به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۲۶۶۱۸۶

جدیدترین اخبار فناوری و اختراعات برای مقابله با شیوع کووید 19 را میدانید؟

گروه فناوری: شیوع جهانی بیماری کووید-۱۹ از دو سال گذشته تاکنون، زندگی میلیاردها نفر را در جهان مختل کرده است. در این دوره شنیدن هر خبری در رابطه با اختراعات و اکتشافات جدید برای از بین بردن این ویروس می‌تواند برای همه ما خوشایند و خوب باشد.
باید این نکته را ذکر کرد که پاندمی کرونا، باعث پیشرفت سریع برخی فنآوری‌ها شده و صاحبان بعضی صنایع را به ثروت‌های بزرگ رسانده است. از این میان می‌توان به صنایع داروسازی و شرکت‌های دانش بنیان کشف اختراعات برای مقابله با این ویروس اشاره کرد. جدیدترین اخبار فناوری در مورد کووید 19 را ما در این مقاله برایتان خواهیم گفت.



جدیدترین اخبار فناوری و اختراعات برای مقابله با کووید 19 را میدانید؟
یکی از جدیدترین اخبار فناوری کرونا کمک از موش‌های تراریخته کوویدسا برای ارزیابی واکسن‌های ایرانی برکت است. به گفته آقای شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان "در چند سال اخیر، بحث دستکاری ژنتیک حیوانات در کشور شروع شده است و در پژوهشگاه رویان نیز چند حیوان تراریخت داریم که مدل‌های مختلف بیماری‌ها است؛ این پروژه در رویان تحت عنوان "کوویدسا" دنبال می‌شود که در آن یک پروتئین، مخصوص گیرنده‌هایی که در سلو‌ل انسانی است و ویروس می‌تواند به آن متصل شود، ژن آن را جداسازی کرده و در ژنوم این موش قرار دادند که موش به شکل طبیعی این ژن را ندارد و حالا این موشی که با دستکاری ژنتیکی ایجاد شده است این گیرنده انسانی را تولید می‌کند و این قابلیت را دارد در حین تولید واکسن یا دارو، با استفاده از این موش، زمان تحقیق را کوتاه کرده و بتوانیم تاییدیه‌های آن دارو یا واکسن را بگیریم."

چندی پیش فیلمی از حرکت باکتری‌ها و موجودات ریز درون ماسک‌هایی که این روزها همه بر صورت میزنیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که بسیاری از مردم را برای استفاده از ماسک دچار مشکل و تردید کرده بود.
همچنین در برخی از رسانه‌های خارجی خبری مبنی بر وجود فرمالدهید در برخی از ماسک‌های غیر استاندارد داده شده بود. فرمالدهید یکی از مواد سمی است که باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی و حالت تهوع شده و مشکلاتی را به همراه دارد. البته چندی بعد این خبر تکذیب شد که دلیل تکذیب آن مشخص نیست که بنابر مسائل سیاسی بوده یا واقعا همچین خبری واقعیت ندارد.

اما به هر حال در رابطه با ماسک‌های تولید داخل که تقریبا همه ما از آنها استفاده میکنیم باید بدانید هیچ خطری در رابطه با مواد سمی و یا باکتری و... وجود ندارد. کیفیت و عملکرد این ماسک‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است و هیچگونه مواد آلوده و یا حساسیت زایی در آنها استفاده نشده.
یکی از بهترین تولید کنندگان و واردکنندگان انواع ماسک‌های تنفسی و سایر تجهیزات محافظت از کرونا مجموعه جهان ایمن بوده. انواع ماسک ، دستکش و لباس‌های ایمنی در این فروشگاه برای کادر درمان و مردم عادی موجود است که شما عزیزان می‌توانید این تجهیزات را از فروشگاه جهان ایمن تهیه نمایید.
 

 
ساعت‌های هوشمند اپل واچ که قبل از بروز علائم، بیماری را تشخیص میدهد!
در ادامه میرسیم به یکی از جالب ترین اخبار فناوری حوزه کرونا که مربوط به ساعت‌های هوشمند اپل واچ میباشد. محققان آمریکایی به تازگی دریافته اند که این ساعت‌ها با بررسی دائم ضربان قلب و فشار خون می‌توانند از حدود یک هفته قبل ابتلای فرد به بیماری کووید 19 را پیش بینی کنند. چرا که در بیماران مبتلا به کرونا شاهد بی نظمی ضربان قلب و فشار خون خواهیم بود.
به این ترتیب قبل از بروز علائم و در زمانی که فقط فرد ناقل بوده می‌توان از سرایت بیماری به سایر افراد تا حد زیادی جلوگیری کرد. پژوهشگران پیشتر گفته بودند مچ‌بند دیجیتالی شرکت فنلاندی Oura، که به طور گسترده‌ای توسط بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال در لیگ ان‌بی‌ای آمریکا استفاده می‌شوند، می‌تواند تا سه روز قبل از بروز علائم وجود بیماری کووید-۱۹ را تا ۹۰ درصد تشخیص دهد.

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین تجهیزات مقابله با شیوع ویروس کرونا و محافظت از آن تا زمانی که در تمام دنیا واکسن این بیماری توزیع شود ، استفاده از ماسک است. جدیدترین ماسکی که جایگزین ماسک‌های جراحی خواهد شد، ماسک‌های FFP3 هستند.
این ماسک‌ها از پیشتر هم تولید و در محیط‌های بسته صنعتی و یا نقاط بسیار آلوده شهری برای افراد بیمار تجویز می‌شدند که با شیوع و گسترش کرونا استفاده از آنها بیشتر شد. ماسک‌های 5 لایه FFP3 محافظ گاز ، گرده‌های گل و گیاه ، ریزگردها و تمام ریز ذره‌های سمی و غیر سمی هستند که به عنوان یکی از تجهیزات محافظت از کرونا هم به کار می‌روند.
 
دستگیره‌های خودتمیز کن سوئیسی یکی از فناوری‌های مقابله با شیوع کرونا!
از دیگر جدیدترین اخبار فناوری‌های کرونا می‌توان به ساخت دستگیره‌های خود تمیزکن توسط یک استارتاپ سوئیسی اشاره کرد. از آنجا که ویروس کووید 19 تا حدودا 3 روز در سطوح فلزی زنده میماند و دستگیره‌های درها عموما از جنس فلز است ، یکی از سطح بالقوه برای انتقال این ویروس به شمار می‌روند.
در جدیدترین اختراعات شرکت‌های سوئیسی می‌توان به دستگیره‌های خود تمیزکن اشاره کرد که بعد از هر بار لمس دستگیره توسط ماده ضدعفونی کننده سطح دستگیره از این مواد پوشیده شده و 9/99 درصد از تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها از بین می‌روند.

شارژر موبایل یا دستگاه ضدعفونی کننده؟
یکی از خطرناکترین راه‌های انتقال ویروس کرونا، موبایل‌هایی هستند که تقریبا به جز جدایی ناپذیر زندگیمان تبدیل شده و انتقال آلودگی تحت هر شرایطی حتی اگر کرونایی هم در دنیا نبود، به وسیله تلفن‌ها وجود داشت. اگر ویروس کرونا روی صفحه تلفن بنشیند، احتمال انتقال آن به کاربر بسیار بالاست.
بسیاری از افراد برای ضدعفونی کردن موبایل خود از اسپری‌های ضدعفونی مانند الکل استفاده می‌کردند، همین کار باعث سوختن ال سی دی موبایل می‌شود. شرکت فون سُپ برای ضدعفونی کردن تلفن از فناوری جدیدی استفاده کرده است. این شرکت از پرتوهای فرابنفش برای از بین بردن ویروس همزمان با شارژ سریع تلفن همراه استفاده می‌کند. به همین منظور باید تلفن را در جعبه‌های کوچک شارژ و ضدعفونی قرار دهیم که هم گوشیمان شارژ می‌شود هم ضدعفونی، به همین راحتی!


 
صفحات غیرلمسی هوشمند
اما اختراع جالب دیگری نیز در هیروشیما ثبت شده است؛ یک صفحهٔ غیرلمسی با تصاویر سه‌بعدی که در هوا شناور می‌شود و می‌توان با انگشتان دست روی ‌آن کار کرد.
این دستگاه که آسکاد تری‌دی خوانده می‌شود نوعی صفحهٔ نمایش را در هوا پخش می‌کند‌ که از جنس کریستال مایع و شبیه هولوگرام است. اتسوبو ماکوتو،‌ طرّاح این دستگاه می‌گوید که قطار سریع‌السیر ژاپنی منبع الهامش بوده‌ است.
آقای اتسوبو می‌گوید: به ذهنم رسید اگر بشود اطلاعات نور را روی فضایی به‌قطرِ شیشهٔ ۱۰ میلیمیتریِ پنجرهٔ قطار ذخیره کرد، آنگاه می‌شود به تصویرِ پخش شده روی هوا مادّیت بخشید.
این فناوری را می‌توان، برای جلوگیری از تماس دست، در محیط‌های بسیاری به کار برد. از جمله در آسانسورها، سینما‌ها، اماکن عمومی، در دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، خودپرداز‌ها، خودروها یا حتی محیط آلودهٔ کارخانه‌ها. یکی از بهترین کاربرد این دستگاه را هم می‌توان برای دستگاه‌های خودپرداز و فروش خودکار بلیط و آسانسور در نظر گرفت.

چرا که بسیاری از افراد برای جلوگیری از آلوده شدن دستانشان قبل از استفاده از این دستگاه‌ها، بر سطح آن الکل اسپری میکنند که این کار باعث سوختن برد دستگاه می‌شود. این دستگاه در برگزاری موزه‌، نمایشگاه‌ و همایش‌های مجازی به‌کار گرفته شده و سبب می‌شود انتقال ویروس میان شرکت‌کنندگان از این طریق صورت نگیرد.
از دیگر اخبار فناوری و تجهیزاتی که برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده می‌توان به مواردی همچون استفاده از ربات‌های نظافتچی در محیط‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها ، سالن‌های همایش و... و یا بهره برداری از تاکسی‌های رباتیک و خودران و هزاران طرح دیگر اشاره کرد. یک نکته جالب دیگر در میان کشورهای اروپایی اهدای نیم میلیون دلار جایزه به اولین اختراع کننده ای است که در شرایط اجباری استفاده از ماسک بتواند وسیله ای را اختراع کند که قرار دادن ماسک و استفاده از آن برای ساعت‌های طولانی را راحت تر کند.
در این میان باید اشاره کرد که امیدواریم روزی برسد که کشور ما هم سهم بزرگی از این طرح‌ها را به خود اختصاص دهد. به همین منظور رئیس سازمان صندوق نوآوری برای این اختراعات بودجه قابل توجهی را در نظر گرفته.
اما باید تا رسیدن روزی که تمام دنیا از مشکلات و معضلات این ویروس رهایی یابد، استفاده از تجهیزات مقابله با شیوع و محافظت از کرونا همچون ماسک ، دستکش و... را بسیاری جدی بگیریم تا ناخواسته دچار ناراحتی خود یا عزیزانمان نشویم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها