به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۲۶۶۲۷۴

هشدار مقامات دولت دونالد ترامپ به بایدن نسبت به لغو تحریم‌های ایران

گروه سیاسی: فرستاده ویژه سابق آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، به «الشرق الاوسط» گفت که کارزار «فشار حداکثری» فقط برای دو سال، منجر به عدم دسترسی ایران به حداقل ۷۰ میلیارد دلار شد، که «ممکن است برای تروریسم و برنامه موشکی هزینه می‌شد».
الیوت آبرامز
الیوت آبرامز
الیوت آبرامز تأکید کرد که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ۲۰۲۰ پیروز شود، «ایرانی‌ها بر توافقی پای کار می‌آمدند که طولانی‌تر و محکم تر بود، زیرا چهار سال دیگر را تحمل نمی‌کردند». وی معتقد است که دولت فعلی کاملاً متعهد به بازگشت به توافق است. آبرامز خواستار ادامه محدودیت‌ها برای مدت طولانی‌تر شد و گفت که گفت و گوها با ایرانی‌ها باید شامل برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت آنها از تروریسم در منطقه باشد. وی توضیح داد که «مشکل این است که، با بازگشت به توافق، آنها از تمام نفوذ خود برای مذاکره در مورد چنین موارد اضافی صرف نظر می‌کنند، بنابراین این سیاستی است که نمی‌تواند موفق شود و من به نتایج آن شک دارم، مگر اینکه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد که توافق را به صورت کامل لغو کند».

آبرامز با اشاره به دیدگاه اروپایی‌ها گفت: «اروپایی‌ها اختلاف نظر دارند. بریتانیا اکنون برخلاف سال ۲۰۱۵ خارج از اتحادیه اروپا است، در حالی که فرانسه از مذاکرات جان کری در سال ۲۰۱۵ انتقاد می‌کرد و می‌گفت که او مذاکره کننده بدی است و چیزهای زیادی را قبول کرد، بنابراین ممکن است در دولت بایدن نگران این مشکل باشند». وی اختلاف اصلی را در اختیار آمریکا دانست و با اشاره به گزینه جنگ برای متوقف کردن ایران گفت، «آمریکا گزینه نظامی دارد و آنها این کار را نمی‌کنند».

همچنین گابریل نورونها مشاور ویژه سابق وزیر امور خارجه، در مورد ایران، تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا «بسیار موفق» بود، زیرا منجر به کاهش ۲۸ درصدی بودجه دفاعی ایران در سال ۲۰۱۹ و ۲۵ درصد دیگر در سال بعد شد. هزینه‌های ایران برای گروه‌های نیابتی منطقه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. او اشاره کرد که آنها «ورشکسته هستند و نمی‌توانند کشورهای صلح آمیز خاورمیانه را تهدید کنند». نورونها پیش‌بینی کرد که «ایران برای مدت طولانی تری دوام بیاورد و در هنگام مذاکرات وین با اولین پیشنهاد ایالات متحده موافقت نخواهد کرد، اما احتمال دارد که آنها موافقت کنند که مذاکرات در وین برای یک زمان دیگر ادامه یابد، به طوری که واشینگتن تحریم‌هایی را اعمال نمی‌کند، یا فشارهای جدیدی بر تهران وارد نمی‌کند، و شاید این گفت و گوها چندین ماه ادامه داشته باشد».

 وی گفت: لغو کلیه تحریم‌ها بدون پایان دادن به سه موضوع مهم با ایران «یک اشتباه تلخ» خواهد بود، این سه محور عبارتند از: «توقف کامل برنامه هسته ای ایران»، «آزادی گروگان‌های خارجی» و «پایان حمایت آنها از تروریسم». نورونها نسبت به «اعتماد به وعده ایران» هشدار داد و از بایدن خواست قبل از انحلال برنامه هسته ای از کاهش هرگونه تحریم‌ها خودداری کند و ایران را وادار به موافقت به اضافه شدن سایر موارد در مذاکرات، علاوه بر برنامه هسته ای خود کند. نورونها گزارش داد که از آنجا که اروپا تحریم‌های ایران را اعمال نمی‌کند، به احتمال زیاد هر معامله ای که ایالات متحده بخواهد منعقد کند، پیش می‌رود، این به دلیل این واقعیت است که اروپایی‌ها ملزم به انجام هیچ اقدامی نیستند، با این حال، در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، «اروپایی‌ها به دنبال یک معامله قوی تر از آنچه که ایالات متحده برای آن چانه زنی کرده بود، بودند و آنها به ویژه موضع قوی تر را تشویق می‌کردند».

وی همچون آبرامز می‌گوید که بریتانیا برای دستیابی به توافق بهتر تلاش می‌کند، «فرانسه و آلمان اما احتمالاً آرام خواهند بود و به میانجیگری کمک خواهند کرد». وی با بیان اینکه بایدن با مخالفت شدید کنگره روبرو است، گفت: «تقریباً همه جمهوری خواهان متعهد شده‌اند که تحریم‌ها را برگردانند مگر اینکه توافقی به عنوان پیمان نامه ای به سنای آمریکا ارائه شود، و مگر اینکه ایرانی‌ها بخواهند آنچه را که با رئیس‌جمهور ترامپ اتفاق افتاده تکرار کنند، باید به جدیت این تهدید پی ببرند». وی افزود: «عناصر تندرو ایرانی نیز مخالف بازگشت به توافق هستند و من معتقدم این فقط یک تاکتیک مذاکره برای فشار بر آمریکایی‌ها است. اگر این امر محقق شود، بازگشت ایالات متحده به توافق یک پیروزی است با طعم معجزه، و در راستای نجات رژیم خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها