کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رييس شوراي شهر تهران درباره خطر شلوغي مترو و اتوبوس‌هاي شركت واحد هشدار داد

تعداد فوتي‌هاي كرونا در تهران به ۱۰۰ نفر رسيد

روزنامه اعتماد , 25 فروردين 1400 ساعت 10:50


گروه جامعه: به دنبال هشدارهاي مكرر فرمانده قرارگاه عملياتي مقابله با كرونا در كلان‌شهر تهران نسبت به وخامت شرايط پايتخت و حركت به سمت موج‌هاي شديدتر مرگ و بستري به دليل تداوم روال عادي تردد عمومي، در دومين روز ظرف هفته جاري، آمار فوتي‌هاي كرونا در تهران به رقم نگران‌كننده رسيد. در حالي كه سه روز قبل، عليرضا زالي هشدار داده بود كه ظرف يك شبانه‌روز در شهر تهران 70 مبتلاي كرونا فوت كرده‌اند، ديروز محسن هاشمي؛ رييس شوراي شهر تهران، در جلسه علني شوراي شهر، اعلام كرد كه ظرف شبانه روز 22تا 23 فروردين، آمار فوتي‌هاي كرونا در پايتخت به 100 نفر افزايش يافته است. با اعلام هاشمي حالا بايد گفت كه در يك شبانه‌روز و در فاصله هر 14 دقيقه، يك مبتلاي كرونا در تهران جان خود را از دست داده است.

با توجه به هشدارهاي اخير وزير بهداشت درباره وخيم‌تر شدن شرايط كشور از بابت بستري و مرگ كرونا، علت مخالفت ستاد ملي مقابله با كرونا با تعطيلي موقت پايتخت واقعا غير قابل درك است آن هم در حالي كه مسوولان شهري تهران، تاكيدهاي مكرر دارند كه تردد عمومي و حتي ترافيك تهران در مقايسه با هفته گذشته، تغيير محسوسي نداشته چون نظارت قدرتمندي بر محدوديت‌هاي تردد اجتماعي و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي اعمال نمي‌شود. ديروز هم رييس شوراي شهر تهران با هشدار نسبت به تاثير قابل توجه تردد جمعيت پايتخت با وسايل حمل و نقل عمومي و انتقال غير قابل انكار ويروس در فضاهاي بسته مترو و اتوبوس به دليل تراكم بالاي جمعيت افزود: «شرايط كرونايي بسيار حاد است و تعداد فوتي‌ها در تهران به نزديك ۱۰۰ نفر رسيده و اگر همين‌طور پيش برويم بالاتر هم مي‌رود.»

محسن هاشمي در حاشيه جلسه 286 شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: «اولين دستور جلسه به صورت دو فوريتي بود و اعضاي شورا از شهردار تهران خواستند كه يك گزارش تحويل و تحول همانند كاري كه در ابتداي دوره براي شهرداري دوره قبل انجام داديم تهيه كند. با توجه به عقب افتادن رسيدگي به پرونده باغات، كل صحن به پرونده باغات اختصاص داشت و امروز تعدادي از پرونده‌ها راي باغ و تعدادي راي غيرباغ گرفته‌اند.» هاشمي درباره وضعيت حمل و نقل عمومي گفت: «ما مصوبات بسيار خوبي در دولت داريم و قول‌هاي خوبي داده مي‌شود اما عملا هيچكدام آنها به نتيجه نمي‌رسد و آنچه كه درباره آن به نتيجه رسيده‌ايم نيز خريد اتوبوس از بودجه خود شهرداري تهران بوده است. البته اتوبوس‌ها و واگن‌هاي قديمي در حال نوسازي هستند اما درباره تامين تجهيزات نو هنوز هيچ فعاليت جدي شروع نشده است. تقريبا يك سال است كه با كمك معاونت فناوري رياست‌جمهوري يك پژوهش عملگرا انجام شد و پيشرفت عمليات ساخت قطار داخلي مترو از نظر طراحي به ۸۵ درصد و از نظر ساخت به ۷۵ درصد رسيد. يك قطار هم توسط رييس‌جمهوري رونمايي شد و در آن جلسه رييس‌جمهوري دستور داد كه از اين قطار توليد شود. از مصوبه واردات هزار واگن، ۴۲۰ واگن هنوز باقي مانده است كه درباره آن تصميم‌گيري نشده است و دولت مي‌تواند براي اين ۴۲۰ واگن به صورت ريالي براي كارخانجات داخلي تامين اعتبار كند. 

شهرداري تهران قراردادي با شركت واگن‌سازي تهران براي تامين ۱۰۵ واگن امضا كرده و اين اتفاق مي‌تواند به سرعت شروع شود و در انتهاي كار دولت، حداقل اين پول تامين شود و در شوراي شهر و شهرداري بعدي شاهد حضور اين واگن‌ها در سيستم حمل ونقل عمومي تهران باشيم.»  هاشمي در توضيح نگراني‌هاي شوراي شهر بابت وضعيت شيوع كرونا در تهران گفت:« شرايط كرونايي بسيار حاد است و تعداد فوتي‌ها در تهران به نزديك ۱۰۰ نفر رسيده است و اگر همين‌طور پيش برويم بالاتر هم مي‌رود. در حمل و نقل عمومي براساس گزارشات بين‌المللي اعلام شده، اگر زمان كمي در واگن و اتوبوس باشيم، خطر كمتر است و توصيه هم كردم كه مردم، بيش از ۲۰ دقيقه در وسايل حمل و نقل عمومي نمانند. اما با توجه به اينكه اين بيماري با شرايط واكسيناسيون، در يك سال آينده هم وجود خواهد داشت پس لازم است كه دولت نسبت به قولي كه براي تامين ناوگان حمل و نقل عمومي داده است تلاش بيشتري كند. البته نمي‌دانم چه مشكلي وجود دارد چون دولت بايد براي تامين ناوگان حمل و نقل عمومي تامين اعتبار كند و اين هم كار سختي نيست.»

 


کد مطلب: 266184

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266184/تعداد-فوتي-هاي-كرونا-تهران-۱۰۰-نفر-رسيد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir