کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حضور ارتش آمریکا تا ۱۱ سپتامبر در افغانستان

25 فروردين 1400 ساعت 15:05


گروه بین الملل: روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پیش از اول مه آغاز و تا ۱۱ سپتامبر پایان می‌گیرد. طالبان گفته تا خروج کامل این نیروها در هیچ کنفرانسی شرکت نخواهد کرد. نشست بعدی قرار است پایان این ماه در ترکیه برگزار شود.
در بیستمین سالگرد حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، آمریکا نیروهایش را به طور کامل از افغانستان خارج می‌کند. خروج این نیروها تا قبل از اول ماه مه (حدود دوهفته دیگر) آغاز می‌شود و روز ۱۱ سپتامبر آخرین نیروها از افغانستان خارج می‌شوند.به گفته یک نماینده دولت آمریکا ممکن است روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پیش از ۱۱ سپتامبر تمام شود.
در  قراردادی که ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده در ماه فوریه و در دوحه پایتخت قطر با طالبان امضا کرد، مقرر شد که تا اول ماه مه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند. طالبان تهدید کرده در صورتی که این کار انجام نشود، حمله به نیروهای ناتو را آغاز خواهد کرد.یک عضو دولت آمریکا گفته خروج نیروهای این کشور از افغانستان با همکاری متحدان آمریکا در ناتو صورت خواهد گرفت. به گفته او همانگونه که همه این نیروها با هم به افغانستان رفته بودند حالا هم با هم از آنجا خارج می‌شوند.امروز چهارشنبه ۱۴ آوریل قرار است جو بایدن رسما برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کند.
در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. ۱۰ سال پیش تعداد این سربازان ۱۰۰ هزار نفر بود.گروه طالبان شرکت در هرگونه مذاکرات صلح را منوط به خروج کامل نیروهای بین‌الملل از افغانستان کرده است. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه  در توییترش نوشت تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی به طور کامل از افغانستان خارج نشوند، این گروه در هیچ کنفرانسی برای تصمیم گیری درباره افغانستان شرکت نخواهد کرد.قرار است پایان ماه میلادی جاری کنفرانس صلح افغانستان به ابتکار آمریکا  در ترکیه برگزار شود تا روند مذاکرات سرعت بگیرد. در روزهای گذشته مشاوره‌های زیادی میان نمایندگان آمریکا، ترکیه، سازمان ملل، دولت افغانستان و طالبان به منظور آمادگی برای این کنفرانس چندروزه صورت گرفته است.
این کنفرانس قرار بود اواسط آوریل شروع شود ولی تا پایان این ماه به تعویق افتاد.

 


کد مطلب: 266269

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/266269/حضور-ارتش-آمریکا-۱۱-سپتامبر-افغانستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir