به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۲۶۶۰۵۸

سیدحسن خمینی اساساً امکان ثبت‌نام نداشت!

سیدحسن خمینی اساساً امکان ثبت‌نام نداشت!
گروه سیاسی: سایت دیده‌بان ایران نوشت: پس از اعلام خبر منع نامزدی حجت الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه در تحلیل این خبر از قول یک منبع آگاه نوشت: باتوجه به نهایی شدن مصوبه قانون انتخابات در شورای نگهبان، بسیاری از کاندیداهایی که سابقه اجرایی موثری ندارند، نمی‌توانند ثبت نام کنند.
وی همچنین با اشاره به خبر انصراف سیدحسن خمینی هم گفت: ایشان هم به همین دلیل امکان ثبت نام به عنوان کاندیدا را نداشتند.
گفتنی است خبرگزاری فارس در حالی از نهایی شدن مصوبه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نام برده است که روز گذشته عباسعلی کدخدایی از رد این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بود. نمایندگان مجلس انقلابی هم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 24 فروردین) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح چند ماده این طرح جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. براساس مصوبه جدید انتخابات، مقام سیاسی موضوع بندهای «الف» تا «ج» ماده (۷۱ (قانون مدیریت خدمات۱۳۸۶/۷/۸ مصوب کشوری، معاون رؤسای قوای سه گانه، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار استانهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، شهردار شهرهای بالای سه میلیون نفر جمعیت،‌ رئیس سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور شامل سابقه لازم سیاسی هستند. خبرگزاری فارس همچنین در گزارش دیگری با این عنوان که "چرا رهبر انقلاب کاندیداتوری سیدحسن خمینی را به صلاح ندانستند؟" نوشت: هرکسی که اندک آشنایی با فضای سیاسی کشور داشته باشد،‌ به‌خوبی می‌داند که شورای نگهبان اجازه ورود افرادی را که تجربه‌های مشخص مدیریت کلان سیاسی نداشته باشند به انتخابات نمی‌دهد. کما اینکه در ادوار مختلف، افراد دارای سابقه وزارت و وکالت نیز از فیلتر این شورا عبور نکرده‌اند. با این وجود، طبیعتاً سیّدحسن خمینی که فاقد هرگونه تجربه اجرایی در سطوح عملیاتی یا راهبردی کشور است، شانسی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان نداشت. فارس در نهایت به نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی توصیه می کند: به نظر می‌رسد پرداختن به فعالیت‌های علمی و تلاش برای ترویج اندیشه‌های امام راحل از طریق مؤسسه تنظیم و نشر آثار بنیانگذار انقلاب، به صلاح سیّدحسن خمینی نزدیک‌تر است تا ورود به حیطه‌ای که معلوم نیست چه بازی‌های پیچیده‌ای برای آن طراحی شده است که نهایتا سیدحسن خمینی هم هوشمندانه این توصیه را پذیرفتند.

سایت خبری نامه نیوز نزدیک به جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت هم نیز در واکنش به خبر منع حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نوشت: "اعلام عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی اما موضوعی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذاشت. این مساله قطعا برای اصلاح‌طلبان با چالش‌هایی همراه خواهد بود. زیرا در چند هفته اخیر همه امیدشان به پای صندوق آوردن بدنه اجتماعی، استفاده از ظرفیت سیدحسن خمینی بود و حالا دیگر او نیست. لذا این سوال مطرح است که در این مرحله چه تصمیم خواهند گرفت. آیا سراغ گزینه‌های عموما حداقلی خود رفته با امثال محمدرضا عارف وارد این رقابت‌ها می‌شوند یا اینکه یک بار دیگر سر خانه ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب بر می‌گردند. گزینه نخست البته محتمل‌تر است زیرا شانس اصلاح‌طلبان برای ائتلاف و استفاده از الگوی سال 92 و 96 نسبت به قبل کاهش یافته است. نه محمد جواد ظریف تا کنون راضی شده که نامزد شود و آنان را نمایندگی کند و نه علی لاریجانی تکلیف کاندیداتوری خود را روشن کرده است! این را نیز باید توجه داشت که رویگردانی اصلاح طلبان از لاریجانی و رفتار سردی که با وی داشتند او را تا حدی به سوی اصولگرایان متمایل کرده است. چنانچه حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اخیر گفته که «برخی از اصولگرایان لاریجانی را قبول دارند و او قطعا در این طیف حمایت دارد.» پیش از این نیز شایعاتی درباره حمایت برخی از اصولگرایان از لاریجانی مطرح شده بود. به هر ترتیب باید منتظر ماند تا اصلاح‌طلبان خبر نیامدن سیدحسن خمینی را هضم کرده و بعد از آنکه قدری از این شوک خارج شدند، به فکر راه چاره‌ای افتند."
 
برچسب ها: سید حسن خمینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها