به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۶۵۹۵۳

اقتصاد ایران به چه سمت و سویی می‌رود؟

اقتصاد ایران به چه سمت و سویی می‌رود؟
گروه اقتصادی: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: رییس بانک مرکزی نیز اذعان داشت، که بیشتر کسری بودجه از طریق انتشار پول جبران می‌شود که پیامدهای تورمی آن را می‌توان در ماه‌های آینده در اقتصاد مشاهده کرد. بنابراین وضعیت اقتصاد در سال جدید قطعا بهتر از سال گذشته نخواهد شد.لطفعلی بخشی  در مورد چشم انداز اقتصادی ایران اظهار داشت: این موضوع به دو عامل بستگی دارد که مهمترین و نخستین آن تحریم‌های اقتصادی است. کشور ایران موضع سختگیرانه‌ای را در پیش گرفته که چشم انداز ما را امیدوار نمی‌کند.وی ادامه داد: البته بسیاری از کشورهای منطقه مانند عربستان، اسرائیل و ترکیه تا خریداران نفت ایران مانند چین، کره جنوبی و هند از تحریم اقتصادی ایران خشنود هستند. بنابراین مسوولان لازم است در این دیدگاه تا حدودی تجدید نظر کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح دومین عامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور گفت: دومین مورد مربوط به محیط کسب وکار ماست. متاسفانه دولت در این موضوع نیز سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته و نمونه آن را در بازار مرغ مشاهده کردیم. از همین روی دولت باید دست از این روش دستوری بردارد و اجازه دهد تا بازار خود تصمیم گیر باشد.بخشی افزود: باید توجه داشت که وقتی تصمیم براساس بازار است، سود کلانی نصیب رانت‌خواران نمی‌شود اما در روش کنونی منافع کلانی وجود دارد که نمونه آن را در تخصیص ارز 4200 تومانی مشاهده کردیم.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه در سال جاری گفت: احتمالا کسری بودجه امسال به بالاترین رقم خود خواهد رسید و حتی رییس بانک مرکزی نیز اذعان داشت، که بیشتر کسری بودجه از طریق انتشار پول جبران می‌شود که پیامدهای تورمی آن را می‌توان در ماه‌های آینده در اقتصاد مشاهده کرد. بنابراین وضعیت اقتصاد در سال جدید قطعا بهتر از سال گذشته نخواهد شد.

وی در مورد تاثیر مذاکرات برجام بر اقتصاد کشور گفت: نباید فراموش کرد که در کشور ما مذاکره کننده تصمیم‌گیر نیست اما اگر هدف کمک به مردم باشد باید این روند تغییر کند. باید در اینگونه شرایط سود و زیان مردم را محاسبه کرد و براساس آن تصمیم گیری کرد. باید پرسید که تحریم چه دستاوردی برای مردم ما داشته است؟این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در نظام بین الملل کنونی همه کشورها بجز ایران به دنبال منافع ملی خود هستند بطوری که کشور افغانستان که مدیون کشور ماست، موضوع آب در برابر نفت را مطرح می‌کند در حالیکه گلوگاه اقتصاد آن یعنی چابهار در اختیار ایران است. البته این مختص افغانستان نیست و چون همه می‌دانند ما با قدرتهای بزرگ درافتادیم  این مواضع را در قبال ما می‌گیرند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها