کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه در شرایط سخت بر مشکلات غلبه کنیم؟

25 فروردين 1400 ساعت 13:24


گروه جامعه: غلبه بر مشکلات، درست در زمانی که تحت فشار هستید، می‌تواند قدمی در مسیر موفقیت باشد. وقتی سختی می‌کشید و با هر مشکل پیچیده‌ای در زندگی روبه‌رو می‌شوید، می‌توانید انگیزه خود را حفظ کنید، اما مسئله اینجاست که چگونه می‌توانید در شرایطی که تحت فشار هستید و اتفاقات بدی در اطرافتان می‌افتد، انگیزه و خونسردی خود را حفظ کنید؟در ادامه چند نکته در مورد چگونگی مثبت‌اندیشی و باانگیزه ماندن در مواقعی که شرایط سخت می‌شوند و با مشکل روبه‌رو هستید، آورده شده است، بنابراین اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه بر مشکلات خود غلبه کرده و انگیزه خود را حفظ کنید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.


دیگران را مقصر ندانید
برای اینکه بتوانید زندگی خود را به طور کامل در شرایط بحرانی کنترل کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ۱۰۰ درصد مسئولیت کار خود و هر آنچه را که از این دقیقه به بعد در زندگیتان اتفاق می‌افتد، بپذیرید، البته علاوه بر پذیرفتن مسئولیت کارهایتان، حتما باید تفکر مثبت داشته باشید و تمرکز خود را تا پایان مسیر حفظ کنید.مهم تر از همه، از سرزنش هر کسی برای هر کاری خودداری کنید، چون خشم و احساسات، به خودی خود با سرزنش کردن دیگران شکل می‌گیرند و به محض اینکه سرزنش کردن دیگران را به خاطر رویداد‌های زندگی خود متوقف کنید و مسئولیت آینده را بر عهده بگیرید، احساسات منفی شما نیز متوقف شده، ذهن شما آرام و شفاف می‌شود و در نتیجه، تصمیم‌های بهتری می‌گیرید.

به صورت حساب شده واکنش نشان دهید
اولین حرکتی که باید برای حفظ آرامش در زمانی که تحت فشار هستید، انجام دهید این است که باید از واکنش‌های بدون فکر جلوگیری کنید و در عوض، یک نفس عمیق بکشید تا ذهنتان را آرام کنید و سپس، با دقت درباره اعمال و حرف‌های بعدی خود فکر کرده و تصور کنید که دیگران شما را نگاه می‌کنند.تصور کنید که این وضعیت آزمایشی است و همه منتظرند ببینند واکنش شما  به مسائل چگونه است و به چه صورت پاسخ می‌دهید.تصمیم بگیرید تا الگویی خوب برای دیگران باشید و روش صحیح برخورد با یک مشکل بزرگ را نشان دهید، گویی که در حال درس دادن این کار هستید.

سؤال بپرسید
به جای واکنش بیش از حد، با پرسیدن سؤال از سایر افرادی که درگیر مشکلی شبیه شما هستند، خود را آرام نگه دارید و با صبر و حوصله به پاسخ‌ها گوش دهید.اگر راه حلی وجود دارد، کار شما قبل از واکنش نشان دادن به آن مشکل، پیدا کردن راه حل آن است.سعی کنید سؤالات کلیدی از دیگران بپرسید و به دقت به پاسخ‌های آن‌ها گوش کنید و کار خود را با پرسیدن سؤالاتی از جمله «مشکل دقیقا چیست؟»، «چه اتفاقی افتاده است؟»، «کجا این اتفاق افتاده؟» و ...، شروع کنید.همین سؤال پرسیدن و جمع‌آوری حقایق، شما را آرام نگه می‌دارد و شجاعت و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.هرچه متوجه حقایق بیشتری شوید، در تصمیم‌گیری‌های خوب برای حل مشکل و عبور از بحران، احساس قدرت و توانمندی بیشتری خواهید کرد.

مشکل را بنویسید
بعد از جمع‌آوری اطلاعات، با دقت فکر کنید و مشکلتان را به صورت دقیق و جزئی روی یک تکه کاغذ یا در یک دفتر، شرح دهید.ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر بتوانید این مشکل را روی کاغذ بیاورید،  این مشکل، خودش حل می‌شود. بنابراین، همه راه حل‌های ممکن برای حل مشکل را بنویسید، چرا که با این کار، خواهید فهمید که وقتی مشکل و راه حل‌های خود را می‌نویسید، می‌توانید بهترین و سریع ترین راه حل را شناسایی کنید و حتی ممکن است بعد از نوشتن آن، این طور به نظر برسد که اصلا از ابتدا مشکلی وجود نداشته است.

راه حل دیگری را امتحان کنید
شما با امتحان کردن چیز دیگری یا رویکردی متفاوت برای حل مسئله، ممکن است یک راه جدید و مفیدتر برای انجام کار‌ها پیدا کنید.وقتی راهی منجر به موفقیت نمی‌شود، اتخاذ رویکردی متفاوت و حل مشکلاتی که بار اول، به دلیل اشتباه رخ داده اند، به شما کمک می‌کنند تا در طولانی‌مدت پیشرفت کنید.همچنین این موضوع، ممکن است در حل کامل مشکل به شما کمک کند. من دریافتم که نقل قول‌های انگیزشی و تصاویر الهام‌بخش می‌توانند باعث شوند که انرژی من شارژ شوند و به من این امکان را ‌دهند تا با قدرت کامل با مشکل موجود مقابله کنم.

با دیگران در ارتباط باشید
گاهی اوقات، صحبت کردن در مورد مشکل، با همسر یا دوست مورد اعتماد  به حفظ آرامش و کنترل شما کمک زیادی می‌کند. یک پیاده‌روی طولانی بروید و وضعیت کاری خود را مرور کنید، از هر زاویه‌ای آن را بررسی کنید و به دنبال یک راه حل احتمالی باشید. خوشحال باشید، زیرا مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد.به دنبال جنبه‌های مثبت یک مشکل باشید، چراکه اغلب اوقات آن چیزی که یک مشکل سخت به نظر می‌رسد، چالشی برای پیشرفت است.شکست کامل در یک کار، فرآیند یا فعالیت تجاری ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید، زیرا ممکن است شما را مجبور به هدایت وقت و منابع خود در جهت دیگری کند.

تصمیم بگیرید
مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد؛ مهم این است که از هر سختی و مشکل یک درس ارزشمند بگیرید.
درون هر مشکلی که دارید، یک بذر ارزشمند برای شما کاشته شده است و وقتی به دنبال همین نکته مثبت و خوب باشید، درس‌های ارزشمندی خواهید گرفت و فکر کردن به همین مسئله می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت خودکار، آرام و خوش‌بین بمانید.در نتیجه، تمام قدرت ذهن شگفت انگیز شما برای حل مشکل یا بحران در دسترس شماست.

خودتان را با حل مشکلتان سرگرم کنید
آنقدر مشغول انجام دادن کارهایتان باشید و با حل مسئله و ایجاد راه حل، سرِ خود را گرم کنید که دیگر وقت نگرانی یا فکر کردن درباره مشکل را نداشته باشید. تنها پادزهر واقعی برای نگرانی، اقدام هدفمند در جهت اهداف شما است.به جای ناراحت شدن یا تردید در توانایی‌های خود، تصمیم بگیرید با هر اقدامی، مشکل را برطرف کرده و به خود یادآوری کنید که مشکلات نه برای انسداد، بلکه برای آموزش هستند.


کد مطلب: 266234

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266234/چگونه-شرایط-سخت-مشکلات-غلبه-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir