸ بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرکز قرار داده شده بود و بررسی ‎ها نشان از رعایت آیین‎ نامه‎ ها و نبودن مشکل حقوقی به خصوص در حیطه فاصله اعلام منابع تا زمان برگزاری آزمون، یعنی بازه‎ سوم اردیبهشت ۹۸ تا اسفند ماه ۹۹ داشت. 

نظری گفت: علی‎رغم تمامی تلاش ‎هایی که در راستای استیفای حقوق گروهی که خود را برای آزمون اسفندماه آماده نموده‏ بودند،صورت پذیرفت، معترضین، شکایت خود را به دیوان عدالت اداری بردند و دیوان نیز بنابر وظیفه قانونی خود به پیگیری موضوع پرداخت. رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی افزود: در اواخر بهمن ماه در نشست مشترکی که بین وزیر بهداشت و معترضین برگزار شد، برای احترام به خواسته این دسته از داوطلبان زمان آزمون به ۲۰ فرودین ۱۴۰۰ تغییر یافت. بر اساس تعاملی که نمایندگان معترضین در جلسه داشتند این احساس وجود داشت که این تاخیر به عنوان یک سیگنال مثبت باعث شود که مساله به شکل مسالمت آمیز حل شود.

به گفته وی، متأسفانه معترضین برگزاری آزمون به طرح شکایات خود ادامه دادند.  معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز علاوه بر دفاع حقوقی سعی کرد شرایط خاص کشور و کرونا و وزارت را بازگو نماید و تاکید شد که تغییر به صلاح نیست. علی رغم این تلاش ها با دستور موقت دیوان مقرر شد که امتحان ۲۰ فروردین برگزار نشود اما هنوز رای دیوان صادر نشده که بتوان روال قانونی مربوطه را طی نمود.دکتر نظری ادامه داد: بدین ترتیب آزمونی که اکنون می‎ توانست تمام شده باشد و  پزشکانی که می‏ توانستند بر بالین بیماران باشند، امروز سردرگم زمان است. در نتیجه مسأله ه‏ای بسیار ساده به کلاف سردرگمی تبدیل شده اند که به نظر می‏ رسد باز شدن آن نیاز به تلاش و همدلی بسیار دارد.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: قدر مسلم شرایط و بار روانی وارد بر داوطلبان این آزمون، که اکنون در خط مقدم دفاع از سلامت جامعه، خالصانه خدمت می‎ کنند، بر مسؤلان پوشیده نیست. در این مدت نیز وزارت متبوع و معاونت آموزشی به اشکال مختلف و با تلاشی مضاعف پیگیر پرونده بوده و به جهت کاهش تنش‎ های روانی داوطلبین سعی شده است حفظ آرامش به عنوان یک اصل در تمامی مراحل، مد نظر قرار گیرد.نظری تاکید کرد: به دلیل اینکه توسط تعدادی از داوطلبین شاکی آزمون دستیاری که بر نظرات خود به صورت افراطی اصرار می ورزند موضوع به قوه قضاییه کشیده شده و برخی معترضان از تمامی ابزارها برای پیگیری شکایت خود در مجلس و سایر سازمان های نظارتی استفاده می برند بنابراین ابعاد این امتحان به مشکلی پیچیده تبدیل شده است و وزارت بهداشت و معاونت آموزشی به تنهایی نمی توانند زمان آن را نهایی کنند.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به عنوان وظیفه به شدت پیگیری موضوع را از طریق مراجع قانونی انجام می دهد تا مناسب ترین تاریخ برای برگزاری امتحان مشخص شود. امروز شرایط ناپایدار کرونا ثابت کرده است، هرگونه تعللی سبب از دست دادن زمان بسیار زیادی خواهدشد که با توجه به ارتباط تنگانگ داوطلبان این آزمون به عنوان بخشی از مدافعان سلامت، این مساله به ضرر آحاد مردم و افزایش دشواری برگزاری آزمون به دلیل شرایط پیش رو خواهد بود.
برچسب ها: آزمون دستیاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها