کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۲۷ سناتور دموکرات از بایدن خواستند به برجام بازگردد

آمریکا: ایران هرگز به بمب اتمی دست نخواهد یافت

25 فروردين 1400 ساعت 14:47

گروه بین‌الملل: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیداری مجازی با همتای اسرائیلی خود اطمینان داد که ایران هرگز صاحب بمب هسته‌ای نخواهد شد.


به گزارش سایت کاخ سفید، جیک سالیوان در گفت‌وگو با مئير بن شبات در جریان نشست مجازی گروه مشاوره استراتژیک گفت تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل «تزلزل‌ناپذیر» است. در جریان این دیدار، طرفین درباره فرصت‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه، همچنین تهدیدها و چالش‌های منطقه‌ای اسرائیل تبادل نظر کردند. گروه مشاوره استراتژیک اسرائیل و آمریکا همچنین توافق کردند که در ارتباط و گفت‌وگویی نزدیک در ماه‌های آینده باشند. پیش از این دیدار مجازی، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه به اسرائیل سفر کرده بود. آمریکا اعلام کرده است که در صورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای، خواهان بازگشت به برجام است. هفته گذشته دو دور مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه کشورهای عضو برجام برگزار شد که نماینده آمریکا نیز در وین حضور داشت. قرار است دور بعدی مذاکرات روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار شود در حالی که اسرائیل مخالف برچیده شدن تحریم‌های ایران است. هنوز ایران و آمریکا وارد مذاکرات مستقیم نشده‌اند، اما نتانیاهو هفته گذشته اعلام کرد هرگونه توافقی با ایران به معنای باز کردن راه جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب هسته‌ای است؛ موضوعی که تهدیدی برای اسرائیل است و هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.

۲۷ سناتور دموکرات از بایدن خواستند به برجام بازگردد
۲۷ سناتوردموکرات در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه در نامه‌ای ضمن اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ از جو بایدن خواستند که به توافق اتمی با ایران بازگردد. در این نامه که به ابتکار کریس مورفی و تیم کین منتشر شد، سناتورهای آمریکایی از گفت‌وگوی غیرمستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی که هفته گذشته در وین آغاز شد و قرار است در هفته جاری ادامه یابد استقبال شده است. در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام افزایش یافته است، ولی آمریکا می‌گوید ایران باید ابتدا به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌ها لغو شود و در مقابل دولت ایران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، به اجرای کامل تعهدات خود بازنمی‌گردد. ایران در سال گذشته از بسیاری از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد و ضمن آغاز روند تولید اورانیوم فلزی که کاربرد نظامی هم دارد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اما مهم‌تر از همه آن که درست در روزی که سناتورهای دموکرات نامه خود به جو بایدن را منتشر کردند ایران رسما اعلام کرد که قرار است غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کند، اقدامی که تنها دو روز پس از انفجار دوباره در سایت نطنز اعلام شد. سناتورها در نامه خود ضمن حمایت از رویکرد گام به گام برای بازگشت به برجام به معنی حذف گام به گام تحریم‌ها در برابر رعایت مفاد توافق توسط ایران، بازگشت به این توافق را یکی از «اولویت‌های امنیت ملی» برای دولت بایدن ارزیابی کرده‌اند. در این نامه آمده است: «تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از برجام و دنبال کردن استراتژی فشار حداکثری نه تنها نتیجه‌بخش نبود، که ایران را به توانایی تولید سلاح اتمی نزدیک‌تر هم کرد.»

این نامه جدید کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که ۴۳ سناتور دیگر در روز پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند. امضاکنندگان این نامه که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بودند نوشته بودند که آن‌ها فارغ از «اختلافات تاکتیکی» بر سر امور دیگر، حول لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای و رویارویی با طیف گسترده‌ای از عملکرد ایران، اشتراک نظر دارند. 


کد مطلب: 266265

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266265/آمریکا-ایران-هرگز-بمب-اتمی-دست-نخواهد-یافت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir