به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۶۶۰۰۰

نحوه محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری

نحوه محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری
گروه اقتصادی: در اینجا قصد داریم به بیان نکاتی در خصوص خرید طلا بپردازیم. کاری که اگرچه لذت‌بخش است اما چالش‌های فراوانی به همراه دارد.

چگونگی محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار
همه ما می‌دانیم که اگر چه قیمت روز طلا از سوی اتحادیه طلا و جواهر مشخص می‌شود اما در زمان خرید طلا ممکن است یک مدل انگشتر طلا در یک طلافروشی با یک قیمت و در طلافروشی دیگر با قیمت دیگری عرضه شود و یا یک طلا فروش مقدار زیادی تخفیف به ما بدهد، اما طلافروش دیگری این کار را نکند، این سوال مطرح است که قیمت طلا چگونه مشخص می‌شود. که می‌توان شاهد این همه تفاوت در زمان خرید بود؟شاید جالب باشد بدانید که طلافروشان قیمت نهایی طلای مورد نظر شما را با فرمول زیر محسابه می‌کنند:(وزن طلا x (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلا در روز)) + ۷% سود طلا فروش + ۹% مالیات بر ارزش افزوده پس در صورتی که یک طلافروش قیمت کمتری روی طلا می‌گذارد به این معنا است که از سود فروش خود می‌کاهد، این مسئله در مورد تخفیف دادن زمان خرید نیز صدق می‌کند.

اجرت ساخت طلا چیست و چگونه محاسبه می‌شود
همانطور که از نامش پیدا است اجرت ساخت طلا در واقع دستمزد طلاساز است، این مقدار به قیمت یک گرم طلای خام اضافه شده و در وزن کل ضرب می‌شود. مقدار اجرت ساخت برای طلاهای مختلف متفاوت است، این مقدار بستگی به فاکتورهای مختلفی از جمله طراحی مدل، نحوه تراشکاری، وجود نگین یا سنگ روی طلا می‌شود.پس برای اینکه در محاسبه قیمت خرید طلا بتوانید از این فاکتور استفاده کنید می‌توانید از فروشنده بپرسید که طلای مد نظر شما چقدر اجرت ساخت دارد.

نحوه مشخص کردن اجرت روی طلاهای مختلف متفاوت است به طور مثال گاهی اجرت ساخت یک طلا مشخص است اما گاهی نیز برخی طلاها دارای اجرت درصدی هستند، به طور مثال روی یک سرویس طلا جدید نوشته شده است که اجرت ساخت ۱۸ درصد، این به آن معنا است که قیمت روز طلا هرچقدر باشد ۱۸ درصد آن قیمت به عنوان دستمزد ساخت از خریدار دریافت می‌شود. بنابراین نمی‌توان از یک الگوی خاص و مشخص برای محاسبه اجرت ساخت استفاده کرد.

آیا خرید طلای نو سرمایه‌گذاری موفقی است؟
حال که به نحوه قیمت‌گذاری روی طلا آشنا شدیم به این نتیجه می‌رسیم که خرید هر طلایی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری موفقی باشد به ویژه در کوتاه‌مدت، پس اگر قصد دارید روی خرید طلا سرمایه‌گذاری کنید شما را به مطالعه این بخش دعوت می‌کنیم.در ابتدا باید گفت که خرید طلا در هر شرایط و موقعیتی بهترین و امن‌ترین روش سرمایه‌گذاری در مقایسه با امور دیگر است، این روش سرمایه‌گذاری نیز در بلندمدت سوددهی بیشتری خواهد داشت، اما سوال اینجا است که اگر به قصد سرمایه‌گذاری طلا بخریم چه طلایی بهتر است؟ سکه، طلای نو، طلای دست دوم یا طلای آب شده.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم باید بگوییم که در مقایسه میان طلا و سکه، سکه در زمان فروش سوددهی بیشتری نصیب شما خواهد کرد، چرا که برای سکه کارمزدی تعیین نمی‌شود.در انتخاب میان سکه و طلای دست دوم یک فرضیه مطرح است، مثلا شما یک مدل انگشتر طلا دست دوم را برای خرید انتخاب می‌کنید اما این ریسک وجود دارد که طلای انتخابی شما فاقد اصالت یا تقلبی باشد، اصولا  کارشناسان حوزه طلا معتقدند که خرید طلای دست دوم ریسک بالایی دارد و این کار را پیشنهاد نمی‌کنند. بهترین گزینه در این حالت خرید طلای کم اجرت است.خرید طلای آب شده نیز یک راه بسیار پرسود برای سرمایه‌گذاری است اما به شرطی که آن را از جای مطمئن خریداری کنید چرا که تقلب و ناخالصی در این شکل از خرید و فروش طلا بسیار زیاد است.

کلام پایانی
باید بگوییم که هیچ فرقی نمی‌کند کدام شکل از طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب  می‌کنید، مهم این است که شما می‌توانید با خرید طلا پول خود را پس‌انداز کنید و در دراز مدت از سوددهی آن بهره‌مند شوید. بنابراین می‌توان گفت که خرید طلا یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری است، حال فرقی نمی‌کند که شما برای این کار خرید سکه طلا را انتخاب کرده‌اید، طلای دست دوم می‌خرید یا تصمیم می‌گیرید که طلای آب شده خریداری کنید.اگر قصد دارید جدیدترین مدل‌های طلا و جواهر روز دنیا را به عنوان سرمایه‌گذاری در بخش طلا خریداری کنید در سایت زر انواع مدل انگشتر طلا، جواهرات سنگین و سبک و امکان خرید طلای سفارشی برای کاربران فراهم شده است، شما می‌توانید برای مشاهده مدل‌های جدید سرویس طلا، جدید برترین مدل‌های روز دنیا را در گالری سایت زر به نشانی www.zar.ir/ با فعالیت زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر، دارا بودن مجوز کسب و کارهای اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی و سایر مجوزهای لازم در این بخش یک انتخاب مطمئن برای خرید و سفارش ساخت طلا با نرخ مصوب به صورت آنلاین داشته باشید.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها