به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۲۶۶۱۹۹

تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با چین

تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با چین
گروه بین الملل: جان کری فرستاده آمریکا در امور اقلیمی عازم شانگهای است تا نظر چین را پیش از برگزاری اجلاس اقلیمی هفته آینده به میزبانی جو بایدن برای مقابله جدی تر با گرمایش جلب کند.
دو طرف در پی یک مشاجره عمده دیپلماتیک در سازمان ملل امیدوارند در مورد برنامه هایی برای کاهش چشمگیر تصاعد گازهای گلخانه ای همکاری کنند.آمریکا از چین می‌خواهد به احداث نیروگاه هایی که با زغال سنگ کار می‌کنند پایان دهد و تامین مالی پروژه های زغال سنگ در سطح جهان را متوقف کند.چین از آمریکا می‌خواهد کمک مالی بیشتری به کشورهای درحال توسعه ارائه کند تا به فناوری پاکیزه دست یابند و خود را برای عواقب و آثار تغییر اقلیم آماده کنند.پکن همچنین از واشنگتن می‌خواهد میزان تصاعد گازهای گلخانه ای خود را به شدت کاهش دهد.
 کری گفت که همکاری چین برای مقابله با بحران اقلیمی "صد در صد حیاتی است.""بله ما اختلاف های زیادی با چین بر سر مسائل مهم داریم، کاملا درست است. اما اقلیم مساله ای کاملا مجزاست."
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روزهای ۲۲ و ۲۳ آوریل میزبان یک اجلاس اقلیمی - از راه دور در فضای مجازی - خواهد بود.
اقلیم شناسان اخطار می‌دهند که بدون توافق میان بزرگترین متصاعدکنندگان کربن در جهان، شانس کمی برای پرهیز از عواقب خطرناک تغییر اقلیم وجود دارد.
برنیس لی، کارشناس چینی در اندیشکده بریتانیایی چَتِم هاس، گفت: "این خبر خوبی است. دست کم آنها در دوره منتهی به اجلاس با هم صحبت می‌کنند. مسائل بزرگی هست که دو طرف باید حل کنند. اما باید مصمم باشند."هیچ یک از دو کشور برنامه اقلیمی کلان خود را تسلیم سازمان ملل نکرده است، و هر دو برای گرفتن امتیاز بیشتر از دیگری در تقلاست.آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در مذاکرات اقلیمی غایب بود و اکنون با تقاضا برای کاهش ۵۷ تا ۶۳ درصدی گازهای گلخانه ای خود ظرف دهه جاری نسبت به سال ۲۰۰۵ روبروست.انتظار می‌رود بایدن برنامه رسمی آمریکا در این زمینه را تا پیش از اجلاس هفته آینده یا در جریان آن اعلام کند.
در عین حال چین قول داده است گازهای گلخانه ای آن حداکثر تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد و بعد از آن به روند نزولی بیافتد به طوری که تا سال ۲۰۶۰ کربن خنثی شود. این یعنی تولید گازهای کربنی در اثر سوزاندن سوخت های فسیلی کاملا متوقف شود اما تصاعد متان که یک گاز قوی گلخانه ای است در اثر پرورش دام و طیور ادامه خواهد یافت.
بایفورد تسانگ از اندیشکده "ای ۳ جی" به بی بی سی گفت: "آمریکا به ژاپن و کره جنوبی فشار می‌آورد به تامین مالی زغال در خارج پایان دهند. واشنگتن همچنین به چین فشار خواهد آورد در برنامه 'کمربند و جاده' خود به ساختن نیروگاه های زغال سنگی پایان دهد."ابتکار عمل "کمربند و جاده" یک پروژه گسترده زیربنایی با هدف گسترش پیوندهای تجاری چین است. قرارداد اخیر ۲۵ ساله ایران و چین که اخیرا امضا شد در همین چارچوب جای می‌گیرد.به گفته  تسانگ آمریکا "همچنین از چین می‌خواهد استفاده از زغال را در داخل کاهش دهد. نیمی از ظرفیت تولید برق با سوخت زغال سنگ در جهان متعلق به چین است و گسترش این صنعت علیرغم همه گیری ادامه داشته."
آمریکا امیدوار است که شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین را به شرکت در اجلاس هفته آینده قانع کند. چهل رهبر جهان از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این اجلاس دعوت شده اند.
در ماه نوامبر هم قرار است کنفرانس مهم اقلیمی سازمان ملل به نام "سی او پی ۲۶" در گلاسگو اسکاتلند برگزار شود.اقلیم شناسان هشدار می‌دهند که افزایش دمای زمین باید به کمتر از دو درجه سانتیگراد نسبت به دوره ماقبل صنعتی محدود شود تا زمین بتواند از بدترین آثار گرمایش پرهیز کند. هدف پیمان پاریس که در سال ۲۰۱۵ امضا شد محدود کردن این افزایش به ۱.۵ درجه است اما این هدف بیش از پیش دشوار به نظر می‌رسد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها