به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۶۶۲۳۸

آیا مریخ به یک باره خشک شده است؟

آیا مریخ به یک باره خشک شده است؟
گروه علمی: دانشمندان در تحقیقات جدید خود به شواهدی دست یافته‌اند که مسئله وجود آب در سیاره مریخ را به چالش می‌کشد. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مریخ به یک باره خشک نشده و قبل از تبدیل شدن به سیاره خشک امروزی، بین زمان‌های خشکی و زمان‌های مرطوب در نوسان است.مطالعات قبلی نشان داده است که مریخ زمانی مرطوب بوده و می‌تواند تمام سطح خود را با یک اقیانوس حاوی نیمی از اقیانوس اطلس زمین پوشانده باشد. با این حال طبق گفته ناسا، سیاره سرخ در حال حاضر یک سیاره فوق‌العاده خشک بوده و هزار برابر خشک‌تر از خشک‌ترین قسمت‌های صحرای آتاکاما در شیلی، خشک‌ترین مکان روی زمین است.

دانشمندان برای روشن کردن چگونگی خشک شدن مریخ، داده‌های مریخ نورد کنجکاوی ناسا را در سیاره سرخ تجزیه و تحلیل کردند. این دستگاه در حال حاضر در حال جستجو در پایه کوه شارپ است، یک تپه عظیم‌الجثه با ارتفاع حدود ۳.۴ مایل (۵.۵ کیلومتر) که از مرکز دهانه گیل گیل به عرض ۹۶ مایل (۱۵۴ کیلومتر) برخاسته است.ویلیام راپین، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه تولوز فرانسه، در این باره می‌گوید کوه شارپ که به طور رسمی با نام Aeolis Mons شناخته می‌شود، یک تپه عظیم از رسوبات است، سنگ‌هایی که توسط باد و آب رسوب می‌کنند.

در طی مدت زمان طولانی، حوادث زمین شناسی می‌تواند لایه‌ یا لایه‌هایی از سنگ را رسوب دهد، به عنوان مثال فوران‌های آتشفشانی می‌تواند لایه‌های نازک خاکستر یا لایه‌های ضخیم گدازه را زمین بگذارد. دانشمندان می‌توانند طبقات را برای استنباط وقایع ایجاد شده تجزیه و تحلیل کرده و تاریخچه باستانی یک منطقه را روشن کنند.
راپین گفت: می‌توانیم تغییرات آب و هوایی را در ساختار رسوبی تپه ثبت کنیم. دانشمندان یافته‌های خود را به صورت آنلاین در تاریخ ۸ آوریل در ژورنال ژئولوژی شرح دادند.قرار است «کنجکاوی» از دامنه کوه شارپ بالا رفته و در بستر‌های مختلف سنگی آن حفاری کند. این می‌تواند روشن کند که به عنوان مثال آیا تپه‌های شنی در دوره خشک از نمک یا دانه‌های سیلیکات ساخته شده‌اند؟به گفته راپین دانستن اینکه از چه چیزی ساخته شده‌اند، ممکن است به ما کمک کند تا شاید بفهمیم دلایل نوسانات آب و هوایی در مریخ چه بوده است؟
برچسب ها: مریخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها