به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۲۶۶۲۲۹

پذیرش پناهجویان مسلمان اویغور در آمریکا

پذیرش پناهجویان مسلمان اویغور در آمریکا
گروه بین الملل: دو سناتور آمریکایی در اقدامی فراجناحی طرح تسریع پذیرش تقاضای پناهندگی از اویغورهای چین را ارائه کرده اند. طرح مشابه‌ای نیز پیشتر در مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از این اقلیت عمدتا مسلمان تدوین شده بود.
سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو و سناتور دموکرات کریس کوونس  رسما پیش نویس «قانون حمایت از حقوق بشر اویغور» را ارائه کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت فدرال باید اویغورها و نیز قزاق ها و قرقیزها که به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر با سرکوب در منطقه سین‌کیانگ چین روبرو هستند، را به عنوان پناهجو در اولویت ۲ قرار دهد.
به این ترتیب، اعضای اقلیت های قومی یاده شده به جای آن که از طریق سازمان ملل متحد برای پناهندگی در آمریکا درخواست کنند اجازه خواهند داشت که تقاضای خود را به طور مستقیم به ایالات متحده ارائه کنند.در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که توسل اویغورها به کانال سازمان ملل متحد منجر به اطلاع چین از اقدام آنها و متعاقبا درخواست پکن از کشور میزبان برای اخراج یا استرداد این پناهجویان شود.سناتور کوونس  در بیانیه ای گفت: "ایالات متحده باید به موضع گیری خود علیه نقض حقوق بشر توسط حکومت کمونیستی چین در سین‌کیانگ ادامه دهد و ما همچنین باید به اویغورها و همه کسانی که به دلیل هویت دینی یا قومی خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اطمینان بدهیم و از آنها محافظت کنیم."این پیش نویس همچنین از کشورهای متحد و دوست ایالات متحده درخواست می کند که برای اویغورها تسهیلات پناهندگی فراهم کنند.
آمریکا در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برای اولین بار رسما چین را به نسل کشی اویغورها متهم کرد- موضعی که دولت جو بایدن نیز آن را به رسمیت شناخته است.
دولت چین بیش از یک میلیون اویغور را در اردوگاه‌هایی در منطقه سین‌کیانگ در شمال شرق این کشور نگه می‌دارد و به شکنجه آزار جنسی و وادار کردن آنها به کار اجباری متهم است. چین آزار اویغورها را را رد می‌کند و مدعی است که اردوگاه‌های سین‌کیانگ محل "بازآموزی" برای مقابله با تروریسم است.آمریکا،‌ اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا اخیرا چند مقام چینی را به اتهام نقض جدی حقوق بشر اقلیت اویغور تحریم کردند. چین نیز در واکنش شماری از مقامات آمریکا و متحدانش را تحریم کرد.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها