به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۲۶۶۲۶۴
هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد به مسئولین کشور

واکسن کرونا نرسد، فاجعه انسانی رخ می‌دهد

گروه جامعه: رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار بالای مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور و مقایسه آن با آمارهای جهانی گفت: راهی جز لاک داون شهرها و واکسیناسیون گسترده در مقابل این فاجعه انسانی که در حال رخ دادن است، نداریم.
واکسن کرونا نرسد، فاجعه انسانی رخ می‌دهد
دکتر علی بیرجندی نژاد، ضمن هشدار به مسئولین کشور گفت: رتبه‌ کشور در مرگ و میر در حال ارتقاء است و حتی یک روز تاخیر در واکسیناسیون گسترده و عمومی نابخشودنی است. اگر وزارت بهداشت در نوروز به هر علتی نتوانست موثر وارد میدان شود لااقل در واکسیناسیون گسترده قافیه را نبازد. انتظار همه جامعه از شخص وزیر و مجموعه وزارت بهداشت تهیه واکسن، واکسن و واکسن است.
وی وضعیت بیمارستان‌ها را غیرقابل باور خواند و گفت: به اذعان بسیاری از همکارانمان در بسیاری از اورژانس‌ها نزدیک به تکمیل ظرفیت هستیم و ادامه این روند باعث خواهد شد تختی برای بستری بیمار جدید نداشته باشیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از مسئولین به جای اقدام عاجل در پی یافتن مقصر هستند؛ خرج کردن از مردم و اتهام زنی به آن‌ها نیز راحت‌ترین مسیر برای عده‌ای شده است؛ یک روز سفرهای نوروزی و روز دیگر صف‌های مرغ مورد اتهام است.
بیرجندی نژاد افزود: متاسفانه برخی بسیار راحت از رسیدن آمار فوتی‌ها به ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ نفر در روز سخن می گویند؛ آیا کشوری که با بحران جمعیتی روبرو است و نرخ موالیدش در سال گذشته بهت آور است؛ اینقدر راحت باید از جان دادن سرمایه های انسانی و نیروی کار خود بگذرد.
وی ادامه داد: امروز واکسن ضروری است اگر امروز واکسن داخلی به مردم نمی‌رسد نباید منتظر فردا شد.

بیمارستان‌های ایران مملو از بیماران کرونا
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تخت‌های اختصاص‌یافته به بیماران کرونا در بیمارستان‌ها کاملا پر و مرگ‌های ناشی از این بیماری رو به رشد است گفت: تا وقتی مردم شرایط بیماری را جدی نگیرند، این اوضاع سخت ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا به شدت رو به افزایش است، گفت: تخت‌های اختصاص یافته به بیماران بستری کاملا پر است و مرگ‌های رو به رشد را شاهدیم.  وی با بیان اینکه هنوز مشکلی در تجهیزات پزشکی و داروها به وجود نیامده است، اظهار کرد: فعلا تنها مشکل در بودن تخت‌های بیمارستانی است. در حال حاضر بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند درگیری‌های گسترده ریوی دارند که این موضوع آنها را نیازمند بستری در بخش‌های ویژه می‌کند. وی درباره علائم بیماری در ویروس جهش‌یافته کرونا گفت: علائم بیماران در ابتلا به نوع جهش یافته مانند نوع کلاسیک است و تنها سرعت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و نسبت به نوع ووهان ویروس، کودکان و جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند. بروز علائم گوارشی هم در ابتلا به نوع جهش یافته اتفاق می‌افتد اما موضوع شایعی نیست. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: بهترین زمان مراجعه به پزشک بروز علائمی همچون تنگی نفس، فشار قفسه سینه، تب طولانی و احساس کمبود اکسیژن است. وی افزود: تا زمانی که شرایط بیماری توسط مردم جدی گرفته نشود، این اوضاع سخت ادامه خواهد داشت. با عدم سفر رفتن، عدم حضور در مجامع و مهمانی‌ها، دورکاری شاغلان و... می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود. التماس می‌کنیم مردم با ما همراهی کنند که بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شیوع انواع جهش یافته ویروس کرونا در کشورهای همسایه، گفت: به احتمال زیاد ویروس‌های جهش یافته در کشور ما هم وجود دارد و ممکن است در کشور خودمان هم دچار جهش ژنتیکی شده باشد، اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.

انتشار اطلاعات دریافت‌کنندگان واکسن کرونا ممنوع است!
مدیر پاسخگویی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات درباره اطلاعات دریافت‌کنندگان واکسن کرونا گفت: طبق قوانین موجود و بین‌المللی هرگونه افشای نام دریافت‌کنندگان خدمات بهداشتی‌درمانی بدون کسب اجازه از یکایک آنان موجب اعتراض و پیگرد قانونی است!
کیانوش جهانپور با بیان اینکه سند ملی واکسیناسیون که به تأیید ستاد ملی کرونا رسیده است گروه‌های مشمول اولویت دریافت واکسن را تعیین کرده که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به واحدهای بهداشتی درمانی مسئول به صورت رسمی و در قالب فهرست اسامی مشمولان معرفی می‌شوند خاطرنشان کرد: از این جمله کادر درمانی مدافعان سلامت، کادر مراقبت‌های ویژه و فوریت‌های پزشکی  و پزشکان و پیراپزشکان با اولویت سنین بالای ۵۰ سال، گروه‌های در معرض آسیب و بیماری‌های ضعف ایمنی و سرطان و پیوندی، در مراحل بعد تمامی سالمندان (با توجه به مرگ‌ومیر بالای آنان) و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت هستند. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها