کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عارضه‌ای که منجر به سرطان دهان می‌شود

24 فروردين 1400 ساعت 13:28


گروه علمی:یک متخصص دهان و دندان گفت: لکه‌های لکوپلاکی اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به سرطان دهان شود.مارال قربان زاده، متخصص دهان و دندان  درباره بیماری لوکوپلاکیا اظهار کرد: این عارضه موجب ایجاد  لکه‌های سفید بر روی لثه‌ها، پوشش دهان و زبان می شود. گاهی با  تحریک کننده هایی مانند سیگار کشیدن بیماری لوکوپلاکی شدت می‌گیرد. در حالت کلی وجود این لکه‌های سفید بی‌ضرر هستند و به خودی خود درمان خواهند شد اما اگر لوکوپلاکی وجود داشته باشد ممکن است به سرطان دهان ختم شود.قربان زاده از علائم بیماری لوکوپلاکیا گفت: این نوع بیماری باعث ایجاد تکه‌های ضخیم، پلاک مانند سفید برجسته در غشا‌های مخاطی دهان می‌شود که ممکن است شفاف یا خاکستری ظاهر شوند. شدت آن بستگی به نوع بیماری دارد؛ لکه‌های لکوپلاکی اغلب بدون درد هستند.
 

او درباره نقاط  در معرض خطر بیان کرد: معمولا پوشش داخل گونه‌ها، لثه‌ها، زیر زبان، همچنین خود زبان در معرض خطر این نوع بیماری هستند. در بعضی موارد، لکه‌های بیماری لوکوپلاکیا در کنار دهان در قسمت‌های دیگر بدن نیز ممکن است روی دهد، مناطقی مانند اندام‌های تناسلی هم اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد.قربان زاده تصریح کرد: پزشکان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که چه عللی موجب ایجاد این بیماری می‌شود. اما به نظر می‌رسد آسیب مداوم به بافت‌های دهان، علت بزرگ و ضخیم شدن این لکه‌هاست. در این فرآیند ماده‌ای به نام کراتین شکل می‌گیرد. به طور کلی، هر چیزی که باعث آسیب یا استرس به بافت‌های دهان شود، ممکن است یک عامل خطر برای لکوپلاکیا باشد.

او درباره عواملی که ریسک خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند، گفت: افراد در صورت مصرف دخانیات به مدت طولانی و یا بیش از حد می توانند در ایجاد این نوع عارضه نقش داشته باشند. ویروس پاپیلومای انسانی ، همان ویروسی است که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. عوامل دیگری مانند تضعیف سیستم ایمنی بدن با بیماری هایی  مانند اچ آی وی، شیمی درمانی و جراحی ارگان‌ها نیز در بروز این نوع عارضه تاثیر دارند.قربان زاده بیان کرد: سوزش شدید یا مکرر دهان بر اثر مصرف مایعات داغ و یا غذا‌های تند، استفاده بیش از حد و یا طولانی مدت از محصولات ساینده مانند بلیچینگ دندان‌ها (سفید کردن دندان ها)، نصب نادرست دندان مصنوعی، دندانه دار و یا زبر بودن سطح دندان، استفاده بیش از حد و یا طولانی مدت از اسپری‌های استروئیدی بدون شستشوی دهان پس از استفاده از آن، بهداشت نامناسب دهان،گاز گرفتن گونه یا زبان، استفاده بیش از حد از الکل، جویدن آجیل می توانند در بروز این نوع عارضه موثر باشند.


کد مطلب: 266022

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266022/عارضه-ای-منجر-سرطان-دهان-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir